Personalrom (spiserom, garderober og vaskerom)

Virksomheten skal sørges for at garderober, toaletter, spiserom og hvilerom er tilfredsstillende i omfang og utførelse.

Arbeidstemperatur i lokalene

Arbeidslokalene skal ha tilfredsstillende temperatur, og det er bedriftens ansvar å sette igang tiltak for å oppnå dette.

Markedssjef

Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling. Det vil si virksomhetens markedsføring og de arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.

Arbeidsutstyr

Virksomheten har plikt til å forsikre seg om at arbeidsutstyret som brukes, er laget og innrettet slik at arbeidstakerne er vernet mot skader på liv og helse når de bruker det.

Universell metode for konfliktløsning

Følgende universelle metode kan benyttes som utgangspunkt for konfliktløsning, omtrent uansett situasjon og konflikttype.

Vinnerkultur

En kunde- og handlingsorientert virksomhet som lærer av sine feil, er verdistyrte, motiverte, positive og som skaper ekstraordinære resultater

9 grep for å bygge en prestasjonskultur

I denne artikkelen finner du 9 råd jom hvordan du skal gå frem for å bygge en kultur som skaper gode prestasjoner over tid.

Elementene i en organisasjonskultur

Kjernene i en kultur består av et mønster av antakelser Grunnleggende antakelser som vi ikke tenker bevisst på og som oppfattes ubevisst som sannheter.

Motiv og motivasjon

Motivasjon er et sentralt begrep for alle mennesker. I arbeidslivet er motivasjons begrepet viktig av flere grunner. Her går jeg igjennom de viktigste motivasjons teoriene og rådene.

Effektiv gruppekultur

En gruppekultur er en subkultur i organisasjonskulturen, og forklarer hvordan kulturen i en mindre referansegruppe styrer den enkeltes tenking og atferd.

Identitetskapene symboler

Med identitetskapene symboler menes symboler som gir virksomheten en identitet utad og en følelse av fellesskap og tilhørighet innad gjennom å signalisere hvem vi er og hva vi står for

Hygienefaktorenes betydning

For en leder er det viktig å sørge for at organisasjonen har sørget for å få på plass alle hygienefaktorene for å unngå mistrivsel i jobben.

Bruk av sosiale medier i rekrutteringen

En gjennomgang av hvordan du bør bruke sosiale medier i forbindelse med rekruttering av den rette kandidaten til en stilling.

2 av 3 selgeransettelser er feilansettelser

Studier viser at 2 av 3 selger ansettelser er feilansettelser. Jeg går her igjennom årsakene og hva som kan gjøres for å bedre utfallet.

Subkultur

En begrenset kulturell gruppe som lever sammen som et identifiserbart segment innenfor et større og mer komplekst samfunn

Tariffavtale, tariffoppgjør og lønnsoppgjør

En tariffavtale er en lønnsavtale mellom arbeidstakere og arbeidsgiver(e) om lønns- og arbeidsvilkår eller andre arbeidsforhold.

Grunnprinsipper for belønning

Belønningene en virksomhet gir sine ansatte er virksomhetens måte å si «bra utført, fortsett slik» på.

Materielle incitamenter

De mest brukte incitamentene er de materielle. Årsaken til at de er mye brukt, skyldes at det er påvist en vesentlig sammenheng mellom innsats og økonomisk belønning.

Målekriterier for prestasjons- og resultatmålinger

Det er vanlig å legge objektive resultatmål til grunn for å måle prestasjons- og resultatoppnåelse for provisjons- og bonusavlønninger.

Belønningssystemets formål

Før det er mulig å bestemme seg for hvilket belønningssystem virksomheten bør velge og belønningssystemets oppbygning må virksomheten bestemme seg for hva som er belønningssystemets formål.

Resultatbasert belønning

Resultatbasert belønning blir ofte brukt for å motivere til ekstra innsats. Ved å øke den variable delen av lønnen kan en større del av lønnskostnadene kontrolleres.

Provisjonslønn

Provisjonslønn vil si at arbeidstakeren får betalt etter hvor mye de selger (salgsresultatene). Prinsippet er her Jo mer de selger eller jo større resultatet blir, jo større blir lønnen.

Tidslønn (Timeslønn, månedslønn og årslønn)

Denne typen lønn kan deles inn i lønn for normaltid, overtid, skiftarbeid og/eller ubehagelige arbeidsforhold, samt lønn for deltidsansatte, lærlinger og/eller aspiranter.

Akkordlønn

Akkordlønn vil si at den enkelte belønnes etter antall produserte, innsamlede eller utførte enheter/oppgaver innen en bestemt tid.

Principal–agent-teori

Principal–agent-teori prøver å identifisere og forklare problemer som kan oppstå mellom to, eller flere parter, når det skal gjøres en transaksjon dem imellom.

Normative incitamenter (internaliserte- og sosiale incitamenter)

Normative incitamenter omfatter både de drivkreftene som stammer fra ønsket om å tilhøre en gruppe og de drivkreftene som kommer fra vurderinger, normer og idealer.

Ordinær lønn/grunnlønn

Ordinær lønn, også kalt grunnlønn, er den lønnen arbeidstakeren og arbeidsgiveren er blitt enige om for ansettelsesforholdet.

Rømningsveier

Ved fare skal arbeidstakerne raskt og på en sikker måte kunne evakueres fra alle arbeidsplasser og personalrom.

Belysning i arbeidslokaler

Belysningen på arbeidsplassen må planlegges nøye for å sikre ideelle forhold for øyne. Her må man tenke på hvilken lysstyrke som er best egnet for å utføre et arbeid.

Støy i arbeidsmiljøet

Virksomheten skal kartlegge og dokumentere i hvilken utstrekning arbeidstakerne utsettes for støy, og vurdere enhver risiko for deres helse og sikkerhet forbundet med støy.

Brann- og eksplosjonsvern

Alle plikter å opptre aktsomt for å forebygge brann, eksplosjon og annen ulykke. Arbeid som medfører risiko for brann, krever spesielle forsiktighetsregler.

Forurensning

Avfall Elektrisk og elektronisk avfall Elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) skal ikke kastes sammen med annet avfall, men leveres mottak for slikt avfall eller forhandler av EE-produkter....

Klima og ventilasjon (luftkvalitet)

Lovverket pålegger alle virksomheter til å sørge for at luftkvaliteten i arbeidslokalene er fullt forsvarlig.

Jobb-berikelse og jobbutvidelse

For Herzberg var Jobb-berikelse av sentral betydning for motivasjonen. Men denne type berikelse er ikke det samme som «horisontal jobbutvidelse».

Mihalyi Csikszentmihalyi’s flyt-teori

Når kravene en arbeidsoppgave stiller stemmer helt overens med kompetansen til den som utfører dem, vil de i en kortere eller lengre periode oppleve en følelse av flyt

Mentale ferdigheter

Det som omtales som de sentrale mentale ferdighetene i mental trening er motivasjon, selvbilde, selvfølelse, selvtillit, bevissthet og fokus

Opplæring og mestringtro

Hvilken sammenheng finnes det mellom virksomhetens opplæring og de ansattes mestringtro?

Opplæring og organizatonal commitment

Her ser vi på sammenhengen mellom opplæring og organizatonal commitment

Aktiv (praktisk) og passiv (teori) opplæring

Hvordan skal opplæringen legges opp? Valget vil her stå mellom å velge en aktiv eller passiv opplæring.

Kanonisk praksis / Ikke-kanonisk praksis

Hva ligger i disse begrepene, hva betyr denne teorien i praksis og hvordan påvirker den opplæringen?

E-læring (elektronisk læring)

E-læring er en forkortelse for elektronisk læring. Denne typen læring kjennetegnes ved at den gjøres elektronisk eller digitalt.

4 forutsetninger for en prestasjonskultur

En gjennomgang av hvilke forutsetninger som må være på plass for å kunne skape en prestasjonkultur (vinnerkultur).

Salgslønn – et topplederansvar

Mange toppledere ser på lønn og incentivordninger i salg som en operativ sak og delegerer derfor dette til mellomlederne. Det kan føre galt av sted, da lønn og incentiver i salg er et hovedelement i de operative planene som en bedrift har for å gjennomføre sin salgsstrategi.

Prestasjonsbasert belønning

Begrepet prestasjonsbasert belønnin henviser til en rekke former for lønnsutbetalinger som har det til felles at de er basert på belønningsmottakerens prestasjoner og ikke resultatene som de skaper.

Headhunting – systematisk søking etter kandidater

Begrepet kan defineres som en systematisk planlagt og gjennomført prosess for å finne frem til og vinne interesse hos – spesielt egnede personer til en stilling som skal besettes

Slik gjør IT-gigantene sine ansatte mer kreative og motiverte

IT-selskapene kommer med stadig nye triks for å heve både kreativitet, motivasjon og trivsel. Her går jeg igjennom de kjente tiltakene.

Skatt og skattetrekk

Skatt er økonomiske ytelser fra private til det offentlige uten konkrete vederlag. Her ser jeg på norske skatteregler.

Naturalytelser

Verdsettelsen av naturalytelsene kan skjer på tre måter: etter sats, arbeidsgivers fastsettelse eller likningskontorets verdsettelse.

Arbeid som utføres i arbeidstakers hjem

I juli 2002 ble det vedtatt en forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakerens hjem. Den regulerer arbeidsforhold hvor hjemmearbeid benyttes som en fast ordning.

Permittering

Permittering kan benyttes når bedriften av ulike årsaker tidvis har problemer med å beskjeftige alle ansatte. Her finner du reglene for dette

Sykdom, sykepenger og permisjon

Når ansatte blir syke, må arbeidsgiver dekke sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet (den såkalte "arbeidsgiverperioden"). Etter dette overtar folketrygden kostnadene.

Selvstyrte arbeidsgrupper i organisasjonen

Hva er en selvstyrt arbeidsgruppe og hvilken funksjon har slike grupper?

Deltakerstyring

Hva er deltakerstyring og kvalitetsirkler, og hvordan bruke dem i praktisk ledelse?

Varsling

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen og er lovregulert i arbeidsmiljøloven.

Uførhet (uføretrygd og uføreforsikring)

Uføretrygd er en varig ytelse som tar sikte på å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte

Artefakter og symboler

Artefakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artefaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

6 viktige coatchingarenaer

Den mest opplagt coatchingarenaen er ikke bare den formelle årlige personalsamtalen, men ethvert dagligdags møte og medarbeidersamtale

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.

Karrieremuligheter innenfor selskapet

Karrieremuligheter innenfor organisasjonen er en av viktigste motivasjonsdriverne i de fleste selskaper.

Incentiv og incitamenter

De stimuli/drivkrefter som får oss motivert til å handle på en bestemt måte. De finnes fire grunnformer for incitamenter. De er ...

Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell

Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.

Tvang og negative tilbakemeldinger som incitament

Tvang refererer til det å tvinge noen ved vold, trusler eller andre utilbørlige midler til å påvirke noen på en slik måte at han eller hun handler under tvang.

Selvledelse (empowerment) og positivt lederskap

Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.

Læringsarena

Arbeidsplassen som læringsarena har også fått betydelig oppmerksomhet. En undersøkelse foretatt av Fafo viser at to av tre ansatte mener at den mest nyttige kilden til kunnskap er det daglige arbeidet

Sosiale incitamenter

Sosiale incitamenter bygger på ønsket om å tilhøre en gruppe, om å få øket anseelse eller om å gjøre som forbildet.

Referanseintervju

Hvorfor og hvordan gjennomføre et referanseintervju før du ansetter noen? Her får vi igjennom prinsippene.

Mellomleder

En mellomleder er en samlebetegnelse for alle ledere som rapporterer til topplederen, dvs. til administrerende direktør (daglig leder).

Førstegangsintervjuet

Hvordan gjennomføre førstegangsintervjuet ved nyansettelser (rekruttering av ansatte)?

Språk

Språk er det viktigste kjennetegnet som skiller mennesket fra andre vesener. Språket er helt sentralt i menneskelig tenkning og samhandling

Guide for første arbeidsdag

Hvordan første arbeidsdag er lagt opp er helt avgjørende for hvordan ansettelseforholdet utvikler seg

Onboarding

Onboarding er prosessen hvor en nyansatte tilpasser seg sin nye arbeidsplass, både på det sosiale og det faglige plan

Sjekkliste for “Forberedelser før oppstart”

For å unngå at viktige ting ikke blir glemt og sørge for at alle får en første arbeidsdag som oppfyller virksomheten standard, anbefales det...

Herzbergs to-faktorteori

De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.

Opplæringsprogram

Opplæringsprogrammet er en "mal" for hvordan virksomheten opplæring av medarbeiderne skal foregå og hvilke undervisningaktiviteter som er nødvendig for å nå målene i læreplanen.

Belønning og belønningssystemet

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?