Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 38 av 43 artikler om Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

spam-knapp

Se opp for “Rapporter som spam” funksjonen/knappen som Gmail og de andre store ISPène tilbyr sine kunder når du lager og sender ut dine nyhetsbrev og e-postkampanjer.

Hva er Gmail sin nettsøppel funksjon? 

Om denne funksjonen sier Gmail selv:

For å sikre at brukerne mottar alle e-postmeldinger de ønsker, har vi utstyrt dem med en metode for å sende tilbakemelding om nettsøppel merkede meldinger. Brukerne kan klikke på knappen «Ikke nettsøppel» for alle meldinger som er merket av nettsøppelfiltrene våre. Vi lytter til rapporter fra brukerne, og løser problemer for å gi dem den beste brukeropplevelsen. Så lenge brukerne våre ikke anser e-postmeldingene dine som nettsøppel, skulle du ikke ha problemer med levering til innboksen. To viktige faktorer er vanligvis avgjørende for at meldinger skal havne i Gmail-brukeres innbokser:

  • Avsenderadressen er registrert i brukerens kontaktliste.
  • Brukeren klikker på “Ikke nettsøppel” for å varsle Gmail om at meldinger som sendes fra den aktuelle addressen, er ønsket.

Hva er konsekvensene av å bli rapportert som spam?

Sender du ut et stort antall e-postmeldinger til Gmail og mange Gmail brukere klikker på “Søppelpost” linken når de mottar meldingen, kan du risikere at dine fremtidige meldinger blir markert som spam, havner i karantene eller blir stoppet helt. Dette gjelder ikke bare de adressene som har klikket på “Søppelpost” linken, men alle Gmail kontoer. Sender du ut spam, fortjener du å bli blokkert, men dessverre blir også mange legitime utsendelser rammet.

Finner mottakerne ingen godt synlig knapp for å melde seg av listen slik at de ikke mottar flere slike eposter i fremtiden, klikker de på “Rapporter som spam” knappen til sin e-postleverandør for å få dem til å blokkere meldinger fra dem til deg. De tenker ikke på at de samtidig skaper store problemer for deg m.h.t. å få mailen levert til andre. Dette må du derfor prøve å unngå for enhver pris når du sender ut dine nyhetsbrev og e-postkampanjer.

Hvordan unngå å bli rapportert som spam?

For å unngå at mottakerne av dine e-postkampanjer rapporterer meldingene som spam bør du gjøre følgende:

  • Ikke send ut spam. Det vil si e-post til mottakere som ikke har har grunn til å forvente at de vil få en e-post fra deg. Norsk lov setter krav til at mottakerne skal ha gitt sitt samtykke på forhånd, hvis det ikke er snakk om en firma adresse (ikke identifiserbar person).
  • Fortell mottakerne om hvorfor de mottar e-postmeldingen og hvor du har fått deres epostadresse fra
  • Oppfordr mottakeren til å klikke på “Ikke søppelpost” linken for å fortelle Gmail, Yahoo, Outlook eller hvem som leverer kontoen at dette er ønsket e-post.
  • Oppfordr mottakeren til å legge din avsender adresse inn i sin adressebok for å gjøre det enkelt for dem å kommunisere med deg i fremtiden.
  • Legg ved en stor og godt synlig “Avmeldingslink” i e-postmeldingen som mottakerne kan klikke på for å melde seg av e-postlisten.
  • Sørg for at e-postmeldingen inneholder firmanavn, postadresse, postnr og sted, land, telefonnummer, url til dine hjemmesider og en epostadresse de kan bruke for å komme i kontakt med deg.
  • Plasser avmeldingslinken øverst i meldingen (se video under), og ikke nederst. Folk flest velger å klikke på avmelding linken istedenfor “Søppelpost” knappen, og siden de ikke ønsker å være på listen vil de ikke lese dine utsendelser. Få dem heller bort før de ødelegger for alle andre som benytter samme mailserver.
  • Send ut jevnlige nyhetsbrev til mottakerne slik at de ikke glemmer deg. Mange klikker på “Søppelpost” knappen bare fordi de får en e-post fra noen de ikke husker hvem er. Gå ikke i denne fellen. Send ut jevnlige meldinger. Legg dem inn i en kalender så sendes dem ut automatisk uten at du trenger å tenke på det.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerneHold epostlistene rene – unngå å bli blokkert p.g.a. høy bounce rate >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-postmarkedsføring (e-marketing)
  • Hvorfor e-postmarkedsføring?
  • Slik bruker du epost for å oppnå økt kundelojalitet og -lønnsomhet
  • Hvor mange åpner e-posten (open rate) og hvor mange vil kjøpe (CTA)?
  • Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom epostmarkedsføring
  • Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper
  • Hvilke typer e-postkampanjer og nyhetsbrev finnes?
  • Hva bør et kundeorientert nyhetsbrev inneholde?
  • Hva bør et redaksjonelt uavhengig nyhetsbrev inneholde?
  • E-postmarkedsføringen må integreres som en del av markedsføringsprogrammet
  • Planleggingsmodell for e-postmarkedsføring
  • Tema for nyhetsbrevet
  • Hvem skal skrive nyhetbrevene?
  • Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring
  • Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?
  • Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?
  • E-postliste: Hvordan få tak i e-postadressene?
  • Hvilken informasjon bør en epostliste inneholde?
  • På/avmeldingsskjema i nettsidene dine
  • Innholdstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring
  • Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev
  • Bygg budskapet i dine nyhetsbrev på en kreativ strategi
  • Valg av angrepsvinkel, argumentasjon og illustrasjoner i nyhetsbrevet
  • Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk av bilder og linker
  • Brødteksten i nyhetsbrevet «skal selge budskapet til mottakeren»
  • Hvordan utforme nyhetsbrevet?
  • Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?
  • Valg av epost format for nyhetsbrevene
  • Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut epost?
  • Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen
  • Autentisering og identifisering av epost og avsenderen
  • Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)
  • Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?
  • Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev
  • Hvordan oppstår klager på spam?
  • Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne
  • Unngå «Rapporter som spam» knappen når du sender ut epost
  • Hold epostlistene rene – unngå å bli blokkert p.g.a. høy bounce rate
  • Hvor mange epostmeldinger kan jeg sende ut uten å bli oppfattet som en spammer?
  • Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Kontroll og evaluering av e-markedsføringsprogrammet
  • Hvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev?
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.