Domene og webhotell fra OnNet.no

Produktplassering er en form for markedsføring hvor en virksomhet betaler for at deres produkt eller tjeneste vises i ett eller flere medier.

Balasubramanian (1994) definerte begrepet som:

«et betalt produktbudskap med den hensikt å påvirke film- (eller TV-) publikum gjennom planlagt og diskré plassering av et produkt i en film eller TV-program».

Denne definisjonen har senere blitt modifisert til å inkludere plassering i andre medier, som bøker,musikkvideoer og videospill. Det som ofte forbindes med produktplassering er egentlig merkeplassering, hvor en merkevare er tydelig representert i mediet.

Produktplassering kan i følge EU’s “Audiovisual and Media Policies” definert slik:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.