Mens oppgavestrategien forteller hvilke kommunikasjonsoppgaver kommunikasjonplanen skal løse, angir virkemiddelstrategien hvilke kommunikasjonvirkemidler som skal benyttes for å løse disse oppgavene/målene.
Med kommunikasjonvirkemidler menes:
alle medium for å overføre et budskap fra en sender til en mottaker
Kommunikasjonsvirkemidler
Kommunikasjonvirkemidlene man har til rådighet for å løse definerte kommunikasjonsoppgavene er:
- Reklame
- SP (Sales Promotion)
- PR (Public Relation)
- Personlig salg/telefon salg
- Trade promotion
- Dialog markedsføring/Interaktiv kommunikasjon
- Sponsing
- Web-markedsføring og sosiale medier
- Vareprat/”World of mouth” (Den sosiale spredningprosessen)
Promotion mix (virkemiddel-miks)
For å få best mulig effekt ut av disse tiltakene er det vanlig å lage en promotion-mix som samordner og koordinerer bruken av de ulike kommunikasjonvirkemidlene, slik at de danner en helhet som gir bedriften en identitet og løser de definerte kommunikasjonsoppgavene.
Promotion-mix er:
den optimale kombinasjonen (bruken) av kommunikasjonvirkemidler en virksomhet har til rådighet for å løse sine kommunikasjonsoppgaver og nå sine kommunikasjon mål
Promotion-mix utvikles som en del av virksomhetens marketing-mix, som angir hvordan virksomheten har tenkt å bruke sine konkurransevirkemidler i sin markedstrategi for å nå sine markedsmål. Promotion-mix er med andre ord bare ett av flere konkurransevirkemidler en virksomhet kan benytte for å oppnå sine markedsmål.