Branded content strategier
Branded content er en samlebetegnelse for sammensmelting mellom reklame og underholdning, og reklame i nye medier.
Kommersielle krav til et merke
Ser vi på de kommersielle kravene til et varemerke, kan disse oppsummeres slik.
Merkeverdikjeden
En gjennomgang av verdikjeden for merkevarer, også kalt merkeverdikjeden.
Merkevare
Mens varemerke kun er et grafisk symbol eller en ordkombinasjon (f.eks. Coca-Cola), er merkevaren den verbale delen av varemerke. Dvs. det man tenker på når en ser eller hører om et varemerke.
Merkekjerne og merkeholdning
Skal assosiasjonsnettverket ha verdi for en virksomhet må assosiasjonene være sterke, positive og unike.
Referanseramme, likhetspunkter og differensieringspunkter
Første steget i denne prosessen er å etablere en referanseramme, slik at man kan se hvilke andre merker som er konkurrenter, og gi kundene informasjon om hvilken nytte merket dekker.
Betydningen av opprinnelsesland
I følge Solberg er det allment akseptert at opprinnelseslandets profil kan påvirke kundenes evaluering av produkter.
Bruk av kjendis i markedskommunikasjon
Ved å bruke en kjendis i markedsføringen kan vi forme kunders oppfatning av merket basert på kunnskapen de har om kjendisen
Merkevareidentitet
Et unikt sett av merkevareassosiasjoner som representerer hva merkevaren står for, og antyder et løfte til kundene. Skal skille merke fra kunden gjennom å tilføre det viktige kundeverdier.
Merkekonsept
Hva er et merkekonsept og hvilke grunnformer finnes. Jeg går her igjennom 3 distinkt forskjellige perspektiv /skoler innen merkekonsept
Posisjonering som merkevarestrategi
Første bud hvis man ønsker å skape en merkevare ligger i målgruppens (kundenes) evoked set, er å finne et ledig hull i målgruppens (kundens) bevissthet, og etablere seg der som det naturlige førstevalget.
Posisjonering og verditilbud
Posisjonering krever at alle sider ved produktet, prisen, beliggenheten og den salgsfremmende virksomheten støttes opp under den valgte posisjoneringstrategien.
Merkeassosiasjoner
En merkeassosiasjon er alt som er "linket" i hukommelsen til et merke. Det vil si alle assosiasjoner i form av tanker og mentale bilder som dukker opp på netthinnen når vi blir eksponert for eller hører om merket
Merkevareledelse og ledelsens rolle i merkevarebygging
Lederen må kommuniserer merkets visjon, skaper engasjement hos den ansatte og lære de ansatte til å forstå merkevareidentiteten.
Ingrediensallianser
En ingrediensallianse er når to samarbeider samarbeider om å lage et kombinasjonsprodukt som inneholder minst en viktig produktkomponent fra hvert av merkene.
Kommunikasjon av virksomhetens posisjon
En gjennomgang av hva som skal til for en vellykket kommunikasjon av virksomhetens ønsket posisjon i markedet.
Bruker- og nytteposisjonering
Det finnes i utgangspunktet syv måter å posisjonere seg på, Disse er...
Merkevarebygging
Siden merkevarer defineres som et nettverk av assosiasjoner, kan de kun skapes gjennom persepsjon. Dvs. den mentale prosessen mennesket er i når de velger ut, organiserer og tolker stimuli fra omgivelsene de befinner seg i.
Merkelojalitet (Brand Loyalty)
Det vil alltid være dyrere å skaffe nye kunder enn å holde på de eksisterende. Man kan godt si at merkelojalitet er kjernen i merkeverdi siden den vil være en indikator på hvor lett en kunde vil bytte merke
Hylleplassering
Hvor i butikken, i hvilken hylle og hvor i hyllen en vare blir plassert har stor betydning for hvor godt dette produktet vil selge...
Symboler i markedsføring og ledelse
Et symbol er noe som representerer noe mer enn seg selv og som viser dette på en konkret måte i form av et ytre tegn
Internt omdømme (”employer branding”)
n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet
Oppfattet merkekvalitet og andre merkeaktiva
En gjennomgang av betydningen av oppfattet merkekvalitet og andre merkeaktiva for merkeverdien.
Varemerke
Et navn, symbol, tegn, mønster eller en kombinasjon av disse, skapt med den hensikt å identifisere en vare eller tjeneste, og skille dem fra konkurrentenes tjenester.
Styring, kontroll, læring og vekst
Styring, kontroll, læring og vekst er fire viktige stikkord når vi snakker om merkevarebygging.
Målgruppe for merkevarebyggingen
Planleggingen av merkevarebyggingen må starte med at målgruppen for merkevarebyggingen blir definert.
Høy/lav-involvering i kjøpsbeslutningen
Om kunden vil benytte seg av lavinvolvering- eller høyinvolverings-læring er avhengig av kundens interesse for verditilbudet
Hvorfor merkevarebygging?
Svaret ligger i sosialiseringsprosessen og den kulturelle arv vi alle går igjennom og som forteller oss; «Du er, hva du har!!»
Varemerke former
Det finnes ulike typer merker. De vanligste merkeformene er disse fem:
Endring av assosiasjoner
En gjennomgang hvordan vi kan endre etablerte merkeassosiasjoner til et merke.
Private merker (EMV)
En gjennomgang av hva et privat merke er, hvilke typer som finnes og hvilken strategi de ulike merkestrategiene bør velge.
Intern merkebygging
Intern merkebygging handler om å skape en organisasjon som har en felles holdning til merkevaren og hva den representerer
Arbeidsmodell for posisjoneringstrategien
En gjennomgang av den anbefalte arbeidsmodellen for å utarbeide en posisjoneringstrategi for en merkevare.
Assosiasjonsnettverk
En skjematisk fremstilling for å vise hvordan koblinger mellom ulike ting skaper assosiasjoner og blir lagret i vår langtidshukommelse.
Merkekjennskap og kjennskappyramiden
Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.
Merkesamarbeid
En felles branding aktivitet der to eller flere merker blir presentert samtidig for forbrukerne