Hjem Kunde- og kontaktanalyse

Kunde- og kontaktanalyse

Kunde- og kontaktanalyse

Kundeanalysenes funksjon er å gi oss informasjonen vi trenger for å kunne plukke ut de mest lønnsomme kundene, mens kontaktanalysens formål er å kartlegge forutsetningene for kontakten.

Nivå for innsats

Hvor mye tid og ressurser man bør brukes på kunde- og kontaktanalyser er avhengig av mange forhold, men de viktigste er allikevel disse.

Kontaktanalysens formål

En gjennomgang av hvorfor vi gjennomfører en kontaktanalyse før vi kontakter kunden.

ABC Kundeanalyse – kundeanalyse basert på regnskapanalyser

En ABC Kundeanalyse er en analyse av kunder og kundeemner. Kundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante. Dette er en analyse som prøver å kategorisere kundemassen i tre kategorier: A, B og C kunder, og hvor A kundene er de mest lønnsomme og C kundene de mest ulønnsomme.

Kontaktanalyse av nye kunder/leads

Etter at kundens potensial og mål for kundekontakten er det på tide å se på hvilken informasjon du trenger før du kan ta kontakt med kunden

Kontaktanalysen for eksisterende kunder

Forskjellen mellom en ny og eksisterende kunde er først og fremst at de eksisterende kundene ikke foretar et nykjøp, slik de nye kundene gjør. De eksisterende kundene foretar enten et merkjøp, gjenkjøp eller et tilleggskjøp.

7 salgsråd når din kontaktperson slutter

Markedet endres seg raskt. Hva gjør vi som selgere når vår kontaktperson, den som pleide å kjøpe ofte fra oss, slutter?