Konflikttrappen

Det fleste konflikter følger konflikttrappen. Et verktøy som viser konfliktenes følelsesmessige dynamikk. Det vil si hvordan de fleste konflikter oppstår og utvikler seg følelsesmessig.

Konflikttyper (konfliktens årsak og innhold)

Mens konfliktformen angir konfliktens omfang og retning, angir konflikttypen hva årsaken til konflikten er og konfliktens innhold.

Konfliktstadier

Alle konflikter er en prosess som starter med uenighet om noe. Om uenigheten får utvikle seg til en konflikt er avhengig av hvordan uenigheten håndteres

Konfliktforebygging – den beste måten å unngå konflikter på

Den beste måten å unngå konflikter på er å unngå at de oppstår. Dette krever forebygging.

Konflikter på arbeidsplassen

På en arbeidsplass er ikke konflikter nødvendigvis et problem, eller et tegn på at noe er galt i organisasjonen. Konflikter er en naturlig del av hverdagen

Konflikthåndtering system

Et formelt system som angir hvordan konflikten skal håndteres.

Konfliktårsaker – hvorfor oppstår konflikter på en arbeidsplass?

Kjøpslåing, forhandlinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er en naturlig del av organisasjonslivet

Konflikt

En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter

Lovverket om konflikter

Det finnes ingen lover som regulerer hvordan konflikter på arbeidsplassen skal håndteres, men de generelle reglene i arbeidsmiljøloven pålegger allikevel

“Best practice” ved konfliktløsning

Her kommer vi med en universal samling går for hvordan man skal gå frem for å håndtere en konflikt på en best mulig måte.

Varme og kalde konflikter

Forskjellen mellom varme og kalde konflikter er hvilke emosjonelle kilder som er involvert i konflikten.

Universell metode for konfliktløsning

Den universelle metoden kan benyttes som utgangspunkt for de fleste typer konflikter

Konfliktløsning

Konfliktløsningen må ses i sammenheng med årsaken til konflikten. Kun da kan årsaken til konflikten bli eliminert med løsningen som velges

Mekling

En frivillig konfliktløsningmetode hvor upartisk tredjeperson( hjelper personene som er i konflikt til selv å finne en løsning gjennom en strukturert prosess, uten autoritet til å fastsette løsningen

Å gi og ta imot kritikk

For å kunne løse en uenighet må begge parter være villig til å ta imot kritikk og håndtere kritikken på en konstruktiv måte

Konflikthåndtering

Konflikthåndtering innebærer i tillegg til konfliktløsning alle andre handlinger som partene eller andre iverksetter, men som ikke nødvendigvis endrer på selve innholdet eller bakgrunnen for konflikten.

Konflikthåndteringsstrategier

Hvordan vi løser en konflikt er et spørsmål om hvilken konflikthåndteringsstrategi vi velger å benytte og hvordan vi følger den opp.

Aktiv lytting

Målet med aktiv lytting er å sette seg inn i motpartens sko for å forstå dem, istedenfor å bare være opptatt av å presentere egne synspunkter