Incitament

Hva er et incitament og hvilke typer incitamenter finnes?

Kulturbærere

En gjennomgang av de viktigste kulturbærerne i en organisasjon.

Kulturuttrykk

Med kulturuttrykk menes: ”de ulike symbolske prosesser, objekter, strukturer og handlinger som inngår i kulturen"

Virkelighetsoppfatningen og grunnleggende antagelser

Defineres her som oppfatninger om virkeligheten som medlemmene av kulturen utvikler og bruker for å skape mening i det de erfarer

Verdigrunnlaget: – Hvilke og hvor mange verdier bør velges?

De valgte verdiene skal være betydningsfulle for flest mulig, dette medfører at de derfor kan være uspesifikke eller vage.

Verdityper – Hvilke verdityper finnes?

Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.

9 grep for å bygge en prestasjonskultur

I denne artikkelen finner du 9 råd jom hvordan du skal gå frem for å bygge en kultur som skaper gode prestasjoner over tid.

4 forutsetninger for en prestasjonskultur

En gjennomgang av hvilke forutsetninger som må være på plass for å kunne skape en prestasjonkultur (vinnerkultur).

Verdibasert ledelse i et kulturperspektiv

For å forstå verdiene i en organisasjon må man også forstå den kulturen som finnes i organisasjonen fordi verdiene ikke står alene, men er tett knyttet opp til kulturen de opererer i.

Verdibasert ledelse i et refleksjonsperspektiv

Refleksjon er viktig for at en gruppe skal kunne fungere optimalt. Det er to grunner til dette. I alle organisasjoner vil det være mulig å tolke verdier i retning av forskjellige perspektiver og handlingsmønstre.

Verdibasert ledelse i et organisasjons og profesjonsperspektiv

Verdibasert ledelse handler om å være seg bevisst på hvilke verdier organisasjonen ønsker å identifisere seg med. Hvilke kjerneverdier skal styre organisasjonens retning og liv?

Arbeidsmodell for verdibasert ledelse

En gjennomgang av hva du som leder må huske på hvis du ønsker å ta i bruk verdibasert ledelse i din virksomhet.

Sosialiseringsprosessen – et kraftig styrings- og læringsverktøy

Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.

Sosiale og moralske normer

På hvilken måte påvirker våre normer vår atferd? I denne artikkelen finner du svarene på dette.

Sosiale roller (Uformelle- og formelle roller)

En gjennomgang av hvordan sosiale roller (Uformelle- og formelle roller) påvirker vår atferd og regler for rollefordeling

Tillit – den viktigste enkeltverdien

Tre ting er nødvendig for å styre en stat: våpen, mat og tillit. Av disse er tilliten det viktigste og det man sist må miste.

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

Verdipyramiden: – Hvem skapes verdiene for?

Verdipyramiden viser hvem virksomhetens verdier skapes for og rangerer interessentene etter deres viktighet.

Språk

Språk er det viktigste kjennetegnet som skiller mennesket fra andre vesener. Språket er helt sentralt i menneskelig tenkning og samhandling

Kulturelle generasjoner (Generasjon X, Y og Z)

På hvilken måte styrer vår kulturelle generasjon vårt verdensbilde, verdigrunnlag, holdninger og preferanser? Svaret er kanskje mer skremmende enn du tror.

Vinnerkultur

En kunde- og handlingsorientert virksomhet som lærer av sine feil, er verdistyrte, motiverte, positive og som skaper ekstraordinære resultater

Elementene i en organisasjonskultur

Kjernene i en kultur består av et mønster av antakelser Grunnleggende antakelser som vi ikke tenker bevisst på og som oppfattes ubevisst som sannheter.

Identitetskapene symboler

Med identitetskapene symboler menes symboler som gir virksomheten en identitet utad og en følelse av fellesskap og tilhørighet innad gjennom å signalisere hvem vi er og hva vi står for

Artifakter og symboler

Artifakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artifaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Verdi og verdier

I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".

Verditolkning: – Hvordan forstå og tolke verdiene?

Det er den enkeltes individuelle verdier som bestemmer organisasjonens moral og etikk. Disse individuelle verdiene trenger ikke nødvendigvis å ha noen sammenheng med de verdiene som er formulert i det offisielle verdigrunnlaget.

Verdistandarden

De tre mest grunnleggende verdier i menneskers liv er i følge forskere innen verdibasert ledelse egenverdet, fornuften og formålet.

Familien (Primærgruppen)

På hvilken måte påvirker familien (primærgruppen) vår atferd? I denne artikkelen ser jeg nærmere på dette.

Moral og etikk

Hva er moral og etikk? Hvilke moralske og etiske retningslinjer bør man følge i livet og konflikter som innbefatter kjøpslåing og forhandlinger?

Hvordan endre verdiene i organisasjonen?

Å endre eksisterende verdigrunnlag er ikke gjort over natten og kan ikke gjøres gjennom å utvikle noen enkle markedsføringskampanjer for de ansatte.

Hvordan studere og påvirke organisasjonskulturen?

En gjennomgang av hvordan vi går frem for å studere og påvirke en organisasjonskultur på en effektiv måte.

Hvordan lærer vi hva som er ”rett og galt”?

Hvilke verdier og normer vi legger til grunn for å avgjøre om en handling er moralsk og etisk riktig er noe vi lærer av omgivelsene våre gjennom sosialisering fra vi blir født til vi dør.

Tillit er den viktigste grunnverdien i kulturen

Tillit kjennetegnes av at man må ha den for å få den. Tillit handler om å stole på hverandre. Tillit er alltid basert på verdier. Tillit er ikke noe man kan anskaffe seg på linje med en annen vare.
Close