Lightspeed webhotell

 

Under finner du noen nyttige råd og tips for hvordan du bør legge opp dine fakturarutiner for å unngå å tape penger på dine kunder.

Når du fakturer bør du gjøre følgende:



  • Sørg for at fakturaen oppfyller alle formkrav som stilles til en faktura og at den bærer preg av profesjonalitet/seriøsitet. I noen tilfeller er fakturaene også så mangelfullt utfylt at det faktisk gir skattemyndighetene grunnlag for å øke inntekten skjønnsmessig.
  • Er det selskap, finn fram organisasjonsnummeret hos Brønnøysund. Dette er en grei sjekk på at det faktisk er et registrert selskap du har kontakt med. I enhetsregisteret kan du skrive inn firmanavn i søke feltet og få opp organisasjonsnummeret. Her ser du også hvilke registre selskapet er registrert i. Gå til: Enhetsregisteret
  • Foreta alltid en kredittvurdering av kunden før du sender fra deg varer med faktura. Enten det er et selskap eller privatperson. Har kunden for dårlig “kredittscore” ber du enten om kontant, forskuddsbetaling eller sender varen i oppkrav.
  • Skriv ut faktura så snart som mulig etter at produktet eller tjenesten er levert/sendt. Ikke gå rundt med fakturaopplysninger i hodet og tenk at til fredag eller i helgen skal jeg fakturere. Det aller beste vil være at fakturaen skrives ut samme dag som leveringen skjer. I dag er det nok dessverre mange som har så dårlige rutiner rundt fakturering at de glemmer å fakturere leveranser.
  • Send ut faktura med forfallsdato. Antall dager til forfall kan variere fra bransje til bransje. Undersøk hva som er vanlig i din bransje.
  • 10 dager etter at regningen forfalt er det på tide å purre kunden. Det er flere måter å gjøre dette på. Du kan sende flere purringer og så inkasso til slutt eller du kan faktisk “slå sammen” purring og inkassovarsel. Gjør du dette må din purring/inkassovarsel ha minimum 14 dager til forfall fordi du kan ikke sende en fordring til inkasso uten at purring/inkassovarsel har minst 14 dager til forfall. På purring/inkassovarsel kan du plusse på opptil kr. 53,- i purregebyr og du må ha med teksten: ”Dersom vi ikke har mottatt din betaling innen 14 dager , vil det bli iverksatt inkasso”
  • Når din purring/inkassovarsel er forfalt kan du sende fordringen til inkasso.
  • Hvis det er nødvendig å korrigere en faktura bør du utstede en kreditfaktura.
  • Feil utfylte fakturaer oppbevares, men merkes makulert slik at nummerserien for fakturaene er intakt og man ser hvilke fakturaer som ikke skal regnskapsføres.
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier