Rekrutteringsstrategien utgjør en sentral del av ressursplanleggingen, da den er:

“En langsiktig plan som forteller hvilket personalbehov virksomheten vil få i årene fremover og hvordan virksomheten skal gå frem for å bekle virksomhetens ledige stillinger med de beste kandidatene (jobbsøkerne).”

R- og K – strategi

Virksomhetens rekrutteringsmetode og – prosess kan grovt deles opp i to mulige rekrutteringsstrategier:

  • R-strategi
  • K-strategi

Bakgrunnen for disse to strategiene er hentet i fra naturvitenskapen, og er basert på at dyrs reproduksjonsvaner kan brytes ned til to basis strategier. To kategorier som også kan overføres til virksomhetens rekrutteringssituasjon og brukes til å illustrere to grunnleggende forskjellige rekrutteringsstrategier virksomheten kan velge mellom.

R-strategi

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.