Domene og webhotell fra OnNet.no

Ta for gitt, er som det går frem av navnet, en metode hvor selgeren tar beslutningen for kunden.

Selgeren tar det for gitt at KUNDEN ALLEREDE HAR BESTEMT SEG for å kjøpe, og tar derfor beslutningen på vegne av kunden ved f.eks. å si:

  • Men da, er vi vel enige….
  • Hvis vi kan oppsummere …
  • Ja, da gjenstår det bare…..
  • Jeg har tatt med de nødvendige papirene…
  • Ønsker du at vi skal ordne betalingen over post- eller bankgiro ?
  • Hvem skal vi levere varene til, og er det tids nokk å få dem før kl. 15.00 imorgen ?

Metoden kan være effektiv hvis vi allerede har fått sterke kjøpssignaler fra kunden, ellers ikke. 

Teknikken har som mål å flytte prospektets fokus fra avgjørelsen i form av ja og nei, over til eierskap og fornøyelsen rund produktet eller tjenesten. Teknikken hjelper selgeren i å styre salgsprosessen mot en rask salgsbeslutning. Skal teknikken virke må den benyttes når prospektet er “varmt”, altså i salgsprosessens hete når prospektet er innstilt på å
ta en avgjørelse.

Avleder

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.