Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 3 av 5 artikler om Digital markedsføring >> Bannerannonser

adwords

Det motsatte av «interruption marketing» er relevansmarkedsføring, også kalt ettersmpørselsmarkedsføring.

Markedsføring som i stedet for å forstyrre brukeren når han prøver å få gjort noe annet er relevant i forhold til brukere som allerede etterspør det man selger.

Eksempler på slik relevansmarkedsføring (det kalles også etterspørselsmarkedsføring) er PPC-annonser eller katalogannonser.

PPC står for Pay Per Click betal per klikk. Som navnet tilsier, er dette annonsering hvor man kun betaler for faktisk trafikk: Annonsøren betaler en liten sum hver gang noen klikker på annonsen, for eksempel 50 øre eller 1 krone per klikk.

I begge disse sjangrene retter man seg mot brukere som allerede etterspør det man selger, og ikke overraskende blir både klikkrater og salgsrater/conversion rates helt andre med denne typen markedsføring.

Forskjellen på «interruption marketing» og relevansmarkedsføring er forøvrig helt parallell til forskjellen mellom push-kommunikasjon (et budskap du prøver å «dytte» på en tilfeldig forbipasserende bruker) og pull-kommunikasjon (informasjon som brukeren selv og frivillig henter). Nettet er per definisjon et pull-medium, så det er ikke rart at relevansmarkedsføring fungerer bedre på web enn «interruption marketing» gjør.

Ved vanlige banner-annonser på nett (for eksempel på VG Nett), kan man betale ganske mye for å ha selve annonsen gående, enten den er effektiv eller ikke. PPC-annonsering er det motsatte. Her betaler du kun for hver enkelt bruker som klikker på annonsen. Dette gjør annonseringen kosteffektiv på en helt annen måte enn de visningsbaserte annonsene.

De som tilbyr betal-per-klikk-annonsering er først og fremst søkemotorene. I Norge er den aller største aktøren på dette markedet Google. Betal-per-klikk-annonsering på Google kalles Google AdWords.

Google AdWords fungerer i tilknytning til søkeord. Når brukeren søker på et ord, så kommer det faktiske søketreffet opp i den røde ruten på figuren under, og annonsene kommer opp i det rosa feltet:

Akkurat som rekkefølgen av oppføringene i det faktiske søketreffet ikke er tilfeldig, er det heller ikke tilfeldig hvilken av annonsene som kommer først. Hver annonsør byr nemlig en sum per klikk, og i utgangspunktet vil den som byr mest komme først.

Rekkefølgen av annonsene er som følger:

  • I tillegg til prisen per klikk, er også populariteten av annonsene med på å styre rekkefølgen. Det er altså faktisk tenkelig at annonsør nr 1 på bildet over har betalt mindre per klikk enn annonsør nr 3, men at annonse nr 1 er blitt mer klikket på av brukere.
  • På Google AdWords velger du selv hvilke søkeord du ønsker at annonsen skal komme opp på, men hvis ikke søkeordene er relevante vil ikke brukerne klikke på annonsen, og da vil den gradvis falle ut.
  • I tillegg til å bestemme hvor mye du ønsker å betale per klikk, kan du også sette en maksimumspris per dag. Hvis du for eksempel sier at du ikke ønsker å bruke mer enn kr 50,- per dag, vil annonsen bli vist inntil kr 50,- eventuelt er klikket opp, og så vil annonsen forsvinne inntil neste dag. Neste dag kommer annonsen inn igjen.

Google AdWords administrerer du selv på nett. Du bestemmer selv hvilke søkeord du vil annonsere på, hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk, og hvordan annonsen din skal utformes. Du kan til og med lage flere alternative annonsetekster, og så vil systemet automatisk finne ut hvilken av disse som fungerer best og bruke denne mest.

Det finnes foreløpig bare to betal-per-klikk-annonsemedier på det norske markedet: Google AdWords som selger annonser på Google, og Yahoo! Search Marketing som tilbyr PPC-annonser på blant annet MSN Søk, Startsiden og Sesam.

Fordi Google har en så stor del av det norske søkemotormarkedet (over 75 prosent), så er det vanligvis med Google AdWords du vil oppnå best effekt. På Google kan du også selv administrere annonsene dine på nett. Det er imidlertid ikke noe i veien for å gjøre begge deler.

Kilder:

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> Bannerannonser

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Visningsbaserte annonser (”push-annonser”)Bannerblindhet >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Bannerannonser
  • Visningsbaserte annonser (”push-annonser”)
  • Relevansmarkedsføring (etterspørselsmarkedsføring)
  • Bannerblindhet
  • Er det en plass for ”push-annonser” (visningsbaserte annonser)?