Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

SEO er noe som bare blir viktigere og viktigere for alle som har lyst til å drive trafikk til sin nettside. Har du ambisjoner om å utvikle en forretning online, er du enkelt og greit avhengig av god SEO.

La oss begynne med basisen. SEO står for «Search Engine Optimalization» – altså søkemotoroptimalisering. Det dreier seg om å skrive tekster på en sånn måte at når folk taster inn finn dette i Google, så er det din side som dukker opp.

Driver du for eksempel et trykkeri i Drøbak, må du ha som målsetning å komme blant de aller første resultatene på nettsøk som «trykkeri Drøbak», «beste trykkeri i Drøbak», «Viken trykkeri», osv. Målet bør alltid være å sørge for at din side kommer på side 1 hos Google, siden det ikke er mange klikker seg videre til side 2.

Det er mange måter å oppnå SEO på. De kan kombineres, og benyttes for all tekst som publiseres på nettsiden din. Dette er viktig. Kommer ikke nettsiden din opp når folk søker på Google, kunne den like gjerne ikke eksistert.

Hold deg til saken

SEO dreier seg på mange måter om å forstå hvordan Googles algoritmer leser nettsidetekst.  Heldigvis har algoritmene nå blitt så sofistikerte at de leser nettsider veldig likt slik vi mennesker gjør det. Det vil si at det aller beste rådet for SEO er å skrive en best mulig tekst. Dette burde alltid være prioritet nummer én.

Når du skal publisere enhver tekst på nettsiden din, må du ha klare søkeord i tankene. Først lønner det seg å bruke Googles egne ressurser for å undersøke hvilke søkeord som er relevante for din nettside. Da kan du skrive en tekst som er optimalisert med disse søkeordene.   

Det første du må gjøre er å velge en så relevant overskrift som mulig, og deretter levere en tekst som oppfyller forventningene overskriften skaper. Hvis vi holder oss til eksempelet med trykkeri i Drøbak, kan en overskrift være «Det beste trykkeriet i Drøbak, til best pris». Da gjelder det å skrive en tekst som dreier seg 100 % om dette temaet.

Det er veldig vanlig å finne tekster online som starter med spørsmål, eller består av underoverskrifter som er skrevet i spørsmålsform. Ved å lage en slik tekst, og sørge for at alle spørsmålene som reises blir besvart, oppnår man god SEO på en enkel måte.   

Unngå for høy søkeordfrekvens

Det er bortimot umulig å «lure» Google til å skyve din tekst oppover på rankingen. Algoritmene vil, for eksempel, med en gang avsløre at teksten din ikke holder høy kvalitet hvis du stapper den full av søkeord. Å bare skrive «beste trykkeri Drøbak» 50 ganger i en 500-ords tekst vil slå veldig negativt ut.

Det er bedre å bruke søkeord på en sånn måte at det kommer klart frem at teksten faktisk dreier seg om dem. Det gjør du blant annet ved å inkludere dem i overskrifter samt i spørsmål du besvarer i teksten. Du må dessuten alltid huske å inkludere søkerord i metatittel og metabeskrivelse. Dette er overskriften og den korte teksten som vises for hver nettside Google viser deg når du har gjort et søk. Sørg også for å gjøre dem så relevante og attraktive som mulig. Det er disse som skal friste potensielle lesere til å sjekke ut din nettside.

Tilpass formatet for nett- og mobillesing 

Google er også i stand til å skjelne mellom artikler som er leservennlige og mindre leservennlige. Dette går selvsagt på elementære ting som stavefeil og dårlig grammatikk. Dårlig språk straffes hardt når det gjelder SEO. Det gjelder også for tekst som består av for lange eller kronglete setninger. Dette kan kanskje virke urettferdig, men husk at nettsiden din skal leses online, kanskje på en mobiltelefon. Sannsynligheten er stor for at den kun vil skummes. Da lønner det seg å ha korte, enkle setninger som leverer relevant informasjon.

Det skal dog sies at du ikke bør overdrive dette heller. Faktisk er systemet så avansert at i overkant korte setninger ikke nødvendigvis er et pluss i alle kontekster. Sørg for å bruke bindeord, som «og», «eller», «for», «men», for å lage setninger som ser ut som de har blitt skrevet av et menneske.  

Til syvende og sist er det rett og slett sånn at det som regel lønner seg å skrive en tekst du selv kunne ha lyst til å lese om det relevante temaet. Godt skrevne tekster med relevant informasjon og god bruk av søkeord gir best SEO.

Dette er artikler som er skrevet av en av våre bidragsytere. Som regel er dette noen i redaksjonen, men det kan også være en student, lærer, forfatter eller andre samarbeidspartnere som leverer innhold til oss.