Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Søvn er helt avgjørende for helsen din. Faktisk påvirker søvnmangel din kondisjon, velvære og utseende.

De lærde sier at vi må huske å få nok søvn – noe de selvfølgelig har helt rett i. Vi har sannsynligvis alle prøvd å gå på jobb etter en natt med altfor lite søvn og følt konsekvensene – og konsekvenser er det mange av.

I tillegg til tunge øyelokk, påvirker søvnmangel blant annet også hukommelse, immunsystem, innlæringsevne og et bredt spekter av andre ting.

Søvn er ekstremt viktig for både kropp og sinn

Når helseeksperter forteller oss igjen og igjen at vi må huske å få de klassiske 7–8 timene hver natt, så er det selvfølgelig noe vi bør lytte til. Spesielt hvis du går opp i treningen og vil få mest mulig ut av den. Hvis du får for lite søvn, har det også en negativ effekt på fremgangen din. Når du trener er det utrolig viktig at du får nok søvn slik at kroppen din kan komme seg og bli sterkere. Faktisk skal kroppen helst ha mer hvile enn vanlig etter en hard treningsrunde, og her passer dårlige søvnvaner ikke så godt inn i bildet. Utnytt derfor de timene du trener ved å sove godt i en god seng, som for eksempel en lekker kontinentalseng. Hvis du vil være sikker på å finne en kvalitetsseng, kan du se nærmere på en kontinentalseng test for å finne den helt riktige for deg.


Huden din eldes raskere

Det er nok også flere av oss som har sett oss i speilet om morgenen og sett litt flere linjer og litt større poser under øynene enn vanlig etter en natt hvor vi har sovet dårlig eller ikke har sovet nok. Det viser seg faktisk at huden vår også påvirkes av hvor mye søvn vi får om natten. En studie har vist at huden må bruke mer tid på å reparere skader forårsaket av f.eks. UV-stråling, og at den også viser tegn på aldring raskere hos mennesker som lider av søvnproblemer.

Bedre oversikt gir bedre søvn

En god oversikt over søvnvanene dine kan spille en veldig stor rolle når det gjelder hvor godt og hvor mye du sover. Mange av oss får mindre enn de anbefalte syv timene om dagen uten å nødvendigvis vite hvor viktig det er i vårt daglige liv. Derfor har flere begynt å bruke smarte hjelpemidler som aktivitets- og søvnmålere som gir en oversikt over nattesøvnen, slik at du kan justere vanene dine deretter.