Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.

Kontinuerlig forbedring av alle prosesser

En lærende organisasjon forkaster ordtaket “if it aint’t broken, don’t fix it”. Alle prosessene som regulerer arbeidet i organisasjonen kan forbedres selv om det på overflaten tilsynelatende er effektivt.

Læringsarena

Arbeidsplassen som læringsarena har også fått betydelig oppmerksomhet. En undersøkelse foretatt av Fafo viser at to av tre ansatte mener at den mest nyttige kilden til kunnskap er det daglige arbeidet

Den femte disiplin – Senge sin modell for lærende organisasjoner

5 disipliner som utvikles seperat, og hver av dem er en vital dimensjon i å utvikle en organisasjon som virkelig kan lære. Men for å lykkes må man være i stand til å kombinere alle fem disipliner

Fra individuell til organisatorisk læring

Et rammeverk bestående av 4 prosesser -fra individnivå til organisasjons læring. Prosessene kan beskrives slik:

Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring

Argyris/Schön sier at det finnes 3 nivåer for læring: enkelkretslæring (enkeltsløyfet), dobbelkretslæring (dobbeltsløyfet) og deuterolæring

Mestringstro

Mestringstro er egen tro på å mestre en bestemt oppgave/situasjon. Her ser vi på hvordan denne troen påvirker resultatene og prestasjonene.

Organisasjonsengasjement (organizational Commitment)

En følelse av forpliktende engasjement for organisasjoner en arbeider for. En holdning som gjenspeiler ansattes lojalitet til organisasjonen

Motivasjon og incitamenter (belønningssystem)

Motivasjon defineres som "de faktorene som gir atferd energi og retning". Energi stammer fra behovet, og retningen defineres av målobjektet.

Talentrekruttering og talentutvikling

Alle organisasjoner trenger "nytt blod" fra tid til annen, samtidig som det gjelder å holde på sine eksisterende talenter og nøkkelmedarbeidere

Rekruttering og opplæring

Rekruttering og opplæring av nye medarbeidere står sentralt hvis man ønsker å utvikle en lærende organisasjon.

Coaching

Coaching, er en metode for å veilede, motivere eller styre gjennom samtaler, aktiv lytting og individuelt tilpassede råd og oppmuntring. Teknikken brukes innen lederutvikling og administrasjon, og av profesjonelle coacher.

Lærere – ikke ledere eller sjefer

Den lærende organisasjonen må ses på som et klasserom i grunnskolen, bestående av elever og en lærer. Læreren er lederen,

Organisasjonsstrukturens betydning for læringen

Hvilken organisasjonsstruktur bør virksomheten velge hvis målet er å skape en best mulig lærende organisasjon?

Kjennetegn ved lærende organisasjoner

En gjennomgang av de klassiske kjennetegnene til en lærende organisasjon.

Organisasjonsutvikling

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Lære og vekstnivåer

Læringen og veksten må videre skje på tre nivåer i virksomheten: - organisasjon-, gruppe- og individnivå.

Læring-sirkelen

Læringsirkelen viser hvordan læringen i en organisasjon virker.

Modeller for lærende organisasjoner

De mest kjente teoriene og modellene for lærende organisasjoner er disse tre modellene.

10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger

For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.

Benchmarking

en strukturert læringsprosess som har potensial til å heve kvaliteten, effektiviteten og opplevelsen av en prosess eller kundeverdi

Kulturuttrykk

Med kulturuttrykk menes: ”de ulike symbolske prosesser, objekter, strukturer og handlinger som inngår i kulturen"

Artifakter og symboler

Artifakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artifaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Læringvisjon

Organisasjonskulturen og organisasjonslæringen må bygge på en felles visjon - et felles bilde av fremtiden vi ønsker oss.

Strategi områder for den lærende organisasjonen

Ettersom målet er å få organisasjons læringen til å omfatte alt og alle for å sørge for at alt virksomheten gjør konstant blir forbedret er det viktig at læring- og kompetansestrategien omfatter hele organisasjonen og da spesielt de delene som påvirker organisasjonens læringsevne.

Sander`s rammeverk for lærende organisasjoner

For å hjelpe deg med å utvikle en lærende organisasjon har jeg laget ett rammeverk for oppbygningen av en lærende organisasjon.

Sosiale og moralske normer

På hvilken måte påvirker våre normer vår atferd? I denne artikkelen finner du svarene på dette.

Læringsprosessen

All læring skjer som en læringsprosess som kan deles opp i fire faser: Perspepsjon, læring, lagring og gjenfinning

Kunnskapsledelse

Er å skape lærende organisasjoner som lærer av sine feil og benytter kunnskapen til å oppnå fremtidig vekst gjennom å forvalte intern og ekstern, eksplisitt og skjult (taus) kunnskap som en strategisk ressurs.

Barrierer mot kunnskapsutvikling

Det finnes en rekke barrierer du må overvinne for å lykkes med å utvikle en virksomhets eller gruppes kunnskaper og kompetanse på. Disse hindringene kan grupperes i:

Verdigrunnlag

Verdigrunnlaget danner organisasjonskulturen som er uskrevne regler, normer og rolleforventninger som forteller hver enkelt ansatt hvordan vi tenker og gjør saker og ting her
/div>
<