Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

Selv om kvaliteten på forretningsplanen og personene som skal realisere den er det viktigste, teller også presentasjonen av den.

Jeg skal her se litt nærmere på hvordan du bør presentere forretningsplanen.

Skriv på lesernes premisser!

Så vel innholdet som presentasjonsformen må tilpasses de som skal lese forretningsplanen. Skriv derfor på deres premisser, ikke dine egne.

Forsøk å sett deg inn i lesernes sko: – Hva ville du reagert positivt på? Ta deretter hensyn til deres kunnskapsnivå, arbeid, interesser, ordforråd o.l.


Førsteinntrykket er viktig.

Forretningsplanens førsteinntrykk er svært viktig. Før leseren har begynt å lese så mye som ett eneste ord, vil de ha dannet seg et helhetsinntrykk av forretningsplanen ut i fra dens layout. Ta hensyn til dette, og lag en innbydende forretningsplan som virker “fristende” og stimulerende.

Tenk grundig igjennom valg av:

  • Papir
  • Trykk/print
  • Oppsett av sidene
  • Paginering
  • Innbinding
  • Grafisk profil
  • Format

Skriv et superbra sammendrag (executive summary)

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.