Hjem Systemanalytisk Verdiledelse

Systemanalytisk Verdiledelse

Systemanalytisk Verdiledelse

En helhetlig ledelseteori som ser på virksomheten som et system som konstant jobber for å beholde en likevekttilstand.

Virksomhet

En strukturert og organisert samling av aktiviteter og gjøremål som er utformet i den hensikt å produsere et konkret resultat i form av et produkt eller tjeneste for en intern mottar i bedriften eller for ekstern kunde på et marked

Lederen som doktor

Systemanalytisk verdiledelse ser på lederen som en doktor, da en virksomhet er et kompleks system som best kan sammenlignes med menneskekroppen.

Rammeverket for forretningplanleggingen

En gjennomgang av rammeverket for virksomhet planleggingen i Systemanalytisk Verdiledelse.

Markedssystemet

Rammebetingelsene som kan ha interesse av å påvirke virksomhetens eksistens og muligheter for vekst kalles med en fellesbetegnelse for virksomhetens markedssystem.

Forretninggrunnlaget

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme og verdigrunnlag

Omdømme (rykte og profil)

En fellesbetegnelse for virksomhetens rykte og profil i omgivelsene. En del av forretningsgrunnlaget til virksomheten

Verdigrunnlag

Verdigrunnlaget danner organisasjonskulturen som er uskrevne regler, normer og rolleforventninger som forteller hver enkelt ansatt hvordan vi tenker og gjør saker og ting her

Strategisk kjerne

Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode

Systemet i Systemanalytisk Verdiledelse

Med systemet menes summen av alle verdiaktiviteter, koblinger og samhørighetsforhold mellom dem i virksomheten.

Ressursperspektivet

Ressurs perspektivet er viktig i SV-ledelse fordi ressursene virksomheten har til rådighet avgjør virksomhetens evne til å handle og utfolde seg.

Prosessperspektivet

Omfatter alt virksomheten foretar seg for å skape kundeverdier og gjøre sitt markedstilbud tilgjengelig for sin målgruppe

Kundeperspektivet

Tar for seg alt virksomheten gjør for å markedsføre, selge, levere og følge opp leveransen av markedstilbudet til sine kunder

Supportperspektivet

Tar for seg alt virksomheten foretar seg som ikke er direkte knyttet til den operative kjernen eller markeds enheten.

Læring og vekstperspektivet

Hvordan lærer virksomheten av sine handlinger og hvordan bruker virksomheten denne lærdommen til å tilpasse seg stadig hurtigere endringer i markedet?

Styring og kontrollperspektiv

1 av 5 kjerner i ledelseteorien. Viser hvordan virksomheten bør bygge opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs

Balansegangen mellom system og verdiledelse

Den største utfordringen med systemanalytisk verdiledelse er å finne den rette balansegangen mellom systemet og verdiledelse.

Systemintegrasjon

Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Systemanalytisk Verdiledelse, og går ut på å integrere flest mulig perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig system.

Strategisk-, taktisk- og operativ planlegging

Strategisk planlegging vil si å legge langsiktige overordnede planer for virksomheten. En strategisk plan består i hovedsak av fire elementer

Arbeidsmodell for Systemanalytisk Verdiledelse

Når du har lært deg grunnmodellen til Systemanalytisk Verdiledelse, hvilke del-komponenter som inngår i hver av disse grunnkomponentene i grunnmodellen kan du begynne å ta Systemanalytisk Verdiledelse i bruk som et ledelseverktøy.