Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.

Rekruttering og rekrutteringsprosessen

Hva er rekruttering og hvordan bør rekrutteringprosessen legges opp slik at du ender opp med å ansette rett person? Følg denne fremgangsmåten.

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til. Opplæringen skal blant annet omfatte hvordan jobben skal utføres og hvilke regler og lover som gjelder på arbeidsplassen.

Markedssjef

Markedssjefen er ansvarlig for markedsavdeling. Det vil si virksomhetens markedsføring og de arbeidsoppgavene som inngår i kundeperspektivet.

Universell metode for konfliktløsning

Følgende universelle metode kan benyttes som utgangspunkt for konfliktløsning, omtrent uansett situasjon og konflikttype.

Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell

Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.

Vinnerkultur

En kunde- og handlingsorientert virksomhet som lærer av sine feil, er verdistyrte, motiverte, positive og som skaper ekstraordinære resultater

Hva kjennetegner en effektiv gruppe?

En gjennomgang av hva som kjennetegner en effektiv gruppe.

9 grep for å bygge en prestasjonskultur

I denne artikkelen finner du 9 råd jom hvordan du skal gå frem for å bygge en kultur som skaper gode prestasjoner over tid.

Elementene i en organisasjonskultur

Kjernene i en kultur består av et mønster av antakelser Grunnleggende antakelser som vi ikke tenker bevisst på og som oppfattes ubevisst som sannheter.

Psykososialt arbeidsmiljø

En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å skape et best mulig psykososialt arbeidsmiljø, preget av trivsel, effektivitet og en vinnerkultur.

Motiv og motivasjon

Motivasjon er et sentralt begrep for alle mennesker. I arbeidslivet er motivasjons begrepet viktig av flere grunner. Her går jeg igjennom de viktigste motivasjons teoriene og rådene.

Effektiv gruppekultur

En gruppekultur er en subkultur i organisasjonskulturen, og forklarer hvordan kulturen i en mindre referansegruppe styrer den enkeltes tenking og atferd.

Herzbergs motivasjonsteori (to-faktorteori)

De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.

Identitetskapene symboler

Med identitetskapene symboler menes symboler som gir virksomheten en identitet utad og en følelse av fellesskap og tilhørighet innad gjennom å signalisere hvem vi er og hva vi står for

Artifakter og symboler

Artifakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artifaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Hygienefaktorenes betydning

For en leder er det viktig å sørge for at organisasjonen har sørget for å få på plass alle hygienefaktorene for å unngå mistrivsel i jobben.

Screening av kandidatene (jobbsøkerne)

Screening er en metode bedriften kan bruke for å skaffe seg informasjon om jobbsøkeren. Her går vi igjennom hvordan du kan bruke sosiale medier som en del av screening prosessen.

Bruk av sosiale medier i rekrutteringen

En gjennomgang av hvordan du bør bruke sosiale medier i forbindelse med rekruttering av den rette kandidaten til en stilling.

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

2 av 3 selgeransettelser er feilansettelser

Studier viser at 2 av 3 selger ansettelser er feilansettelser. Jeg går her igjennom årsakene og hva som kan gjøres for å bedre utfallet.

Subkultur

En begrenset kulturell gruppe som lever sammen som et identifiserbart segment innenfor et større og mer komplekst samfunn

Tariffavtale, tariffoppgjør og lønnsoppgjør

En tariffavtale er en lønnsavtale mellom arbeidstakere og arbeidsgiver(e) om lønns- og arbeidsvilkår eller andre arbeidsforhold.

Konflikt og konfliktløsning

Konflikter er nødvendigvis ikke et problem, eller et tegn på at det er noe i veien med organisasjonen. Den politiske rammen betrakter konflikter som en naturlig del av hverdagen fordi:

Hva må gjøres før rekrutteringen kan starte?

Ikke start rekrutteringen av nye ansatte før du har gjort "hjemmeleksen" først.

Belønning og belønningssystemer

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?

Arbeidsmiljøet

Arbeidsmiljø kan beskrives som summen av det som omgir et sted der det utføres et arbeid.

Økonomisjef (CFO)

Økonomisjefen har det øverste ansvaret for virksomhetens økonomi og ressursforvaltning. utarbeiding av økonomiske mål og -strategier, investeringsplaner, budsjetter og regnskapet

Stillingsinstruks (stillingsbeskrivelse / funksjonsbeskrivelse)

En stillingsbeskrivelse angir stillingens ansvar/oppgaver og organisasjonsmessig plassering (Hva som forventes av vedkommende!)

Grunnprinsipper for belønning

Belønningene en virksomhet gir sine ansatte er virksomhetens måte å si «bra utført, fortsett slik» på.

Sosiale incitamenter

Sosiale incitamenter bygger på ønsket om å tilhøre en gruppe, om å få øket anseelse eller om å gjøre som forbildet.

Internaliserte incitamenter

Med internaliserte incitamenter menes:Handlinger vi utfører fordi vi føler at prestasjonen i seg selv er belønning nokDe internaliserte incitamentene er incitamenter som skaper indre...

Materielle incitamenter

De mest brukte incitamentene er de materielle. Årsaken til at de er mye brukt, skyldes at det er påvist en vesentlig sammenheng mellom innsats og økonomisk belønning.

Belønningssystemets formål

Før det er mulig å bestemme seg for hvilket belønningssystem virksomheten bør velge og belønningssystemets oppbygning må virksomheten bestemme seg for hva som er belønningssystemets formål.

Aksjer og opsjoner som en del belønningssystemet

Dette er belønning i form av aksjer eller aksjeopsjoner som bedrifter tilbyr sine ansatte, og det er dermed utviklingen i aksjeverdien gir grunnlag for belønning.

Overskuddsdeling som bonussystem

Flertallet av norske bedrifter satser på overskuddsdeling, men mange gir bare bonus til ledere og nøkkelmedarbeidere.

Målekriterier for prestasjons- og resultatmålinger

Det er vanlig å legge objektive resultatmål til grunn for å måle prestasjons- og resultatoppnåelse for provisjons- og bonusavlønninger.

Provisjonslønn

Provisjonslønn vil si at arbeidstakeren får betalt etter hvor mye de selger (salgsresultatene). Prinsippet er her Jo mer de selger eller jo større resultatet blir, jo større blir lønnen.

Resultatbasert belønning

Resultatbasert belønning blir ofte brukt for å motivere til ekstra innsats. Ved å øke den variable delen av lønnen kan en større del av lønnskostnadene kontrolleres.

Akkordlønn

Akkordlønn vil si at den enkelte belønnes etter antall produserte, innsamlede eller utførte enheter/oppgaver innen en bestemt tid.

Tidslønn (Timeslønn, månedslønn og årslønn)

Denne typen lønn kan deles inn i lønn for normaltid, overtid, skiftarbeid og/eller ubehagelige arbeidsforhold, samt lønn for deltidsansatte, lærlinger og/eller aspiranter.

Bonuslønn

Resultatbonus er knyttet til andre kriterier enn omsetning, produksjonmengde og effektivitet som benyttes for beregning av akkordlønn og provisjonslønn.

Incitament

Hva er et incitament og hvilke typer incitamenter finnes?

Principal–agent-teori

Principal–agent-teori prøver å identifisere og forklare problemer som kan oppstå mellom to, eller flere parter, når det skal gjøres en transaksjon dem imellom.

Normative incitamenter (internaliserte- og sosiale incitamenter)

Normative incitamenter omfatter både de drivkreftene som stammer fra ønsket om å tilhøre en gruppe og de drivkreftene som kommer fra vurderinger, normer og idealer.

Ordinær lønn/grunnlønn

Ordinær lønn, også kalt grunnlønn, er den lønnen arbeidstakeren og arbeidsgiveren er blitt enige om for ansettelsesforholdet.

Rømningsveier

Ved fare skal arbeidstakerne raskt og på en sikker måte kunne evakueres fra alle arbeidsplasser og personalrom.

Hva må vurderes når arbeidsmiljøet skal planlegges?

En oversikt over hva du bør vurdere når arbeidsmiljøet skal vurderes og planlegges.

Belysningen til arbeidslokalene

Belysningen på arbeidsplassen må planlegges nøye for å sikre ideelle forhold for øyne. Her må man tenke på hvilken lysstyrke som er best egnet for å utføre et arbeid.

Arbeid ved dataskjerm

Virksomheten er ansvarlig for god tilrettelegging av dataarbeidsplassen, herunder valg av utstyr, pauser, synsundersøkelser og synshjelpemidler.

Støy i arbeidsmiljøet

Virksomheten skal kartlegge og dokumentere i hvilken utstrekning arbeidstakerne utsettes for støy, og vurdere enhver risiko for deres helse og sikkerhet forbundet med støy.

Brann- og eksplosjonsvern

Alle plikter å opptre aktsomt for å forebygge brann, eksplosjon og annen ulykke. Arbeid som medfører risiko for brann, krever spesielle forsiktighetsregler.

Forurensning

Avfall Elektrisk og elektronisk avfall Elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) skal ikke kastes sammen med annet avfall, men leveres mottak for slikt avfall eller forhandler av EE-produkter....

Arbeidslokalet

Arbeidslokalet og atkomsten til det skal være utformet og innredet med sikte på den virksomhet og de arbeidsplasser som skal finnes i lokalet. Bygningenes utførelse De...

Arbeidsstilling

Lovverket sier at virksomheten skal du legge ergonomiske prinsipper til grunn når det gjelder arbeidsstillinger og arbeidsutstyrets tilpasning til arbeidsplassen.

Klima og ventilasjon (luftkvalitet)

Lovverket pålegger alle virksomheter til å sørge for at luftkvaliteten i arbeidslokalene er fullt forsvarlig.

Kjemikalier på arbeidsplassen

Virksomheten har ansvaret for å sørge for at de ansatte ikke jobber i et arbeidsmiljø med kjemikalier som kan true deres helse eller sikkerhet, og komme opp med tiltak som fjerner eller redusere risikoen til et forsvarlig nivå.

Arbeidsutstyr

Virksomheten har plikt til å forsikre seg om at arbeidsutstyret som brukes, er laget og innrettet slik at arbeidstakerne er vernet mot skader på liv og helse når de bruker det.

Ansattes medvirkning ved endring av arbeidsmiljøet

De ansatte har krav på å bli tatt med på råd ved nyanskaffelser, endringer i prosesser og annet som påvirker deres arbeidsmiljø.

Jobb-berikelse og jobbutvidelse

For Herzberg var Jobb-berikelse av sentral betydning for motivasjonen. Men denne type berikelse er ikke det samme som «horisontal jobbutvidelse».

Arbeidsgivermerke (”employer brand”)

n pakke bestående av funksjonelle, økonomiske og sosio-psykologiske fordeler som oppnås ved å være ansatt i en bestemt virksomhet

Mihalyi Csikszentmihalyi’s flyt-teori

Når kravene en arbeidsoppgave stiller stemmer helt overens med kompetansen til den som utfører dem, vil de i en kortere eller lengre periode oppleve en følelse av flyt

Mentale ferdigheter

Det som omtales som de sentrale mentale ferdighetene i mental trening er motivasjon, selvbilde, selvfølelse, selvtillit, bevissthet og fokus

Opplæring og mestringtro

Hvilken sammenheng finnes det mellom virksomhetens opplæring og de ansattes mestringtro?

Opplæring og organizatonal commitment

Her ser vi på sammenhengen mellom opplæring og organizatonal commitment

Aktiv (praktisk) og passiv (teori) opplæring

Hvordan skal opplæringen legges opp? Valget vil her stå mellom å velge en aktiv eller passiv opplæring.

Varige forskjeller og begrensede ressurser vil alltid skape konflikter

Kjøpslåing, forhandlinger, tvangsforestillinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er dessverre en naturlig del av organisasjonslivet av følgende årsaker:

Medledelse og selvledelse

Hva betyr disse begrepene og hvordan kan de brukes til å forbedre arbeidsmiljøet og effektiviteten på arbeidsplassen?

Kanonisk praksis / Ikke-kanonisk praksis

Hva ligger i disse begrepene, hva betyr denne teorien i praksis og hvordan påvirker den opplæringen?

E-læring (elektronisk læring)

E-læring er en forkortelse for elektronisk læring. Denne typen læring kjennetegnes ved at den gjøres elektronisk eller digitalt.

4 forutsetninger for en prestasjonskultur

En gjennomgang av hvilke forutsetninger som må være på plass for å kunne skape en prestasjonkultur (vinnerkultur).

Salgslønn – et topplederansvar

Mange toppledere ser på lønn og incentivordninger i salg som en operativ sak og delegerer derfor dette til mellomlederne. Det kan føre galt av sted, da lønn og incentiver i salg er et hovedelement i de operative planene som en bedrift har for å gjennomføre sin salgsstrategi.

Prestasjonsbasert belønning

Begrepet prestasjonsbasert belønnin henviser til en rekke former for lønnsutbetalinger som har det til felles at de er basert på belønningsmottakerens prestasjoner og ikke resultatene som de skaper.

Beregning av sosiale kostnader

Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.

Eksempel på stillingsinstruks / funksjonsbeskrivelse

Tenk stillinginstruks for daglig leder, etter modellen jeg beskriv i forrige artikkel. Kan brukes som mal.

Gruppe konfigurasjoner i en formell gruppestruktur

Det finnes mange ulike konfigurasjoner man kan benytte seg av for å skape en formell gruppestruktur.
/div>
<