Se opp for “Rapporter som spam” funksjonen/knappen som Gmail og de andre store ISPène tilbyr sine kunder når du lager og sender ut dine nyhetsbrev og e-postkampanjer.
Hva er Gmail sin nettsøppel funksjon?
Om denne funksjonen sier Gmail selv:
For å sikre at brukerne mottar alle e-postmeldinger de ønsker, har vi utstyrt dem med en metode for å sende tilbakemelding om nettsøppel merkede meldinger. Brukerne kan klikke på knappen «Ikke nettsøppel» for alle meldinger som er merket av nettsøppelfiltrene våre. Vi lytter til rapporter fra brukerne, og løser problemer for å gi dem den beste brukeropplevelsen. Så lenge brukerne våre ikke anser e-postmeldingene dine som nettsøppel, skulle du ikke ha problemer med levering til innboksen. To viktige faktorer er vanligvis avgjørende for at meldinger skal havne i Gmail-brukeres innbokser:
|
Hva er konsekvensene av å bli rapportert som spam?
Sender du ut et stort antall e-postmeldinger til Gmail og mange Gmail brukere klikker på “Søppelpost” linken når de mottar meldingen, kan du risikere at dine fremtidige meldinger blir markert som spam, havner i karantene eller blir stoppet helt. Dette gjelder ikke bare de adressene som har klikket på “Søppelpost” linken, men alle Gmail kontoer. Sender du ut spam, fortjener du å bli blokkert, men dessverre blir også mange legitime utsendelser rammet.
Finner mottakerne ingen godt synlig knapp for å melde seg av listen slik at de ikke mottar flere slike eposter i fremtiden, klikker de på “Rapporter som spam” knappen til sin e-postleverandør for å få dem til å blokkere meldinger fra dem til deg. De tenker ikke på at de samtidig skaper store problemer for deg m.h.t. å få mailen levert til andre. Dette må du derfor prøve å unngå for enhver pris når du sender ut dine nyhetsbrev og e-postkampanjer.
Hvordan unngå å bli rapportert som spam?
For å unngå at mottakerne av dine e-postkampanjer rapporterer meldingene som spam bør du gjøre følgende:
- Ikke send ut spam. Det vil si e-post til mottakere som ikke har har grunn til å forvente at de vil få en e-post fra deg. Norsk lov setter krav til at mottakerne skal ha gitt sitt samtykke på forhånd, hvis det ikke er snakk om en firma adresse (ikke identifiserbar person).
- Fortell mottakerne om hvorfor de mottar e-postmeldingen og hvor du har fått deres epostadresse fra
- Oppfordr mottakeren til å klikke på “Ikke søppelpost” linken for å fortelle Gmail, Yahoo, Outlook eller hvem som leverer kontoen at dette er ønsket e-post.
- Oppfordr mottakeren til å legge din avsender adresse inn i sin adressebok for å gjøre det enkelt for dem å kommunisere med deg i fremtiden.
- Legg ved en stor og godt synlig “Avmeldingslink” i e-postmeldingen som mottakerne kan klikke på for å melde seg av e-postlisten.
- Sørg for at e-postmeldingen inneholder firmanavn, postadresse, postnr og sted, land, telefonnummer, url til dine hjemmesider og en epostadresse de kan bruke for å komme i kontakt med deg.
- Plasser avmeldingslinken øverst i meldingen (se video under), og ikke nederst. Folk flest velger å klikke på avmelding linken istedenfor “Søppelpost” knappen, og siden de ikke ønsker å være på listen vil de ikke lese dine utsendelser. Få dem heller bort før de ødelegger for alle andre som benytter samme mailserver.
- Send ut jevnlige nyhetsbrev til mottakerne slik at de ikke glemmer deg. Mange klikker på “Søppelpost” knappen bare fordi de får en e-post fra noen de ikke husker hvem er. Gå ikke i denne fellen. Send ut jevnlige meldinger. Legg dem inn i en kalender så sendes dem ut automatisk uten at du trenger å tenke på det.