Hjem Organisasjon og ledelse Organisasjonsstruktur

Organisasjonsstruktur

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Organisasjonsstruktur

Hva er en organisasjonstruktur og hvorfor trenger enhver virksomhet en organisasjonstruktur?

Lovverket om tjenesteutsetting

Ved tjenesteutsetting er det en rekke krav i lov- og avtaleverk som må følges. På denne siden prøver vi å redegjøre for de mest sentrale. 

Outsourcing (tjenesteutsetting / utkontraktering)

Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.

Utkontrakteringstrategi og tjenesteutsettingforløpet

Outsourcingstrategi dreier seg om planlegging av outsourcing, manøvrering ved outsourcing, atferdsmønster ved outsourcing, posisjonering i forhold til leverandør av tjenester og felles perspektiv i bedriften med hensikt ved tjenesteutsetting

Krav-kontroll-støtte modellen

Svensken Karasek har utarbeidet en modell for det psykososiale arbeidsmiljøet som omhandler hvordan jobbkrav og jobbkontroll henger sammen.

Hva avgjør valg av organisasjonstruktur?

Forhold som kan påvirke organisasjonen og som organisasjonstrukturen må ta hensyn til.

Divisjonsorganisasjon (struktur)

En divisjon er en del av en bedrift. I en divisjonsorganisasjon deles organisasjonen i to eller flere deler. Hver av disse divisjonene kan så organiseres som linjeorganisasjoner, linje- og stabsorganisasjoner eller begge deler.

Vertikal og horisontal samordning

Organisasjonsmessig samordning kan nås på to måter. Enten gjennom vertikal - eller horisontal samordning.

Matriseorganisasjon

En matriseorganisasjon er kompleks og flerdimensjonal. Den kombinerer gjerne flere typer organisasjonsformer, noe som gjør at en ansatt kan ha flere ledere alt etter fagområde og funksjon i bedriften.

Organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper

Hvilke organisasjonsformer og organisasjonsprinsipper finnes og hvordan bruke dem for å bygge opp en effektiv organisasjonsstruktur?

Ulemper ved outsourcing (tjenesteutsetting / utkontraktering)

På denne siden går vi igjennom de viktigste negative faktorene som taler imot outsourcing.

Fordeler med outsourcing (tjenesteutsetting / utkontraktering)

En gjennomgang av de viktigste fordelene ved å tjenesteutsette virksomheteens støtteaktiviter

Konfigurasjon av den virtuelle organisasjonen

En gjennomgang av hvordan det tekniske nettverket til den virtuelle organisasjonen må settes opp for å virke.

Fordeler ved virtuell organsering

En rask gjennomgang av fordelene ved å velge en virtuell organisasjon fremfor en tradisjonell.

Hvorfor går trenden mot virtuelle organisasjonsformer?

Dagens organisasjonsformer og ledelseteorier ble utviklet for 3o-50 år siden for å lede virksomheter i industrien som benyttet seg av en tradisjonell verdikjede

Hvem står juridisk ansvarlig for sikringen og innholdet i nettskyen?

Hvem er det som står juridisk ansvarlig for nettskyen, konfigureringen, innholdet og bruken av den? Bedriften eller nettsky leverandøren?

Mintzberg`s 5 sektors logo – strukturelle konfigurasjoner

Hvilke strukturelle konfigurasjoner kan du velge mellom når du skal konfigurere din organisasjonsstruktur?

Mer kravstore kunder

Den økte kompetanse økningen i hele samfunnet har ikke bare gjort kunnskap til et konkurransefortrinn for virksomhetene, men også gjort kundene mer kravstore.

Konsern – morselskap og datterselskaper

Et konsern består av et morselskap og et eller flere datterselskap. Morselskapet er hovedeieren av datterselskapet, men ikke nødvendigvis eneeier.

Tradisjonell organisering

Det store utvalget av prinsipper for organiseringen som jeg allerede vært inne på kan deles opp i tre hovedtyper

Organisasjonskart

Et organisasjonskart er en visuell fremstilling av organisasjonens hierarki og struktur, det vil si hvem som er leder for hvem.

Hvordan fordele arbeidet i organisasjonen?

Det aller viktigste er å finne en hensiktsmessig fordeling av arbeid og ansvarsområder. Hvem trenger vi ? Hvem skal gjøre hva? Hvem skal sortere under hvem?

Formelle krav til ledelsen av organisasjonstrukturen

Når det gjelder den strukturelle organiseringen av toppledelsen står man ikke like fritt, som man gjør i struktureringen under toppledelsen.

Valg av organisasjonstruktur

Et grovskille går mellom tradisjonelle og virtuelle organisasjonsstrukturer som er tilpasset de nye digitale og hybride-verdikjedene

Kommunikasjon

Kommunikasjon er viktig for å utveksle nødvendig informasjon om forventninger til hva som kan leveres

Det kommersielle løpet

Det kommersielle løpet er betegnelsen på den delen av et outsourcingsforløp som fører frem til inngåelse av organisasjonen velge forretningsmodell. Deretter må man velge...

Systemløpet

Neste punkt i outsourcingforløpet er at organisasjonen beslutter om det må anskaffes et nytt system, eller om det man eventuelt har kan tilpasses.

Personalløpet

Personalløpet defineres som forløpet fra ledelsen som informerer medarbeidere om eventuelle nedbemanningsprosesser som kan forekomme i forbindelsen med outsourcing

Organisasjonsforløp

Organisasjonsforløpet er første etappe i outsourcingsforløpet. Outsourcing er en organisasjonsendring, da en del av organisasjonen settes ut til en annen bedrift

Strukturell formalisering

Formalisering er oftest skriftelige policyer og prosedyrer, og kan ta former som regler, formelle prosedyrer, organisasjonskart o.l.

Prosjektorganisasjon (prosjektorganisering)

Som navnet tilsier, er en prosjektorganisasjon en organiseringsform som er laget for å løse et spesifikt prosjekt som skal gjennomføres

Funksjonsprinsippet

En videreføring av Taylors hierarkiske prinsipper og bygger på spesialisering med spesialistledere. Linjen sentraliseres, hierarkiet generaliseres og ledelsen spesialiseres.

Linje- og stab organisasjon

Klare linjer for ansvar og myndighet. Ingen har mer enn en sjef, og organisasjonen er hierarkisk oppbygget, med mulighet for spesialisering.

Linjeorganisering

En funksjonsinndeling av arbeidet (spesialiserte enheter). I sin rendyrkede form (militært hierarki) har hver enkelt person har bare én overordnet

Hvorfor legge servere og tjenester ut i nettskyen?

En gjennomgang av hva en nettsky er og hvorfor trenden går mot å legge ut stadig flere tjenester og servere i nettskyen

Mobil overvåkning av ansatte, utstyr og varer

Bruk av teknologier som GPS, mobilposisjonering, elektroniske kjørebøker, PDA og mobiler til å overvåke hvor de ansatte er

Ønskede egenskaper hos nettverksmedlemmer i virtuelle organisasjoner

En liste med ønskede egenskaper hos nettverkmedlemmene i Statoil sine virtuelle team.

Ledelse av virtuelle miljøer (organisasjoner & team)

I et virtuelt miljø kreves det for eksempel andre ting enn mår man kun kommuniserer ansikt til ansikt. Her ser jeg nærmere på dette,

Eksempel på overgang fra tradisjonell til virtuell organisering

Jeg bruker her et Internett selskap for å vise hvordan en virksomhet kan gå over fra en tradisjonell til en virtuell organisasjonsstruktur.

Kjerneprosess 1: Struktur

En struktur er en oversikt over det ønskede mønsteret av aktiviteter, forventninger og idéutveksling, mellom ledere, ansatte og kunder.

Strukturelle problemer i organisasjonen

Hvilke strukturelle problemer og dilemmaer vil du kunne møte på når organisasjonsstrukturen skal utformes?
Close