Med produktklassifisering menes:
“Måter å gruppere produktene i et marked inn på”
Det finnes mange måter å klassifisere produktene som finnes på. En enkel måte å gjøre dette på er å skille produktene etter deres levetid.
Langvarige og kortvarige produkter
Skiller vi produktene ut ifra levetid, må vi skille mellom:
- Langvarige produkter – produkter med en lang forventet levetid. F.eks. boliger, biler og andre luksus-, spesial- og kapitalvarer.
- Kortvarige produkter – produkter med en kort levetid. F.eks. nødvendighets- og dagligvarer som vi forbruker daglig.
Denne inndelingen er imidlertid ikke spesielt god for å predikere kjøpsatferden og brukes derfor i liten grad.
Andre produktklassifiseringer
En bedre måter å klassifisere produktene på disse produktklassifiseringene:
- Homogente og hetrogene produkter
- Substitutter og komplementære produkter
- Produkttyper
- Produkthierarkiet
Disse produktklassifiseringene vil vi komme nærmere inn på i de påfølgende artiklene.
Du leser nå artikkelserien: Produkt