Økonomistyring

Økonomistyring handler også om prosesser. Disse prosessene skal hjelpe organisasjonen og ledelsen å handle effectivly og efficiently.

Prestasjonsmåling

For å kunne overvåke driften må man hele tiden se i hvilken grad man oppnår de mål man setter, og hele tiden gjøre justering hvis man ikke når disse målene.

Ressursperspektivet

Ressurs perspektivet er viktig i SV-ledelse fordi ressursene virksomheten har til rådighet avgjør virksomhetens evne til å handle og utfolde seg.

Ressurs som konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurseller en kompetanse som gir en virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Ressursledelse

Når systemet skal utvikles er utgangspunktet alltid ressursperpektivet og virksomhetens strategiske kjerne som forteller hvilke økonomiske resultatmål som skal oppnå i planleggingsperioden.

Resultatmål

Et mål som forteller hva resultatet av innsatsen skal bli i kroner og ører. Normalt uttrykt som et lønnsomhetsmål.

Regnskapet

Et regnskap er en oppstilling over inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld til et regnskapobjekt, fremstilt etter at en regnskapperiode har utløpt.

Du Pont-modellen

DuPont-modellen er en skjematisk måte å vise hvordan virksomhetens totalrentabilitet blir skapt

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Ressurs og ressursforvaltning

Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier

Ressursanalyse og evneanalyse

Identifisering av de strategiske ressursene og evnene virksomheten har, for så å se på hvordan disse ressursene og evnene kan gjøres om til varige konkurransefortrinn

Kostnadsanalyse

Med kostnad menes forbruk av ressurser målt i penger. Dette forbruket må analyseres gjennom kostnadsanalyser. Her lærer du mer om dette.

Verdiregnskap

Verdibasert ledelse går ut på å skape verdier for en lang rekke interessegrupper, noe som kommer tydelig frem i verdipyramiden som viser hvilke interessegrupper enhver virksomhet må skape verdier for i dag og en den innbyrdes rangeringen mellom dem.