Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Systemanalytisk endringsledelse

De ulike delene i organisasjonen og markedssystemet er ikke bare uløselig knyttet til hverandre, de er også i konstant endring

Planleggingsmodell for Systemanalytisk Verdiledelse

En gjennomgang av rammeverket for virksomhet planleggingen i Systemanalytisk Verdiledelse. Dvs, hvordan den bør legges opp.

Servicescape – bedriftens fysiske omgivelser

Miljøet en tjeneste leveres i og hvor bedriften og kunden samhandler, og benytter håndgripelige produkter for å levere og kommunisere tjenesten

Skilting og uniformering av lokalene

En av de viktigste elementene i den visuelle profilen er retningslinjene for skiltingen og uniformeringen av lokalene.

Personlig endring

Endringer et individ ønsker å gjøre for å endre sin atferd i forhold til seg selv eller omgivelsene de er en del av

Fargevalg for arbeidslokaler og servicemiljø

Fargevalget for arbeidslokalene påvirker de ansattes trivsel og effektivitet i stor grad. Vi går her igjennom fargevalgets betydning.

Servicescape design, typer og roller

Servicescape design vi si å lage en plan for å skape en atmosfære for brukerne som forbedrer deres opplevelse og påvirker deres atferd

Digital kompetanse

Digitale ferdigheter er definert som en av fem grunnleggende ferdigheter for barn og unge. I EU som en av åtte kompetanser for livslang læring

Miljøpsykologi

Hva er miljøpsykologi ? Servicescape modellen til Booms og Bitner (1992) bygger i stor grad på miljøpsykologi. Av den grunn er det viktig å vite...

Digital modenhet

Formålet med å måle organisasjonens digitale modenhet er å avgjøre hvor endringene må starte. Her går vi igjennom hva digital modenhet er

Opplæringsprogram

Opplæringsprogrammet er en "mal" for hvordan virksomheten opplæring av medarbeiderne skal foregå og hvilke undervisningaktiviteter som er nødvendig for å nå målene i læreplanen.

Musikk og duft i service – og arbeidsmiljø

Musikk og duft i lokalet er to viktige virkemidler når vi jobber med Servicescape design, da de påvirker kunden og ansattes sinnsstemning.

Arbeidsstilling

Lovverket sier at virksomheten skal du legge ergonomiske prinsipper til grunn når det gjelder arbeidsstillinger og arbeidsutstyrets tilpasning til arbeidsplassen.

Endringslederens lederegenskaper

En gjennomgang av de viktigste lederegenskapene en dyktig endringsleder må ha for å lykkes med endringsprosessen.

Eventyr

De eldste eventyrene er folke historiene som opprinnelig ble overlevert muntlig gjennom generasjoner fra en person til neste.

Arbeidstemperatur (riktig innetemperatur)

Temperaturen i lokalene kan bevist brukes for å gi stedet en atmosfære som skaper ulike assosiasjoner hos kundene som besøker lokalene.

Verdiskapningprinsipper i økonomien

4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?

Klima og ventilasjon (luftkvalitet)

Lovverket pålegger alle virksomheter til å sørge for at luftkvaliteten i arbeidslokalene er fullt forsvarlig.

Belysning av servicemiljø og arbeidslokaler

Belysningen på arbeidsplassen må planlegges nøye for å sikre ideelle forhold for øyne. Vi går her igjennom hva vi må tenke på.

Endringsmodeller

En gjennomgang av hvilke endringsmodeller som finnes og hvilke som er mest egnet brukt i endringsledelse

Forretningsgrunnlag

En angivelse av virksomhetens forretningside, visjon, omdømme, forretningsmodell og verdigrunnlag. Grunnlaget for den strategiske kjernen

Lederens rolle og oppgaver i endringsprosessen

Endringsledelse krever oppmerksomme ledere, hvor ledelsesformen i stor grad avgjøres av hvilket perspektiv eller fortolkningsramme vi inntar i forhold til organisasjonen.

Organisasjonsendring

Alle former for endringer internt i organisasjonen som bringer organisasjonen i disharmoni med markedets og ledelsen behov, krav og forventninger

Prosesskvalitet, prosesskvalitetstap og prosesskvalitetssystem

En gjennomgang av disse to begrepene og betydningen av totalkvalitet i organisasjonsutviklingen og styringen av virksomhetens prosesser.

Prosessnivåer i prosesspyramiden

Del-prosessene som utgjør verdiskapningprosessen bør organiseres i en hierarkisk struktur som viser strategiske-, taktiske- og operasjonelle prosesser

Verdiskapningsprosessen

Viser hvordan virksomheten skaper sine kundeverdier ved å integrere de fire øvrige dimensjonene i systemet til systemanalytisk verdiledelse til en verdiskapningprosess

Alternativkostnad – en metode for å beregne lønnsomhet

Å beregne verdi utfra alternativkost betyr å kalkulere hva vil det koste å gjøre den samme oppgaven på en annen måte.

Flerkulturelle team

Flerkulturelle team har de største forutsetningene for å være de mest effektive og produktive teamene i en organisasjon

Prosjektteam og teambygging

En prosjektgruppe kan ses på som et team. Et godt sammensatt og fungerende team øker sjansene for at prosjektet blir en suksess.

Den rasjonelle beslutningsmodellen (economic man)

Economic man eller den rasjonelle beslutningsmodellen på norsk bygger på antakelsen om at mennesket kan handle perfekt rasjonelt. 

Endringsledelse

Endringsledelse er å lede individer, grupper eller organisasjoner gjennom en endringsprosess, fra en nåværende til en ønsket fremtidig tilstand

Internkommunikasjon

Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer

Outsourcing (Tjenesteutsetting / Utkontraktering)

Sourcing er et viktig strategispørsmål i enhver forretningsstrategi, og går ut på om virksomheten skal utføre arbeidet selv eller sette bort arbeid knyttet produksjon, ledelser og/eller levering av varer og tjenester.

Beslutningstiler

Folk er forskjellige. De har derfor ulik beslutningstil. En angivelse av hvordan de treffer sine beslutninger, basert på sin personlighet og situasjonen.

Lean – en prosessfilosofi

LEAN er en prosessfilosofi som ligner mye på TQM. Prosessfilosofien startet med Lean Production for produksjonsbedrifter

Metafor

Hvilken funksjon har metaforer, humor og lek i en organisasjon og for en leder?

Myte

Hva er en myte og hvilken funksjon har myter i kommunikasjon, markedsføring og ledelse? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Historiefortelling

Hvorfor spiller historiefortellinger en viktig rolle i alle moderne organisasjoner, i ledelse og markedsføring?

Belønning og belønningssystemet

Hvordan bruke belønninger og belønningssystemer for å motivere og styre organisasjonsmedlemmenes atferd?

Opplæringsplan

Et dokument som viser hvilken kompetanse og ferdigheter den enkelte stilling og/eller funksjon i virksomheten krever, med klare læremål som forteller hvilken kompetanse- og/eller ferdigheter som skal overføres i grunn-, spesial- og videreopplæringen

Supply Chain Management (Forsyningskjedeledelse)

Forsyningskjeden, også kalt logistikk nettverk, inkluderer alle trinn, som direkte og indirekte er med på å oppfylle kundens forespørsel.

Symboler i markedsføring og ledelse

Et symbol er noe som representerer noe mer enn seg selv og som viser dette på en konkret måte i form av et ytre tegn

Bonus og bonuslønn

Resultatbonus er knyttet til andre kriterier enn omsetning, produksjonmengde og effektivitet som benyttes for beregning av akkordlønn og provisjonslønn.

Konfliktløsningsamtale

En gjennomgang av hvordan du bør legge opp konfliktløsningsamtalen for å løse en organisatorisk konflikt.

MBO – fasene

Ut i fra det jeg gikk igjennom i forrige artikkel kan vi si at målstyring arbeidet normalt vil være delt inn i fire faser:

LØFT – Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter

LØFT står for ”Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter”, og er en strategi for å skape ønskede endringer og bygge konstruktive løsninger

“Best practice” ved konfliktløsning

Her kommer vi med en universal samling går for hvordan man skal gå frem for å håndtere en konflikt på en best mulig måte.

Lovverket om konflikter

Det finnes ingen lover som regulerer hvordan konflikter på arbeidsplassen skal håndteres, men de generelle reglene i arbeidsmiljøloven pålegger allikevel

Konflikter på arbeidsplassen

På en arbeidsplass er ikke konflikter nødvendigvis et problem, eller et tegn på at noe er galt i organisasjonen. Konflikter er en naturlig del av hverdagen

Fire dommedagsryttere

De fire dommedagsrytterne er ulike former for kommunikasjon og reaksjonsmønstre man bruker når diskusjonene blir vanskelige og situasjonen blir tøff

Konflikthåndtering

Konflikthåndtering innebærer i tillegg til konfliktløsning alle andre handlinger som partene eller andre iverksetter, men som ikke nødvendigvis endrer på selve innholdet eller bakgrunnen for konflikten.

Konfliktformer

Det finnes mange forskjellige former for konflikter. Det er imidlertid vanlig å skille mellom:

Mekling

En frivillig konfliktløsningmetode hvor upartisk tredjeperson( hjelper personene som er i konflikt til selv å finne en løsning gjennom en strukturert prosess, uten autoritet til å fastsette løsningen

Konflikt og konfliktløsning

Konflikter er nødvendigvis ikke et problem, eller et tegn på at det er noe i veien med organisasjonen. Den politiske rammen betrakter konflikter som en naturlig del av hverdagen fordi:

Konfliktløsning

Hvilke forhold bør en «meklingsmann» bør være oppmerksom på når man skal prøve å løse en konflikt mellom individer eller grupper?

Endringsmotstand ut i fra fire fortolkningsrammer

Hvilke problemer man ser i endringsprosessen er avhengig av hvilke "briller" vi ser utfordringen med.

En sjokktilstand skaper først en massiv endringsmotstand

Mye av motstanden i disse to første fasene skyldes at organisasjonen går igjennom en "sjokktilstand" når dem endringen vil berøre blir klar over at en endring er på vei.

Rekruttering og opplæring i endringsprosesser

De fleste endringer krever en eller annen form for opplæring for å gjøre medarbeiderne istand til å mestre sine nye arbeidsoppgaver, men dette er en regel med noen få unntak.

Reaksjoner på endring

En gjennomgang av hvilke reaksjoner som normalt oppstår i en endringsprosess og som må overvinnes for å å endre noe.

Drivkrefter i endringsprosessen

Styrkeforholdet mellom drivkrefter og motkrefter avgjør om det skjer endringer. Kreftene manifesterer seg gjennom menneskene som er for eller mot endring.

Organisasjonsutvikling

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Arbeidsgiveravgift

Alle som har ansatte i sin tjeneste, plikter å betale arbeidsgiveravgift av utbetalt lønn, feriepenger og evt. annen avgiftspliktig godtgjørelse.

Bedriftshelsetjeneste (BHT)

En godkjent tjeneste som skal bistå virksomheten med å forebygge  og følge opp helseplager, -yrkesskader og –sykdommer blant sine ansatte

Kjemikalier på arbeidsplassen

Virksomheten har ansvaret for å sørge for at de ansatte ikke jobber i et arbeidsmiljø med kjemikalier som kan true deres helse eller sikkerhet, og komme opp med tiltak som fjerner eller redusere risikoen til et forsvarlig nivå.

Best Practices i endringsledelse

Skal man lykkes med de store endringsprosessene, må man også ha en forståelse av den menneskelige siden av endringsledelse. Herunder selskapets kultur, verdier, mennesker og adferd

Varige forskjeller og begrensede ressurser vil skape konflikter

Kjøpslåing, forhandlinger, tvangsforestillinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er dessverre en naturlig del av organisasjonslivet av følgende årsaker:

Psykososialt arbeidsmiljø

En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å skape et best mulig psykososialt arbeidsmiljø, preget av trivsel, effektivitet og en vinnerkultur.

Ansettelse

Ansettelse er en lovregulert form for avtalemessig forhold mellom to parter om utførelse av arbeid- Her får vi igjennom regelverket.

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Generalforsamling

En generalforsamling er den øverste myndighet i en organisasjon eller (allmenn-)aksjeselskap. Her går vi igjennom hvordan møte avholdes.

Corporate Governance (eierstyring)

Prinsipper for hvordan selskaper bør ledes, organiseres og administreres, og hvilke interesser organiseringen skal tilgodese.

Prosjektfaser

Vi skiller normalt mellom tre ulike prosjektfaser, hvor de  to første tar for seg perioden før selve prosjektet starter

Prosjektdokumentasjon

Uansett prosjektstørrelse og kompleksitet skal imidlertid følgende administrative dokumentasjon være på plass

Arbeid ved dataskjerm

Virksomheten er ansvarlig for god tilrettelegging av dataarbeidsplassen, herunder valg av utstyr, pauser, synsundersøkelser og synshjelpemidler.