Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 15 av 26 artikler om Digital markedsføring >> Eget nettsted
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


verdikjede-innkjop

Innkjøpsfunksjonen er en spesielt viktig funksjon for mange produksjons-, distribusjons- og salgsorganisasjoner. 

Spørsmålet i denne sammenheng er:

Hvordan kan et nettsted automatisere virksomhetens innkjøp av standardiserte innsatsfaktorer eller i det minste effektivisere/rasjonalisere dem?

I mange bransjer har man kommet langt i denne sammenheng med å finne gode elektroniske løsninger for å automatisere innkjøpsfunksjonen, selv om det ofte fortsatt er et stykke å gå i  mange bransjer. Ta kontakt med din bransjeorganisasjon for å høre hvilke løsninger de kan foreslå. Gå deretter igjennom din egne innkjøpsrutiner og finn ut hvordan disse kan automatiseres eller gjøres enklere gjennom nettstedet som skal utvikles. 

For dem som har en rendyrket digital verdikjede er en slik integrasjon svært enkelt, da all omsetning skjer gjennom nettstedets nettbutikk, noe som gjør at man enkelt kan automatisere bestilling av nye varer gjennom å legge nettbutikkens lagerbeholdning statistikk til grunn. Fult så enkelt er det ikke når omsetningen skjer via ulike kanaler som ikke er knyttet sammen til et felles system. I slike tilfeller bør man se på hvordan man kan samle inn all nødvendig salgsstatistikk i sanntid til en sentral database på Internett som kan integreres videre mot leverandørenes systemer på en eller annen måte. F.eks. gjennom fil-eksport. 

 

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Eget nettsted

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettstedets verdiaktiviteter : OpplæringNettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Eget nettsted: Før du starter utviklingen
  • Hvor lønnsomme er nettsidene dine?
  • Sett klare mål og definer målgruppen
  • Start med en situasjonsanalyse før du lager Internett planen
  • Internettplan for virksomhetens nettsted
  • Velg riktig domene – din identitet på Internett
  • Hvilke kommunikasjonsoppgaver skal nettstedet løse?
  • Nettstedets plass i virkemiddelstrategien
  • Nettstedets plass og funksjon i verdikjeden
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Logistikk og produksjonsprosessen
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Salg og markedsføring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Kundeservice og oppfølging
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Rekruttering
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Innkjøp
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
  • Bedriftsblogg
  • Nettstedets verdiaktiviteter : Styring, rapportering og administrasjon
  • Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
  • Utformingstrategi : Retningslinjer for nettstedets visuelle utforming og utseende
  • Teknologisk strategi : Valg av publiseringsløsning og plattform
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  • Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  • Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!