Slik gjør IT-gigantene sine ansatte mer kreative og motiverte

IT-selskapene kommer med stadig nye triks for å heve både kreativitet, motivasjon og trivsel. Her går jeg igjennom de kjente tiltakene.

Naturalytelser

Verdsettelsen av naturalytelsene kan skjer på tre måter: etter sats, arbeidsgivers fastsettelse eller likningskontorets verdsettelse.

Arbeid som utføres i arbeidstakers hjem

I juli 2002 ble det vedtatt en forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakerens hjem. Den regulerer arbeidsforhold hvor hjemmearbeid benyttes som en fast ordning.

Permittering

Permittering kan benyttes når bedriften av ulike årsaker tidvis har problemer med å beskjeftige alle ansatte. Her finner du reglene for dette

Sykdom, sykepenger og permisjon

Når ansatte blir syke, må arbeidsgiver dekke sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet (den såkalte "arbeidsgiverperioden"). Etter dette overtar folketrygden kostnadene.

Deltakerstyring

Hva er deltakerstyring og kvalitetsirkler, og hvordan bruke dem i praktisk ledelse?

Selvstyrte arbeidsgrupper i organisasjonen

Hva er en selvstyrt arbeidsgruppe og hvilken funksjon har slike grupper?

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

Belysning av servicemiljø og arbeidslokaler

Belysningen på arbeidsplassen må planlegges nøye for å sikre ideelle forhold for øyne. Vi går her igjennom hva vi må tenke på.

Tariffavtale, tariffoppgjør og lønnsoppgjør

En tariffavtale er en lønnsavtale mellom arbeidstakere og arbeidsgiver(e) om lønns- og arbeidsvilkår eller andre arbeidsforhold.

Mellomleder

En mellomleder er en samlebetegnelse for alle ledere som rapporterer til topplederen, dvs. til administrerende direktør (daglig leder).

Varsling

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen og er lovregulert i arbeidsmiljøloven.

Konflikthåndtering

Konflikthåndtering innebærer i tillegg til konfliktløsning alle andre handlinger som partene eller andre iverksetter, men som ikke nødvendigvis endrer på selve innholdet eller bakgrunnen for konflikten.

Varme og kalde konflikter

Forskjellen mellom varme og kalde konflikter er hvilke emosjonelle kilder som er involvert i konflikten.

LØFT – Løsningsfokusert tilnærming til konflikter

LØFT står for ”Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter”, og er en strategi for å skape ønskede endringer og bygge konstruktive løsninger

Å gi og ta imot kritikk

For å kunne løse en uenighet må begge parter være villig til å ta imot kritikk og håndtere kritikken på en konstruktiv måte

Universell metode for konfliktløsning

Den universelle metoden kan benyttes som utgangspunkt for de fleste typer konflikter

Aktiv lytting

Målet med aktiv lytting er å sette seg inn i motpartens sko for å forstå dem, istedenfor å bare være opptatt av å presentere egne synspunkter

Konflikthåndtering system

Et formelt system som angir hvordan konflikten skal håndteres.

Konfliktatferdstiler

Hvilken av disse konfliktatferd stilene vi bør velge styres til syvende og sist av hvilken konflikthåndteringsstrategi vi har valgt.

Konflikter på arbeidsplassen

På en arbeidsplass er ikke konflikter nødvendigvis et problem, eller et tegn på at noe er galt i organisasjonen. Konflikter er en naturlig del av hverdagen

Destruktive forhold som vanskeliggjør konfliktløsning

For at det skal være mulig å løse en konflikt må vi bli kvitt alle destruktive forhold som gjør det vanskelig å løse konflikten.

Konfliktløsning

Konfliktløsningen må ses i sammenheng med årsaken til konflikten. Kun da kan årsaken til konflikten bli eliminert med løsningen som velges

Konfliktårsaker – hvorfor oppstår konflikter på en arbeidsplass?

Kjøpslåing, forhandlinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er en naturlig del av organisasjonslivet

Konfliktforebygging – den beste måten å unngå konflikter på

Den beste måten å unngå konflikter på er å unngå at de oppstår. Dette krever forebygging.

Konflikt

En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter

Konfliktstadier

Alle konflikter er en prosess som starter med uenighet om noe. Om uenigheten får utvikle seg til en konflikt er avhengig av hvordan uenigheten håndteres

Konflikthåndteringsstrategier

Hvordan vi løser en konflikt er et spørsmål om hvilken konflikthåndteringsstrategi vi velger å benytte og hvordan vi følger den opp.

Konflikttrappen

Det fleste konflikter følger konflikttrappen. Et verktøy som viser konfliktenes følelsesmessige dynamikk. Det vil si hvordan de fleste konflikter oppstår og utvikler seg følelsesmessig.

Konflikttyper (konfliktens årsak og innhold)

Mens konfliktformen angir konfliktens omfang og retning, angir konflikttypen hva årsaken til konflikten er og konfliktens innhold.

Konfliktformer (konfliktens omfang og retning)

En konflikt kan ta mange former. Konfliktformen angir konfliktens retning og omfang. Vi skiller her mellom følgende konfliktformer:

Lovverket om konflikter

Det finnes ingen lover som regulerer hvordan konflikter på arbeidsplassen skal håndteres, men de generelle reglene i arbeidsmiljøloven pålegger allikevel

Artefakter og symboler

Artefakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artefaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Stillingsanalyse (jobbanalyse)

Analyse av stillingen for å komme frem til hvilke oppgaver og ansvar stillingen skal ha, hvem som skal være nærmeste overordnede, hvilke mål stillingen må nå og hvilke krav stillingen ellers må oppfylle

6 viktige coatchingarenaer

Den mest opplagt coatchingarenaen er ikke bare den formelle årlige personalsamtalen, men ethvert dagligdags møte og medarbeidersamtale

Karrieremuligheter innenfor selskapet

Karrieremuligheter innenfor organisasjonen er en av viktigste motivasjonsdriverne i de fleste selskaper.

Læringsarena

Arbeidsplassen som læringsarena har også fått betydelig oppmerksomhet. En undersøkelse foretatt av Fafo viser at to av tre ansatte mener at den mest nyttige kilden til kunnskap er det daglige arbeidet

Motivasjon (motiv)

Motivasjon er et sentralt begrep for alle mennesker. I arbeidslivet er motivasjons begrepet viktig av flere grunner. Her går jeg igjennom de viktigste motivasjons teoriene og rådene.

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.

Incentiv og incitamenter

De stimuli/drivkrefter som får oss motivert til å handle på en bestemt måte. De finnes fire grunnformer for incitamenter. De er ...

Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell

Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.

Tvang og negative tilbakemeldinger som incitament

Tvang refererer til det å tvinge noen ved vold, trusler eller andre utilbørlige midler til å påvirke noen på en slik måte at han eller hun handler under tvang.

Selvledelse (empowerment) og positivt lederskap

Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.

Sosiale incitamenter

Sosiale incitamenter bygger på ønsket om å tilhøre en gruppe, om å få øket anseelse eller om å gjøre som forbildet.

Referanseintervju

Hvorfor og hvordan gjennomføre et referanseintervju før du ansetter noen? Her får vi igjennom prinsippene.

Førstegangsintervjuet

Hvordan gjennomføre førstegangsintervjuet ved nyansettelser (rekruttering av ansatte)?

Språk

Språk er det viktigste kjennetegnet som skiller mennesket fra andre vesener. Språket er helt sentralt i menneskelig tenkning og samhandling

Skilting og uniformering av lokale

En av de viktigste elementene i den visuelle profilen er retningslinjene for skiltingen og uniformeringen av lokalene.

Guide for første arbeidsdag

Hvordan første arbeidsdag er lagt opp er helt avgjørende for hvordan ansettelseforholdet utvikler seg

Sjekkliste for “Forberedelser før oppstart”

For å unngå at viktige ting ikke blir glemt og sørge for at alle får en første arbeidsdag som oppfyller virksomheten standard, anbefales det...

Herzbergs to-faktorteori

De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.

Bedriften som et teater

Å se på virksomheten som et teater, med lederen som regissør av forestillingen er derfor ofte en god analogi når vi skal vurdere om scenen til virksomheten passer til skuespillet som virksomheten prøver å fremføre.

Servicescape – bedriftens fysiske omgivelser

Miljøet en tjeneste leveres i og hvor bedriften og kunden samhandler, og benytter håndgripelige produkter for å levere og kommunisere tjenesten

Fargevalg for arbeidslokaler og servicemiljø

Fargevalget for arbeidslokalene påvirker de ansattes trivsel og effektivitet i stor grad. Vi går her igjennom fargevalgets betydning.

Servicescape design, typer og roller

Servicescape design vi si å lage en plan for å skape en atmosfære for brukerne som forbedrer deres opplevelse og påvirker deres atferd

Miljøpsykologi

Hva er miljøpsykologi ? Servicescape modellen til Booms og Bitner (1992) bygger i stor grad på miljøpsykologi. Av den grunn er det viktig å vite...

Opplæringsprogram

Opplæringsprogrammet er en "mal" for hvordan virksomheten opplæring av medarbeiderne skal foregå og hvilke undervisningaktiviteter som er nødvendig for å nå målene i læreplanen.

Musikk og duft i service – og arbeidsmiljø

Musikk og duft i lokalet er to viktige virkemidler når vi jobber med Servicescape design, da de påvirker kunden og ansattes sinnsstemning.

Arbeidsstilling

Lovverket sier at virksomheten skal du legge ergonomiske prinsipper til grunn når det gjelder arbeidsstillinger og arbeidsutstyrets tilpasning til arbeidsplassen.

Arbeidstemperatur (riktig innetemperatur)

Temperaturen i lokalene kan bevist brukes for å gi stedet en atmosfære som skaper ulike assosiasjoner hos kundene som besøker lokalene.

Klima og ventilasjon (luftkvalitet)

Lovverket pålegger alle virksomheter til å sørge for at luftkvaliteten i arbeidslokalene er fullt forsvarlig.

Inkluderende arbeidsliv (IA)

Intensjonsavtalen for et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) ble inngått mellom myndighetene og partene i arbeidslivet første gang i 2001

Belønning og belønningssystemet

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?

Opplæringsplan

Et dokument som viser hvilken kompetanse og ferdigheter den enkelte stilling og/eller funksjon i virksomheten krever, med klare læremål som forteller hvilken kompetanse- og/eller ferdigheter som skal overføres i grunn-, spesial- og videreopplæringen

Bonus og bonuslønn

Resultatbonus er knyttet til andre kriterier enn omsetning, produksjonmengde og effektivitet som benyttes for beregning av akkordlønn og provisjonslønn.

Konfliktløsningsamtale

En gjennomgang av hvordan du bør legge opp konfliktløsningsamtalen for å løse en organisatorisk konflikt.

“Best practice” ved konfliktløsning

Her kommer vi med en universal samling går for hvordan man skal gå frem for å håndtere en konflikt på en best mulig måte.

Mekling

En frivillig konfliktløsningmetode hvor upartisk tredjeperson( hjelper personene som er i konflikt til selv å finne en løsning gjennom en strukturert prosess, uten autoritet til å fastsette løsningen

Arbeidsgiveravgift

Alle som har ansatte i sin tjeneste, plikter å betale arbeidsgiveravgift av utbetalt lønn, feriepenger og evt. annen avgiftspliktig godtgjørelse.

Bedriftshelsetjeneste (BHT)

En godkjent tjeneste som skal bistå virksomheten med å forebygge  og følge opp helseplager, -yrkesskader og –sykdommer blant sine ansatte

Kjemikalier på arbeidsplassen

Virksomheten har ansvaret for å sørge for at de ansatte ikke jobber i et arbeidsmiljø med kjemikalier som kan true deres helse eller sikkerhet, og komme opp med tiltak som fjerner eller redusere risikoen til et forsvarlig nivå.

Psykososialt arbeidsmiljø

En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å skape et best mulig psykososialt arbeidsmiljø, preget av trivsel, effektivitet og en vinnerkultur.

Ansettelse

Ansettelse er en lovregulert form for avtalemessig forhold mellom to parter om utførelse av arbeid- Her får vi igjennom regelverket.

Arbeid ved dataskjerm

Virksomheten er ansvarlig for god tilrettelegging av dataarbeidsplassen, herunder valg av utstyr, pauser, synsundersøkelser og synshjelpemidler.

Rekruttere selv eller sette bort jobben?

De to største utfordringene i rekruttering at det er ressurskrevende, og at rekruttering medfører en viss risiko

Krav til arbeidslokale

Lovens krav Forskrift om utforming og innretning av arbeidsplasser og arbeidslokaler, også kalt arbeidsplassforskriften, gir mer detaljerte retningslinjer for hvordan arbeidsplassen skal utformes enn det...

Nesten god nok er aldri godt nok!

Gå aldri – aldri – på akkord. Den dårlige ansettelsen – han eller hun som var et tredjevalg og som ble ansatt fordi eneren eller toeren ikke ble ansatt – er å gå på akkord

Retten til å stå i stillingen

Arbeidstakeren kan bestride gyldigheten og kreve å stå i stillingen til forhandlingene er ferdig eller dom foreligger

Suspensjon av arbeidstaker

En suspensjon innebærer at arbeidstaker øyeblikkelig må fratre sin stilling midlertidig. Hun eller han har ikke lenger arbeidsplikt, og nektes adgang til arbeidsplassen.

Attest

En attest er en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiveren til arbeidstakeren som slutter på arbeidsforholdet og er en beskrivelse av arbeidet arbeidstakeren har hatt

Opplæringsbudsjett

En tidsbestemt plan som angir hvor mye penger som kan brukes på opplæringsprogrammet og aktivitetene i opplæringsprogrammet

Opplæringskapasitet

Finne ut om virksomheten har tilstrekkelig kompetanse og hjelpemidler internt til å dekke sitt opplæringsbehovet og om kapasiteten er tilstrekkelig kapasitet til å dekke behovet

Behov- og prestasjonskartlegging 

Behov- og prestasjonskartlegging er de to første stegene i opplæringsplanleggingen. Noe som krever at vi vet hva behov- og prestasjonskartlegging er

Opplæringsplanlegging

En angivelse av hvilken opplæring medarbeiderne trenger og hvordan de skal få den for å bli et varig konkurransefortrinn.

Oppfølgingssamtaler under opplæringen

Den nyansatte må kontinuerlig følges opp på ulike måter slik for å sikre at den nyansatte raskest mulig kommer inn i jobben sin.

Personalhåndbok

Et dokument som skal gi de ansatte en komplett oversikt over hvilke rettigheter og plikter virksomheten og de har i arbeidsforholdet

Taushetsplikt

Taushetsplikt er en plikt til å hindre andre å få adgang eller kjennskap til visse opplysninger. Taushetsplikt kan følge av lov, instruks eller avtale. De lovbestemte reglene om taushetsplikt finnes i...

Eksempel på Arbeidsavtale

Et eksempel på hva en ansettelseavtale minimum må inneholde av informasjon.

Arbeidsavtale

Arbeidsavtale er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som regulerer rettigheter og plikter i arbeidsforholdet.

Rekrutteringsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvilket personalbehov virksomheten vil få i årene fremover og hvordan virksomheten skal gå frem for å bekle virksomhetens ledige stillinger med de beste kandidatene (jobbsøkerne)

Aa-registeret

Alle arbeidstakere skal registreres i Aa-registeret. Dette registeret skal inneholde en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge

Rekrutteringskanaler

De vanligste rekrutteringskanalene som benyttes for å rekruttere medarbeidere er disse:

Permisjon

Permisjon er en rett for arbeidstaker til å være borte fra arbeidet sitt i et begrenset tidsrom.

Sykepenger

Hvis arbeidsgiveren har vært ansatt i 4 uker og arbeidstakeren oppfyller folketrygdens generelle krav til sykepenger har de rett på sykepenger etter Lov om folketrygd, kapittel 8

Trakassering

Handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende,

Egenmelding

En egenmelding er en erklæring skrevet av arbeidstakeren selv og som forklarer hva skaden eller sykdommen som har skapt sykefravær skyldes.

Arbeidsreglement

Arbeidsreglementet gis arbeidstakeren som et vedlegg og innholder alle regler og retningslinjer som gjelder for de ansatte i virksomheten.

Konkurranseklausul

Konkurranseklausuler er en form for konkurransebegrensende avtaler i arbeidsforhold, det vil si avtaler som legger begrensninger på hva en ansatt kan gjøre både under og etter arbeidsforholdet.

Avskjed – «sparken på dagen»

Arbeidsgiver bringer arbeidsforholdet til opphør, og med umiddelbar virkning. Å bli avskjedet er en æresak.

Oppsigelse

Oppsigelse er den ordinære måten å avslutte et arbeidsforhold på før arbeidskontrakten normalt utløper.