Hjem Markedssystemet

Markedssystemet

Markedssystem

Hva er et markedssystem? Markedsystemet er det som omgir enhver bedrift og som har interesse av å påvirke den eksistens, vekst og kurs i fremtiden....

Mikrosystemet

Mikrosystemet er selve kjernen i markedssystemet og omfatter organisasjonen, leverandørene, kundene, konkurrentene og mellomleddet.

Markedskartlegging

Markedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse

Markedssynergier

De spesifikke synergieffektene som er knyttet med å gå inn i et nytt marked med et eksisterende eller nytt verditilbud.

Kundeanalyse

En kundeanalyse er en analyse som forteller hvem som er våre kunder og hva som kjennetegner dem.

Produktanalyse

Hvilke sider av produktbegrepet er det viktig å kartlegge i en analyse av selve produktet? Vi ser her nærmere på dette.

Konkurrenter

En virksomhet som tilbyr lignende verditilbud (produkter og tjenester) til det samme markedet som virksomheten satser på med sitt verditilbud

Bedriftens markedsføring

Hvordan kartlegge markedsføringen av virksomhetens og verditilbudet

Organisasjonsanalyse

Hvilke forhold i organisasjonen er det viktig å kartlegge og ta hensyn til når man skal analysere virksomhetens arbeidsbetingelser?

Informasjonsanalyse

En analyse av hva virksomheten gjør for å sørge for at alle i organisasjonen har rett informasjon, til rett sted, til rett tid og rett person

Økonomi og regnskapsanalyser

Hvilke økonomisk sider er det viktig å skaffe seg en oversikt over i en analyse av de interne arbeidsbetingelsene til en virksomhet?

Verdiskapningsprosessen

Hvordan virksomheten skaper sitt verditilbud gjennom en transformasjonprosess som omgjør ressurser til et sluttresultat med viktige kundeverdier som dekker viktige kundebehov eller løser viktige problemer for kunden

Leverandører

Hvordan gå frem for å velge rett leverandør, hvor mange leverandører trenger virksomheten og hvordan legge opp forsyningsledelsen?

Distributører og andre mellomledd

En distributør er et mellomledd som tar inn varer som videreselges til et sisteledd (detaljistledd) i en distribusjonskjede

Offentlighetssystemet

Mikrosystemet omgis av offentlighetssystemet, og omfatter alle grupper som har interesse i og/eller påvirker bedriften eller andre enheter i mikrosystemet.

Statsforvaltningen

Forvaltningens mål er å iverksette de mål og vedtak som de folkevalgte stiller opp gjennom Stortinget

Fylkeskommunen

Fylkeskommunen er vårt nest laveste forvaltningnivå. Fylkeskommunen ledes av fylkestinget som velges gjennom frie valg hvert fjerde år.

Kommuneforvaltning

Det laveste forvaltningsnivået i Norge er kommunesektoren, men en stor del av den offentlige forvaltningen skjer på dette nivået

Rettslige håndhevningorganer

Rettsvesenet, også kalt det formaliserte normsystemet, er en nøkkelaktør i offentlighetssystemet som kan påvirke mange beslutninger

Frivillige interesseorganisasjoner

Organisasjoner og foreninger som er opprettet for å beskytte interessene til medlemmene sine, og som ikke er opprettet av det offentlige.

Finanskilder

For å kunne være konkurransedyktig i dagens marked kreves det ofte store grunninvesteringer, noe som krever mye likvide midler (kapital)

Interne interessegrupper

I enhver organisasjon vil det finnes en rekke interne interessegrupper som har makt og innflytelse.

Massemedia

Massemedia er en viktig aktør i offentlighet systemet. Dette fordi de har stor makt og påvirkningskraft i dagens informasjonssamfunn

Makrosystemet

Omkring mikro- og offentlighetssystemet er det en rekke ikke kontrollerbare faktorer. Disse inngår i det vi kaller for makrosystemet.

Naturressurser

Naturressurser er forekomster av energi eller råvarer i naturen, som er tilgjengelige og kan omdannes til varer eller tjenester som tilfredsstiller menneskelige behov

Teknologiske faktorer

Den teknologiske utviklingen er en av de viktigste faktorene i makrosystemet, Nå som utviklingen går fortere gjelder det å oppdatere seg om disse forholdene stadig oftere.

Kulturelle faktorer

Viktig fordi de i stor grad bestemmer holdningene, verdiene og normene de ansatte, samarbeidspartnere og kunder legger til grunn for sin atferd og sine beslutninger

Demografi & demografisk segmentering

På hvilken måte påvirker demografi folks atferd og utviklingen, og hvordan kan vi segmentere et marked med bruk av demografiske kriterier?

Økonomiske forhold

Nasjonale og internasjonale konjunktursvingninger er viktige faktorer som enhver beslutningstaker må ha en formening om hvordan kommer til å utvikle seg

Politiske faktorer

Siden det er de politiske kreftene i samfunnet som til syvende og sist bestemmer rammebetingelsene til næringslivet generelt og til den enkelte bransje, er de politiske faktorene viktige.

Interessentkart

Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?