Hjem Forretningsmål og -strategi

Forretningsmål og -strategi

Forretningsmål og forretningstrategi

Forretningsmålet og -strategien står i en særstilling i forretningsplanen som trekker opp virksomhetens overordnede strategiske kurs.

Forretningsmål

Mens forretningsideen, visjonen og misjonen er kvalitative mål virksomheten skal jobbe langsiktig mot, angir forretningsmålet hvilke kvantitative mål som skal nås innen utgangen av planperioden.

Omsetningsmål

Målsetning som angir selskapets inntekter for planperioden. Omsetning er inntekt fra leveranser eller produksjon av varer, tjenester eller service

Vekstmål

Vekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked, mens vekststrategien forteller hvordan dette vekstmålet skal nås.

Ekspansjonmatrisen

Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.

Lønnsomhetsmål

Et mål som forteller hvor mye selskapet skal gå i overskudd

Forretningsstrategi

En strategi som trekker opp kursen og angir hovedaktivitetene som skal benyttes for å nå forretningsmålet. Kartet som viser veien til målet.

Strategikart

Et strategikart er et rammeverk som prøver vise hvilke sammenhenger som finnes mellom de ulike perspektivene i virksomheten

Vekststrategi

Vekststrategien er en metode og fremgangsmåte som angir hvilken retning og styrke virksomheten skal ta for å nå sine mål og oppnå vekst.

Vekststrategier for et merke

Under finner du en oversikt over de vanligste vekststrategiene for et merke, sammen med en vurdering av hvor stor risiko som vil være forbundet med de ulike strategiene. Vekststrategiene for merker er i prinsippet omtrent de samme som gjelder for virksomheter.

Vekststrategien er en del av forretningsstrategien

Når vi skal utvikle virksomhetens forretnings- og vekststrategi kan vi ikke se på dette som to forskjellige strategier som vi må behandle separat.

Konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurser eller en kompetanse som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Miles og Snows generiske forretningsstrategier

Tre generiske forretningsstrategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor) som de fleste virksomheter benytter seg av.

Porters generiske konkurrentstrategier

Porter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.

Kostnadsleder strategi

Å være kostnadsleder betyr ikke at virksomheten er de som selger de rimeligste produktene, men at man etablerer seg som den tilbyderen med de laveste totalkostnadene i bransjen – i forhold til størrelsen.

Differensieringstrategi

Differensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden

Fokusering – nisjestrategier

Bruk av fokuseringstrategi og satse på en unikhetsdriver som gir virksomheten unik og varig konkurransefortrinn.

Strategiske retninger for den strategiske kjernen

En gjennomgang av hvilke strategiske retninger den strategiske kjernen kan velge i følge Porter.

Kjedesamarbeid

Samarbeid skjer både horisontalt og vertikalt for å oppnå stordriftsfordeler. Vi ser her på de vanligste kjedeformene og fordelene.

Allianse

En allianse defineres som en sammenkobling av krefter og ressurser (f.eks. selskaper) for en gitt eller udefinert periode, for å oppnå felles mål.

Outsourcing (tjenesteutsetting / utkontraktering)

Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.

Lansering strategi

Dreier forretningsplanen seg om forretningsstrategien til et nytt forretningskonsept eller en ny virksomhet, kreves det samtidig at forretningsstrategien angir en lansering strategi som forteller hvordan konseptet/virksomheten skal lanseres i markedet.

Implementeringstrategi

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.