Organisasjonen som teater

Hvorfor er det hensiktsmessig å se på organisasjonen som et teater? I denne artikkelen finner du svarene.

Verdi og verdier

I dagligtale benyttes begrepet verdi ofte om det som vi oppfatter som ”det gode”. Begrepet verdi står for: "Alt det som er verdifullt for menneske".

Sosiale og moralske normer

På hvilken måte påvirker våre normer vår atferd? I denne artikkelen finner du svarene på dette.

Verditolkning: – Hvordan forstå og tolke verdiene?

Det er den enkeltes individuelle verdier som bestemmer organisasjonens moral og etikk. Disse individuelle verdiene trenger ikke nødvendigvis å ha noen sammenheng med de verdiene som er formulert i det offisielle verdigrunnlaget.

Verdigrunnlaget: – Hvilke og hvor mange verdier bør velges?

De valgte verdiene skal være betydningsfulle for flest mulig, dette medfører at de derfor kan være uspesifikke eller vage.

Ritualer og seremonier

Hvilken funksjon har ritualer og seremonier i en organisasjon og for en leder?

Den symbolske rammen

En av de fire grunnleggende fortolkningsrammene for organisasjon og ledelse er den symbolske rammen. Her går jeg kort igjennom rammen.

Verdityper – Hvilke verdityper finnes?

Begrepet verdi er en flerdimensjonal variabel som omfatter en lang rekke ulike typer og former for verdier. Her finner du en grovsortering.

Lederen som rollemodell

Skal lederen være i stand til å nå sine mål, må de gå foran som et godt eksempel, og klare å motivere alle parter til å yte sitt beste.

Subkultur

En begrenset kulturell gruppe som lever sammen som et identifiserbart segment innenfor et større og mer komplekst samfunn

Verdier og karakter – hva er forskjellen?

I dagligtale brukes begrepet verdi ofte om ”det gode”. Begrepet verdi står for "alt det som er verdifullt for menneske".

Principal–agent-teori

Principal–agent-teori prøver å identifisere og forklare problemer som kan oppstå mellom to, eller flere parter, når det skal gjøres en transaksjon dem imellom.

Belønningssystemet og incitamenter som styringsverktøy

Generelt kan man si at mennesker i en virksomhet vil oppføre seg slik virksomheten, bevisst eller ubevisst, belønner. Belønningssystemt er dermed et kritisk viktig styringsverktøy for enhver leder.

Regelstyring

Regelstyring er en forlengelse av strukturstyring og går ut på å styre ved hjelp av regler, instrukser, retningslinjer, prosedyrer, rutiner og manualer.

Sosialiseringsprosessen som styringsverktøy

Den prosessen alle mennesker, i alle samfunn, går gjennom for å lære normene, verdiene, ferdighetene og kunnskapene de trenger i samfunnet.

Budsjettkontroll som styringsverktøy

Med budsjettkontroll menes en sammenligning av de budsjetterte resultatene med de oppnådde!

Et system for mål- og resultatstyring

Utvikling av mål- og resultatstyring kan grovt beskrives i tre dimensjoner som jeg gjennomgår på denne siden

Planleggings- og gjennomføring modell for målstyring

Målstyringsarbeidet vil normalt være delt i fire forskjellige faser. Disse er målsettingsfasen, gjennomføringsfasen, resultatmålingsfasen og oppfølgingsfasen

Tradisjonelle avviksanalyser

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategiene og planene kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.

Business Inteligence som styringsverktøy

Business Intellignce er et elektronisk overvåking- og etterretningssystem for å opprettholde en stabil tilstand, preget av harmoni tilstand i alle delene av systemet til virksomheten.

Regelmessige situasjonsanalyser

Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. For å treffe viktige beslutninger trenger vi derfor en situasjonsanalyse som reduserer usikkerheten i beslutningssituasjonen.

Planstyring

Virksomhetens planer er et av de viktigste styrings- og kontrollverktøyene til enhver leder.

Valg av styringssystem og -verktøy

Når vi skal velge styring- og kontrollsystem for virksomheten må vi tenke helhetlig og huske at her gjelder regelen: ”Målet helliggjør middelet”

Møte og forhandling

Horisontal samordning oppnås gjennom møter, arbeidsgrupper, utvalg og samtaler, og er en av de sterkeste styringsverktøyene en leder har.

Styrings- og kontrollnivåer

Generelt kan alle virksomheter deles opp i tre styringsnivåer: - Organisasjonsnivå, avdelings- og gruppenivå og individuelt nivå.

Mellommenneskelig kommunikasjon som styringsverktøy

Styringgjennom direkte ordre, møter, samtaler, rådgivning, rettledning, opplæring, trening er utvilsomt det mest effektive styringsverktøyet

Balansert målstyring som styringsverktøy

Balansert målstyring er et styringsverktøy som bryter ned virksomhetens visjon og strategier ned til målbare resultatmål for hver enkelt enhet, prosess, oppgave og individ i organisasjonen.

Bedriftskultur og verdigrunnlag som styringsverktøy

Hvordan benytte bedriftskulturen og virksomhetens verdigrunnlag som styringsverktøy i organisasjon og ledelse?

Branninstruks

Alle virksomheter er pålagt å ha en branninstruks som alle medarbeiderne er blitt gjort kjent med.

Arbeidsforholdet

Norsk lovgivning setter en del krav til formelle dokumenter som må foreligge mellom virksomheten og dens medarbeidere.

Mobilregler

Virksomheten bør ha en klar strategi for bruken av mobiltelefon i jobben, som støttes av et reglement som forteller hvordan mobiltelefonen skal brukes i jobben

E-postregler

For å sikre at sensitiv informasjon ikke kommer på avveie eller at ansatte bruker virksomhetens datautstyr til uønskede handlinger bør alle virksomheter utvikle klare e-postregler for alle sine medarbeidere

Antikorrupsjon regler

Involvering i korrupsjon eller mistanke om korrupsjon kan føre til alvorlige konsekvenser, som straffeansvar og omdømmetap for både organisasjonen og involverte personer

Mål- og resultatstyring

En gjennomgang av hva mål- og resultatstyring er og en planleggingmodell for gjennomføringen.

Visjon som styringsverktøy

Ingenting gir en person en så sterk ledesnor som en visjon, et mål og en strategi å arbeide etter – en sannhet som har vært forkynt i årtusener.

Styringshjulet og styringsoppgaver

Ved å inkludere de 4 grunnleggende styringsoppgavene som finnes i enhver virksomhet sitt styringshjul får vi en oversikt over hva styring- og kontrollprosessen faktisk går ut på:

HMS og intern kontroll som styringssystem

Målet er å sikre lovet prosesskvalitet slik at man er garantert at kundene alltid får et kvalitetsprodukt som oppfyller definerte kvalitetskrav

Struktur, roller, instrukser, regler og manualer som styringsverktøy

Struktur, instrukser, regler og manualer ko med de klassiske ledelseteoriene og har vært brukt styringsverktøy i snart 100 år.

Reglement for bruken av sosiale medier

En gjennomgang av hvilket reglement virksomheten bør utvikle for bruk av sosiale medier for å unngå problemer på arbeidsplassen.

Tillit – den viktigste enkeltverdien

Tre ting er nødvendig for å styre en stat: våpen, mat og tillit. Av disse er tilliten det viktigste og det man sist må miste.

Artefakter og symboler

Artefakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artefaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Betingelsesteori

En teori som argumenterer for at det ikke finnes et universell system for styring og kontroll som passer for alle organisasjoner i alle situasjoner.

Styringsformer

I litteraturen er det vanlige å skille mellom tre former for styring og kontroll: regel-, mål- og verdistyring.

Styring og kontroll av virksomheten

Styring- og kontroll går ut på hvordan virksomheten bygger opp sine styrings- og kontrollsystemer for å sikre en stabil kurs mot virksomhetens overordnede mål

Nettverksbygging

Nettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt enn vi makter alene.

Målstyring (MBO = Managment By Objectives)

Tanken bak MBO er at det skal ikke være nødvendig å tilpasse mennesker og oppgaver til forehåndsbestemte firkanter. Oppgavene skal diktere menneskene, deres plassering på kartet, deres funksjon så vel som forholde til andre på kartet.

Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)

En gjennomgang av hva risikoanalyse er, hvordan den gjennomføres og brukes i forbindelse med risikostyring og kriseberedskap.

Språk

Språk er det viktigste kjennetegnet som skiller mennesket fra andre vesener. Språket er helt sentralt i menneskelig tenkning og samhandling

Eventyr

De eldste eventyrene er folke historiene som opprinnelig ble overlevert muntlig gjennom generasjoner fra en person til neste.

Myte

Hva er en myte og hvilken funksjon har myter i kommunikasjon, markedsføring og ledelse? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Metafor

Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?

Historiefortelling

Hvorfor spiller historiefortellinger en viktig rolle i alle moderne organisasjoner, i ledelse og markedsføring?

Symboler i markedsføring og ledelse

Et symbol er noe som representerer noe mer enn seg selv og som viser dette på en konkret måte i form av et ytre tegn

MBO – fasene

Ut i fra det jeg gikk igjennom i forrige artikkel kan vi si at målstyring arbeidet normalt vil være delt inn i fire faser:

Corporate Governance (eierstyring)

Prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres, og hvilke interesser organiseringen skal tilgodese.

Arbeidsavtale

Arbeidsavtale er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som regulerer rettigheter og plikter i arbeidsforholdet.

Arbeidsreglement

Arbeidsreglementet gis arbeidstakeren som et vedlegg og innholder alle regler og retningslinjer som gjelder for de ansatte i virksomheten.

Bærende styringsprinsipper

Prinsipper vi legger til grunn når vi skal bygge opp og benytte vårt styringssystem

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

Verdistandard

De tre mest grunnleggende verdier i menneskers liv er i følge forskere innen verdibasert ledelse egenverdet, fornuften og formålet.