agenturer.no


kommunikasjonstrategi

Mens oppgavestrategien forteller hvilke kommunikasjonsoppgaver kommunikasjonplanen skal løse, angir virkemiddelstrategien hvilke kommunikasjonvirkemidler som skal benyttes for å løse disse oppgavene/målene.

Med kommunikasjonvirkemidler menes:

 alle medium for å overføre et budskap fra en sender til en mottaker

Kommunikasjonsvirkemidler

promotion-miksKommunikasjonvirkemidlene man har til rådighet for å løse definerte kommunikasjonsoppgavene er:

  1. Reklame
  2. SP (Sales Promotion)
  3. PR (Public Relation)
  4. Personlig salg/telefon salg
  5. Trade promotion
  6. Dialog markedsføring/Interaktiv kommunikasjon
  7. Sponsing
  8. Web-markedsføring og sosiale medier
  9. Vareprat/”World of mouth” (Den sosiale spredningprosessen)
Annonse

Promotion mix (virkemiddel-miks)

For å få best mulig effekt ut av disse tiltakene er det vanlig å lage en promotion-mix som samordner og koordinerer bruken av de ulike kommunikasjonvirkemidlene, slik at de danner en helhet som gir bedriften en identitet og løser de definerte kommunikasjonsoppgavene.

Promotion-mix er:

den optimale kombinasjonen (bruken) av kommunikasjonvirkemidler en virksomhet har til rådighet for å løse sine kommunikasjonsoppgaver og nå sine kommunikasjon mål

Promotion-mix utvikles som en del av virksomhetens marketing-mix, som angir hvordan virksomheten har tenkt å bruke sine konkurransevirkemidler i sin markedstrategi for å nå sine markedsmål. Promotion-mix er med andre ord bare ett av flere konkurransevirkemidler en virksomhet kan benytte for å oppnå sine markedsmål.

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg