Hjem Grunderskolen

Grunderskolen

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Forretningsplan

Et overordnet rammeverk for virksomhetens fremtidige kurs og strategi som angir hvilke langsiktige mål virksomheten skal nå og hvordan disse målene skal nås.

Rekruttering

Hva er rekruttering og hvordan bør rekrutteringprosessen legges opp slik at du ender opp med å ansette rett person? Følg denne fremgangsmåten.

Valg og beskyttelse av firmanavn

I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvilket firmanavn du bør velge og hvordan du kan beskytte firmanavnet.

Firmalogo og logo design

Logoen er selskapet sitt kjennemerke og symbolet på selskapets identitet. Her ser vi på hvordan du skal gå frem for å velge rett logo.

Aksjeeierbok

Alle aksjeselskaper må ha en aksjeeierbok. En aksjeeierbok er en fortegnelse over alle de som eier aksjer i selskapet. Det skal opprettes en aksjeeierbok for selskapet straks etter at det er stiftet.

Venture Capital (risikokapital)

Risikokapital eller venture capital som det også omtales, vil si at en person eller et privat selskap går inn med penger mot en eierandel i selskapet eller i form av et konvertibelt lån som senere kan gjøres om til aksjer.

Firmaattest

Firmaattesten er en bekreftelse på at du er registrert i Foretaksregisteret.

Styring og kontroll av virksomheten

Styring- og kontroll går ut på hvordan virksomheten bygger opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs mot virksomhetens overordnede mål

De magiske prosentsatsene for en grunder og investor

Ønsker du å finansiere virksomheten din gjennom emisjon(er), dukker spørsmålet om hvor stor andel av virksomheten du ønsker at investorene skal kunne kjøpe fort opp.

Suksessfaktor 3 – Ledelse, kompetanse og verdiskapning

Det er ingen tilfeldighet at investorer sier at de IKKE investerer i ideer, men i personene bak ideen.

Corporate Governance (eierstyring)

Prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres, og hvilke interesser organiseringen skal tilgodese.

Etableringsfasen til selskapet

En gjennomgang av hva du må tenke på og gjøre i etableringsfasen av egen virksomhet.

Entreprenør- og grunderegenskaper

En gjennomgang av hvilke egenskaper og ferdigheter en entreprenør må ha for å ha en sjanse til å lykkes med å etablere selskap.

Immaterielle rettigheter

En idé kan beskyttes ved hjelp av patent, design/mønster eller varemerke. Patentstyret (Styret for det industrielle rettsvern) er den nasjonale registrering myndigheten.

Styret

Hva er styrets oppgave, hvilke krav og plikter stilles til et styre?

Suksesskriterier for en entreprenør/grunder

Punktene nedenfor er en liten pekepinn på hva du bør tenke gjennom og fokusere på for å lykkes som grunder.

Hvorfor ønsker du å bli en entreprenør og forstår du risikoen...

En gjennomgang av de vanligste årsakene, og en presisering av risikoen som er forbundet med å etablere egen virksomhet

Sjekkliste for leie av næringslokaler

Ved leie av næringslokaler anbefaler vi generelt følgende:

Markedskartlegging

Markedet er en viktig del av virksomhetens mikrosystem og må alltid kartlegges i forbindelse med en situasjonsanalyse

Betaling av aksjeinnskudd

En gjennomgang av hvilke regler som gjelder for betaling av aksjeinnskuddet ved etablering av et aksjeselskap.

Entreprenørprosessen

Prosessen med å etablere et eget firma som skal realisere en ide du har kan deles opp i følgende fire faser: fra ideen oppstår til du selskapet i driftsfasen.

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.

De administrative arbeidsoppgavene

Ingen starter et eget selskap fordi de ønsker å jobbe med regnskap eller fakturering, men uten gode administrative rutiner for virksomheten din kan vi love deg at det vil gå galt.

Prototype

En foreløpig utgave av et produkt, tjeneste eller system

Suksessfaktor 2 – Markedet & markedskommunikasjon

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor Markedet og markedskommunikasjon er en kritisk suksessfaktor for alle gründere.

Kontraktsforhandlinger

Hvilke kontraktsbetingelser du klarer å fremforhandle er avhengig av din forhandlingsposisjon.

Hvordan lykkes som entreprenør og/eller gründer?

Det avgjørende er at du har et unikt markedstilbud som i kundens øyne gir klare fordeler i forhold til andre konkurrenter

Å leie lokaler

Å leie lokaler er ofte en lang og tidkrevende prosess, hvor det er mange spørsmål som må behandles. Spørsmål av både strategisk og stor økonomisk betydning for selskapet må besvares før det endelige valget tas.

Halve oppskriften til suksess er å oppnå fremgang ved å unngå...

Planlegg virksomheten din, så har du mulighetene til å "gjøre tabber på papiret" istedenfor i det virkelige liv, hvor konsekvensene er katastrofale.

Suksessfaktor 1 – Produkt/tjeneste (verditilbudet)

Hvorfor er verditilbudet (dine produkter/tjenester) en kritisk suksessfaktor? I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvasom er viktig å planlegge i denne sammenheng.

Fra ide til beslutning

Ide og beslutningsfasen leder frem til planleggingsfasen hvor du starter planleggingen av etableringen av selskapet

Foretaksnavn (firmanavn)

Et registrert navn på en juridisk selskapsenhet, med det formål å identifisere hvem den juridiske enheten er og hvilken selskapsform denne juridiske enheten er registrert under

Planleggingsfasen til entreprenøren

Det heter seg at halve hemmeligheten til suksess, er å unngå å gjøre kjente feil. Det ligger mye sant i dette uttrykket.

Suksessfaktor 4 – Finansielle forhold

Uten at du har de finansielle forholdene i orden, blir det heller ikke noe av dine etableringsplaner. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvilke finansielle forhold det er viktig å få oversikt over og planlegge for.

Registrer selskapet

Myndighetene krever at stifter et selskap, når du ansetter arbeidstakere og/eller når du starter omsetning av avgiftspliktige varer eller tjenester. Så sant minst en av disse situasjonene oppstår, skal du registreres i Enhetsregisteret ved Brønnøysundregistrene.

Idéfasen til entreprenøren

Idefasen er starten på en innovasjon og av den grunn ekstremt viktig. Vi går her igjennom hva du bør tenke på.

Research fasen til entreprenøren

Når du sitter med en god forretningsidè, er neste fase å sjekke om forretningsidèen er gjennomførbar i forhold til dine ressurser, lovverket og konkurransesituasjonen.

Huskeliste for selskapsetablering

En liste over ting du må huske på å gjøre i forbindelse med selskapsetableringer.

Stiftelsesutgifter

Normalt er det stifterne (aksjonærene) som dekker stiftelseskostnadene. Det vil si alle kostnader knyttet til til advokat, gebyr for registrering i Foretaksregisteret og liknende.

Tillatelser

Hvilke tillatelser trenger du for å kunne realisere dine planer? I denne artikkelen ser vi nærmere på nettopp dette spørsmålet.

Når inntrer revisjonsplikt for aksjeselskaper?

Fra og med 2013 trenger et aksjeselskap ikke lenger en revisor hvis de oppfyller følgende krav

Protokoller til stiftelsedokumentet

For å registrere et aksjeselskap må følgende protokoller legges ved stiftelsedokumentet for å registrere selskapet.

Gründerskolen

Gründer - skolen er en artikkelserie skrevet for grundere som ønsker å realisere sin forretningside.

Vurder utleier før du inngår leiekontrakten

Får denne utleieren økonomiske problemer eller er av den mer useriøse typen, kan dette skape problemer som går ut over deg som leietaker.

Registrering av aksjeselskaper

For registrering av aksjeselskaper gjelder spesielle regler. Disse er angitt i aksjeloven. Disse reglene gjelder både når man skal starte ny virksomhet, og når en allerede bestående virksomhet skal omorganiseres.

Ansettelse

Ansettelse er en lovregulert form for avtalemessig forhold mellom to parter om utførelse av arbeid- Her får vi igjennom regelverket.

Innovasjonsinkubator

Et sted der gründere og nylig etablerte bedrifter kan få hjelp til å vokse. Vi skiller her mellom tre typer inkubatorer.

Praktisk gjennomføring

En gjennomgang av hvordan du bør gjennomføre leieprosessen når du skal leie næringseiendom.

Beslutningsfasen til entreprenøren

Skal du slutte jobben, satse alle sparepengen og begynne å jobbe heltid med denne forretningsideen?

Kapitaliseringsfasen til entreprenøren/grunderen

Kapitaliseringsfasen tar for seg hvordan du skal skal klare å skaffe pengene som trengs for å realisere forretningsideen og forretningsplanen

Timing er en avgjørende suksessfaktor

Med timing menes: "Å finne det beste tidspunktet å gå inn i et marked med en ny ide på"

Driftsfasen til selskapet

Når selskapet er etablert går selskapet over til sin driftsfase som er den siste fasen i grunderprosessen.

Bruk av kjendis som drahjelp for nyetablerte selskaper

En strategi mange nyetablerte selskaper har hatt brukt med stor suksess er å alliere seg med en kjendis som selskapet kan bruke som en frontfigur.

Bedriftens livssyklus

Forskning viser at alle bedrifter går igjennom en livssyklus fra de blir etablert til de forsvinner. En livssyklus som ligner på produktet livssyklus

Vekstfaktorer: – Hva avgjør bedriftens vekst?

En gjennomgang av hvilke faktorer som fremmer og hemmer vekst i en bedrift.

Samarbeidspartnere som entreprenøren trenger

Hvilke samarbeidspartnere oppstartsbedriften trenger er avhengig av hva bedriften holder på med, men rent generelt kan vi si

Partnerfasen til entreprenøren

Du kan ikke gjøre alt alene. Du vil måtte trenge en eller flere nøkkelpersoner som kan hjelpe deg på områder hvor du mangler kompetanse og erfaringer

Det strategiske vindu

Det strategiske vinduet gir oss et bilde av prosessen som entreprenøren benytter for å utforske, identifisere og utnytte de markedsmulighetene som finnes

Markedsføring av oppstartsbedriften

For å lykkes må entreprenøren benytte seg av entreprenøriell markedsføring som er forankret i en markedsplan som er utledet av forretningsplanen

Effectuation eller Causation tilnærming

"Effectuation" ble publisert i 2008 og beskriver to tilnærminger til hvordan beslutningsprosessene bak en oppstartsbedrift kan foretas.

Utfordringer i etableringsfasen

Eldre forskning på området viser at de vanligste grunnene til at oppstartsbedrifter mislykkes er:

Oppstartsbedrifters kjennetegn

Oppstartsbedrifter skiller seg fra etablerte selskaper på mange måter som gir dem mindre konkurransestyrke enn sine konkurrenter. Noe som gjør det vanskelig for dem...

Entreprenøriell markedsføring

Entreprenøriell markedsføring er markedsføring som utføres av entreprenøren selv i oppstartsbedrifter.

Seriegründer / serieentreprenør

Seriegründere er personer som har etablert en ny virksomhet flere ganger og dermed opparbeidet seg erfaringer, innsikt og opplevelser som utgjør en spesiell kompetanse innen området