Rekruttering og opplæring i endringsprosesser

De fleste endringer krever en eller annen form for opplæring for å gjøre medarbeiderne istand til å mestre sine nye arbeidsoppgaver, men dette er en regel med noen få unntak.

Endringslederens lederegenskaper

En gjennomgang av de viktigste lederegenskapene en dyktig endringsleder må ha for å lykkes med endringsprosessen.

Endringsplan

Å endre noe tar tid. Gjerne flere år. Det er også ressurskrevende. Ikke bare er endringer ofte kostbart, men endringer krever også store menneskelige ressurser

Endringskapasitet

Bedriftens evne (kapasitet) til å endre seg kontinuerlig uten massiv endringsmotstand mot endringsmålet

Endringsledelse

Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket fremtidig tilstand

Kotters åtte faser for organisatoriske endringer

Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.

Endringsstrategi

Fremgangsmåten vi har valgt å bruke for å nå vårt endringsmål med avtalte ressurser

Strategi O / ”bottom-up”

Strategi O har en ”bottom –up” tilnærming som bygger på dette med involvering og innovasjon nedenfra i organisasjons systemet.

En sjokktilstand skaper først en massiv endringsmotstand

Mye av motstanden i disse to første fasene skyldes at organisasjonen går igjennom en "sjokktilstand" når dem endringen vil berøre blir klar over at en endring er på vei.

Implementeringstrategi og implementeringsprogram

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.

Sosiale forklaringer i endringsledelse

Hva er sosial accounts og prosedyrerettferdighet, og hvilken betydning har dette for endringsprosessen i virksomheten?

Best Practices i endringsledelse

Skal man lykkes med de store endringsprosessene, må man også ha en forståelse av den menneskelige siden av endringsledelse. Herunder selskapets kultur, verdier, mennesker og adferd

Kultur og endringsledelse

Hvilken betydning organisasjonskulturen har for endringsprosessen. Den bygger derfor videre på det vi gjennomgikk om organisasjonskulturen

Tilbakemeldingens betydning i endringsprosessen

Forskning viser at tilbakemelding fyller en rekke behov både for individer og for organisasjonen i forhold til: forbedret ytelse, redusert usikkerhet, forbedret selvbilde og med hensyn til måloppnåelse

Drivkrefter i endringsprosessen

Styrkeforholdet mellom drivkrefter og motkrefter avgjør om det skjer endringer. Kreftene manifesterer seg gjennom menneskene som er for eller mot endring.

Bruk av konsulenter i endringsledelse

For å kompensere for manglende endringskompetanse velger mange selskaper å leie inn konsulenter for å bistå dem i endringsprosessen.

Bedriftsdemokrati og medarbeiderdeltakelse

I det senere har deltakelse blitt sett på som en viktig faktor for å øke konkurranseevnen. Vi ser her på hvordan deltagelse gjør dette.

Endringsmotstand (motkrefter)

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør. Forandring fryder ikke

Strategi E / ”top-down”

Strategi E blir sett på som en rasjonell prosess, hvor den formelle toppledelsen identifiserer et behov for endring og utarbeider en løsning som de videre implementerer

Reaksjoner på endring

En gjennomgang av hvilke reaksjoner som normalt oppstår i en endringsprosess og som må overvinnes for å å endre noe.

Diagnose av nå-situasjonen

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Endringsstrategi tilnærming

Hvordan vi bør tilnærme oss endringsprosessen når endringsstrategien skal velges vil være avhengig av mange forhold

Personlig endring

Endringer et individ ønsker å gjøre for å endre sin atferd i forhold til seg selv eller omgivelsene de er en del av

Systemanalytisk endringsledelse

De ulike delene i organisasjonen og markedssystemet er ikke bare uløselig knyttet til hverandre, de er også i konstant endring

Hvordan motivere ansatte til å gjøre endringer?

En gjennomgang av hvordan man kan motivere ansatte til å ta del i en endringsprosess, basert på dagens motivasjonteorier.

Endringsmodeller

En gjennomgang av hvilke endringsmodeller som finnes og hvilke som er mest egnet brukt i endringsledelse

Translatørkompetanse

Evnen til å lage gode eller dårlige oversettelser mener han er en kritisk faktor som forklarer hvorfor mange implementeringer av nye organisasjonsideer mislykkes.

Organisasjonsutvikling

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Organisasjonsendring

Alle former for endringer internt i organisasjonen som bringer organisasjonen i disharmoni med markedets og ledelsen behov, krav og forventninger