Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

    Denne artikkelen er del 10 av 10 artikler om Behovsanalysen

Detaljhandelen har gjennomgått en rekke transformasjoner, spesielt de siste årene, og det er derfor det er avgjørende at forhandlere midt i denne endringsspiralen finner en måte å tilpasse seg kundenes nye handlevaner.

I motsetning til andre sektorer hvor hovedmålet i 2021 var å være lønnsomt, var forkuset i detaljhandelen å oppnå en utmerket og personlig kundeopplevelse. De siste månedene har digital transformasjon akselert ytterligere og kundevaner har endret seg mot omnikanal shoppig og e-handel. Dette betyr at det er viktig å forstå hvor disse trendene er på vei og hva som er nøkkelen til å gjøre en bedrift konkurransedyktig i fremtiden.

detaljhandel

Den digital transformasjonen

Forbrukervanene har endret seg raskere de siste årene, og dette gjør at forhandlere kan henge seg fast i mer tradisjonelle vaner. Det er viktig at bedrifter ser og forstår de nye trendene og hvordan digitalisering kan bli deres beste allierte. Teknologi har endret nesten alle bransjer over hele verden, spesielt underholdningsbransjen. Nå for tiden er det mulig å se filmer og TV-serier på strømmesider, hvor du kan velge mellom et bredt spekter av serier og filmer i et stadig voksende bibliotek, og også den tradisjonelle casinosektoren er berørt med spesialiserte platfomrer som tilbyr casino spill til brukerne, inkludert ulike spilleautomater og live-spill med ekte dealere som blackjack, roulette og poker.

E-handel har vokst betydelig de siste årene, som betyr at forbrukere nå kjøper produkter før de prøver dem. For at tradisjonelle forhandlere skal bygge sterkere og mer minneverdige relasjoner med kundene sine, er det vitkig å skape en sterkere merkevare og tilby en bedre oppslukende kundeopplevelse basert på digitalisering.

Ved å stole på teknologi, forbedres forretningsbeslutninger med målet om å øke salget. Takket være analyse av millioner av data i sanntid, praktiske og enkle betalingsmetoder eller automatiseringsprosesser er bare noen av forslagene for å bli en smart, lønnsom og fremtidssikker forhandler.


Teknologi brukt i detaljhandelen

Vi står ovenfor en omnikanal-kunde som krever personlige opplevelser. Derfor må vår utfordring være å kunne forutsi forbrukeratferd og muligheten for å tilfredsstille disse behovene på en enkel måte og til det tidspunkt brukeren etterspør.

Forustsi etterspørsel med maskinlæring

En av de største utfordringene for forhandlere er å forberede lagerovervåkingen. Nå gjør kunstig intelligens det mulig å overvåke produktomsetning i sanntid, samt å analysere kjøpssituasjonen.

Å introdusere AI (kunstig intelligens) gjør det mulig å reagere raskt for å sikre tilgjengelighet av varer til enkelte produkter avhengig av parameterne som utløser kjøpet, som været for eksempel. Et varsel om snøfall bør betyr at man har produkter på lager etter disse forholdene.

Automatisering av prosesser

Implementering av AI for å automatisere operasjoner er viktig i dag, enten det er for å verifisere identifikasjon når kunder kjøper varer med aldersbegrensning, ombestillingsprosesser for lite lager, registrere serienummer, tilpasse produktprøver etter kunden. Mulighetene er uendelige.

Man kan også bruke det til markedsføringsformål, der kundedata kan samles inn for å oppmuntre til en økning i kjøpene deres. Denne innsamlingen av informasjon kan oversettes til datastøttede kampanjer som kan automatiseres, for eksempel kommunikasjon eller lansering av tilbud basert på lojalitet til ens merkevare.

Robotikk

Introduksjonen av roboter i en virksomhet har vært en stor endring for selskaper som bruker dem til intern produktlevering. Ved å ta et bilde kan de levere bestillingen til ønsket sted.

Mange butikker og supermarkeder i USA (Walmart, UPS og Hyundai) har innlemmet roboter, droner og autonome kjøretøy i sine lokaler eller forsyningskjeder for å spare eksponentielt på kostnader og tid. Takket være 5G og maskinlæring begynner denne typen forslag å bli mer relevante.

Bærekraftig teknologi

Det er en av trendene som får fart i alle sektorer, inkludert detaljhandel. Forbrukere legger mer og mer vekt på de etiske verdiene knyttet til en merkevare, og shopping går mot en grønnere trend.

Bærekraftig og teknologi legger til rette for å skape en mer balansert fremtid uten å ofre effektivitet eller forretningsvekst. Å migrere til en skymodell, velge digitalisering for å generere mindre avfall, og forbedre prosesser ved å bruke computer vision (Kunstig syn) eller big data for å minimere kostnader og maksimere produksjonen er bare noen få eksempler.

Brukervennlige shopping- og betalingsapplikasjoner

Bare i Europa har digitale lommebøker spredt seg til mer enn 20 000 butikker, og 31 % av europeerne forventes å bruke den digitale lommeboken på mobilenheten sin. Fremtiden til detaljhandelen ligger også i 2.0-butikker med rådgivere og automatiserte kasser.

Front-end kan nå skilles fra back-end, noe som gjør det mulig for forhandlere å rulle ut nye modeller og funksjoner i butikkene sine raskere. Kunder krever flere valgmuligheter i betalingsprosessen og bør få muligheten til å velge hvordan de samhandler med salgsstedet, fra hvordan de betaler, til hvordan de ser på informasjon, til hvordan de finner produktet.

Du leser nå artikkelserien: Behovsanalysen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Beslutningstiler
    Andre artikler i serien er: 
  • Behovsanalysen i salg
  • Lyttenivåer i salg (behovsanalyse)
  • Hva er kundens kjøpsmotiv?
  • Idag / igår / imorgen – modellen for kartlegging av kundebehov
  • Kundens erfaring avgjør valg av salgsstrategi og salgspresentasjon
  • Kundetyper (personlighetstyper)
  • Kjøpegruppens sammensetning må kartlegges ved B2B salg
  • Kunden kjøper verdier – ikke produkter eller tjenester!
  • Beslutningstiler
  • De teknologise trendene som vil forme fremtiden til detaljhandelen