Vurdererens rolle i rekrutteringsprosessen

Vurdering av intellektuelle evner, kompetanse, faglig dyktighet, fleksibilitet i tenking, og evne til å omgås andre er noen av mange elementer som inngår i vurderingen

2 av 3 selgeransettelser er feilansettelser

Studier viser at 2 av 3 selger ansettelser er feilansettelser. Jeg går her igjennom årsakene og hva som kan gjøres for å bedre utfallet.

Bruk av sosiale medier i rekrutteringen

En gjennomgang av hvordan du bør bruke sosiale medier i forbindelse med rekruttering av den rette kandidaten til en stilling.

Stillingsanalyse (jobbanalyse)

Analyse av stillingen for å komme frem til hvilke oppgaver og ansvar stillingen skal ha, hvem som skal være nærmeste overordnede, hvilke mål stillingen må nå og hvilke krav stillingen ellers må oppfylle

Rekrutteringsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvilket personalbehov virksomheten vil få i årene fremover og hvordan virksomheten skal gå frem for å bekle virksomhetens ledige stillinger med de beste kandidatene (jobbsøkerne)

Talentutvikling

Alle organisasjoner trenger "nytt blod" fra tid til annen. Å utvikle en innovativ lærende organisasjon starter ved rekrutteringen av medarbeiderne.

Arbeidstrening

Arbeidstrening vil si at virksomheten tar inn en arbeidsledig på trygd som virksomheten gir opplæring i å utføre vanlige arbeidsoppgaver i en begrenset periode.

Internt omdømme (”employer branding”)

n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet

Førstegangsintervjuet

Hvordan gjennomføre førstegangsintervjuet ved nyansettelser (rekruttering av ansatte)?

Bruk av egne hjemmesider i rekrutteringen

Virksomhetens egne nettsider er antagelig den viktigste rekrutteringskanalen for de aller fleste virksomheter.

Referanseintervju

Hvorfor og hvordan gjennomføre et referanseintervju før du ansetter noen? Her får vi igjennom prinsippene.

Kravprofil og intervjumal

Resultatene fra behovsavklaringen og stillingsanalysen bør samles i en kravprofil som viser hvilke krav søkeren må oppfylle

Stillingsannonsen

Hvordan utforme stillingsannonsen, hva bør vektlegges og hvilke mediekanaler bør man velge?

Screening av kandidater (jobbsøkere)

Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.

Rekruttere selv eller sette bort jobben?

De to største utfordringene i rekruttering at det er ressurskrevende, og at rekruttering medfører en viss risiko

Behovsavklaring (behovsanalyse)

Har vi virkelig behov for denne stillingen eller kan vi fordele arbeidsoppgavene på andre stillinger?

Markedssjef

Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling. Det vil si virksomhetens markedsføring og de arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.

Headhunting – systematisk søking etter kandidater

Begrepet kan defineres som en systematisk planlagt og gjennomført prosess for å finne frem til og vinne interesse hos – spesielt egnede personer til en stilling som skal besettes

Rekrutteringsprosessen

En anbefalt planlegging- og arbeidsmodell for rekrutterings prosessen er denne generelle modellen som passer de fleste situasjoner.