Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 2 av 5 artikler om Digital markedsføring >> Bannerannonser

bannerannonse

Visningsbaserte annonser er – i likhet med tradisjonelle annonser i trykte medier – det som på engelsk kalles «interruption marketing» basert på en «push-strategi». Dette er annonser som forstyrrer brukeren når de egentlig er ute etter noe annet. Og på nettet liker ikke brukeren å bli forstyrret.

En tradisjonell bannerannonse er det nærmeste vi kommer de trykte annonsene i trykte medier, og mange mener at dette også er grunnen til at så mange reklamebyråer fortsatt anbefaler bannerannonser til sine annonsører. Dette til tross for at klikk-raten på slike annonser faller hvert år.

På 90-tallet kunne man regne med klikkrater på banner-annonser på 1-2 %. Denne raten har falt som en sten de siste årene. I dag er en svært god klikkrate på 0,1 %, og det er ikke uvanlig med rater på 0,01 %.

Når man vet at annonseeksponeringer kan koste ca 20 øre per stykk (se som eksempel VGs annonsepriser for nett) er det enkelt å regne ut at dette fort kan komme opp i tusenlapper for et enkelt klikk. Sammenlignet med priser på rundt 1 krone per klikk på Google AdWords (en klikkbasert annonse), er det kanskje vanskelig å forstå hvorfor bannerannonser fortsetter å stige i popularitet.

De største visningsbaserte annonsenettverkene du kan kontakte for å kjøpe visningsbaserte bannerannonser på et stort antall nettsteder er:

  • DoubleClick
  • Flycast
  • BRAST! Media
  • ContentZone

Eksempel:

Når det gjelder effekten av visningsbaserte annonser fant jeg en artikkel på nettsidene til Oktan som jeg velger bruke som eksempel siden jeg selv ikke bruker visningsbaserte annonser lenger for de konseptene jeg er involvert i.

Oktan kjørte en visningsbasert bannerannonsekampanje i Finn.no og Facebook.com. Kampanjene ble kjørt i perioden 29.09.2014 – 19.10.2014.

Annonen de kjørte i Finn.no og Facebook.com var disse to annonsene:

banner-test

Begge annonsene hadde den samme landingssiden.

Hvor mye de måtte betale for annonsene kan de dessverre ikke opplyse, men de legger ikke skjul på at Facebook annonsen var vesentlig rimeligerre enn Finn.no banneren.

Målgruppe

Finn.no bannerannonsene ble vist til alle som gikk inn på siden nye boliger i Akershus siden denne siden viser akkurat hva annonsøren selger.

Siden Facebook sine segmenteringsmuligheter er annerledes, ble annonsen her vist til alle som bor i en radius på 2 mil fra Oslo og Lørenskog i alderen 24-35 år.

Resultater

Kampanjen gav følgende resultater:

Finn.no
Visninger: 266 555
Klikk: 242
CTR: 0,09%

Facebook
Visninger: 199 581
Klikk: 3538
CTR: 1,77%

Tallene over er tatt rett fra rapportene som henholdsvis Finn.no og Facebook leverer.  Som du ser er det rått parti i favør Facebook til hvem som leverer flest klikk!

Men hva sier resultatene egentlig?

Det kan jo være at de som klikker på Finn.no banneret er mye nærmere å kjøpe seg leilighet enn de som kommer inn via Facebook? På den måten kan det hende at 242 besøk er mer verdt enn 3538.

For å få en bedre forståelse av kvaliteten og intensjonen til de besøkende satt de opp en måling på landingssiden sin. Det sjekker hvor den besøkende kommer fra og hva den besøkende klikker på. De hadde også inkludert inkludert noen ekstra knapper på landingsiden for å kunne måle kjøpsintensjonen ved å måle hvor stor andel av de besøkende som klikket på en av knappene.

test2

Her er statistikk som måler kun besøkende som kommer fra Facebook kampanjen og Finn.no i perioden 13.10 – 19.10.2014

 Opprinnelse

besøk

sider pr besøk

tid på nettsted

CTR
Kontakt oss

CTR%
Kontakt oss

Facebook.com

750

2,94

0:00:59

54

7,20 %

Finn.no

19

4,68

0:03:47

2

10,53 %

Tallene viser at Facebook leverer en massiv mengde besøk inn til siden i forhold til Finn. Akkurat slik vi så i rapportene fra hver enkelt. Hypotesen vår om at de som kommer fra facebook har lavere verdi, stemmer til en viss grad. Konverteringsraten inn til kontakt oss er på 7,2% fra Facebook kontra 10,53% på besøkende som kommer fra Finn. Trafikken og konverteringsraten Facebook leverer er imponerende!

Visninger uten klikk har også en potensiell verdi. Eksponering av merkevare og logo hos målgruppen kan i noen kampanjer være viktig. Slike effekter er det imidlertid umulig å måle når vi kjører en enkelt kampanje.

Kilde:

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Bannerannonser

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << BannerannonserRelevansmarkedsføring (etterspørselsmarkedsføring) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Bannerannonser
  • Visningsbaserte annonser (”push-annonser”)
  • Relevansmarkedsføring (etterspørselsmarkedsføring)
  • Bannerblindhet
  • Er det en plass for ”push-annonser” (visningsbaserte annonser)?