Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

digital-verdikjede

I den digitale økonomien som preges av nettverk, settes kunden i fokus. Det er kunden som bestemmer om et produkt er en suksess eller ikke. Det er kundens verdi som skaper lønnsomhet. Derfor må vi vite hva som skaper verdier for kunden, og hvordan vi kan tilrettelegge for dette. 

Modellen over viser den digitale verdikjeden for produksjon og publisering av innhold på Internett. Det vil si for bruk av digitale markedskommunikasjon virkemidler.

Ved å ta utgangspunkt i Rayport og Svioklas verdiskapningelementer; INNHOLD, INFRASTRUKTUR og KONTEKST, kan vi sette opp et nytt verdigrunnlag, som vist nedenfor. Merk imidlertid at noen av disse verdielementene har negativ verdi for produsenten (innholdsleverandøren). Det gjelder særlig infrastruktur- og kontekstrelaterte verdielementer.

det-digitale-rom

Innholdverdier:

  • Skreddersydde/personifiserte tjenester
  • Pro-aktiv kundestøtte gjennom hele produktets livssyklus
  • Kundeinitert behovannonsering (”reverse markets”)
  • Opplærings- og utdanningsprogrammer
  • Erfaringskunnskap gjennom virtuelle kundefellesskap

Infrastrukturelementer:

  • Økt bekvemmelighet – ”når – og hvor – som – helst – betjening”
  • Global konnektivitet – større valgmuligheter
  • Reduserte søkekostnader – mer søk etter beste alternativ
  • Risiko

Kontekstverdier:

  • Evalueringsprogrammer – beslutningsstøtte
  • Multimedia – integrering av informasjon i ulike former

1. Innholdrelaterte verdielementer

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.