Styringsdokument

Styringsdokumentet peker ut kursen og omfanget og danner (sammen med prosjektplanen) “kontrakten” mellom prosjektlederen og prosjekteieren

Sluttrapport

​Et ledelsesprodukt som prosjektleder lager under avslutningen av et prosjekt for å dokumentere hvordan prosjektet har gått

Prosjektoppfølging

Prosjektoppfølging er en del av styringssløyfa og prosjektstyringen, og er en kontroll av hvordan fremdriften samsvarer med prosjektplanen

Prosjektstrategi

Prosjektstrategien er kartet som viser veien vi skal følge for å nå prosjektets mål.

Prosjektorganisasjon og prosjektorganisering

Som navnet tilsier, er en prosjektorganisasjon en organiseringsform som er laget for å løse et spesifikt prosjekt som skal gjennomføres

Prosjekt

En gjennomgang av hvordan du går frem for å gjennomføre et prosjekt og styre dette prosjektet i ønsket retning.

Virtuelle organisasjonstyper

Virtuelle organisasjoner er ikke ett nytt fenomen. Så lenge vi har levd har vi hatt ulike former for virtuelle organisasjoner.

Gevinstrealisering

Realiseringsfasen, også kalt fasen for gevinstrealisering, starter når prosjektet formelt er avsluttet og alle avtalte produkter er levert

Prosjektdokumentasjon

Planleggingsfasen skal ende opp med en samling dokumenter som prosjekteier benytter for å godkjenne gjennomføringsfasen og oppfølgingen.

Prosjektbasert virksomhet

En virksomhet som har prosjekt som inntjeningsform kalles for en prosjektbasert virksomhet

Prosjektfaser ( fase-modell )

En gjennomgang av hvilke prosjektfaser alle prosjekter må gå igjennom fra ideen oppstår til prosjektets gevinster er realisert.

Prosjektplanlegging

Ethvert prosjekt må planlegges på forhånd og dokumenteres for at prosjektet skal kunne nå sine mål og skape ønskede resultater

Gevinstoversikt og gevinstrealiseringsplan

En operativ handlingsplan for virksomhets­ledelsen til bruk i oppfølgingen av prosjektet og dets resultater.

Prosjektgjennomføring (gjennomføringsfasen)

Dette er hovedfasen i ethvert prosjekt, da det er nå selve prosjektet blir gjennomført slik prosjektplanen legger opp til.

Fremdriftsplan

Fremdriftsplanen er en tidsplan vi lager i prosjektplanleggingen og er et viktig styringsdokument for prosjekteier og prosjektleder

S-kurver – Integrert KTR-styring

S – kurve er et hjelpemiddel i oppfølgingsprosessen som viser akkumulerte kostnader eller arbeidstimer

Prosjektets kostnadsplanlegging

Kostnadsestimering og budsjettering er nødvendig for å vite hva prosjektet vil koste og hvilke økonomiske rammer man skal forholde seg til.

Målstyring (MBO = Managment By Objectives)

Tanken bak MBO er at det skal ikke være nødvendig å tilpasse mennesker og oppgaver til forehåndsbestemte firkanter. Oppgavene skal diktere menneskene, deres plassering på kartet, deres funksjon så vel som forholde til andre på kartet.

Prosjektstyring

Planlegging, oppfølging og styring av prosjektet for å realisere prosjektmål innen gitte rammer (kostnad, tid og kvalitet)

Prosjektmål

En konkretisering av formålet til prosjektet. M.a.o. en detaljert beskrivelse av dagens situasjon og situasjonen vi ønsker å komme til.

Critical Path Method ( Kritisk nettverk )

CPM bruker deterministiske (mest sannsynlige) tidsestimater for å estimere et prosjekts fremdriftsplan.

Prosjektnedbrytning (WBS : Work Breakdown Structure)

For å kunne planlegge hvilke ressurser som kreves og hvor lang tid et prosjekt vil ta er vi nødt til å bryte opp hele...

Prosjekt program

Et program er en samling av prosjekter som til sammen skal nå et et felles overordnet mål for prosjektene.

Kritiske suksessfaktorer for et prosjekt

En gjennomgang av hva forskerne anses som de kritiske suksessfaktorene for et prosjekt og hva som kjennetegner mislykkede prosjekter.

Prosjekt referansegruppe

En referansegruppe er en gruppe ressurspersoner som har sagt seg villig til å gi råd til prosjektorganisasjonen, men de har ingen myndighet

Roller i prosjektet (prosjektroller)

Et prosjekt består av mange ulike personer som innehar ulike roller i prosjektet. Disse rollene er prosjekteier, prosjektleder, medlemmer,

Prosjektleder

Alle prosjekter trenger en prosjektleder som er ansvarlig for å lede prosjektgruppen. Prosjektlederen er med andre ord den personen som er ansvarlig for at prosjektmålet nås.

Styringsgruppe ( prosjektstyre )

En styringsgruppe, også kalt prosjektstyre, er en formell gruppe som utpekes av og rapporterer til prosjekteier.

Prosjekteier

Prosjekteier, også kalt oppdragsgiver, er den personen som initierer, godkjenner, finansierer og "eier" prosjektet.

Prosjektforslag og prosjektbegrunnelse

En overordnet og kortfattet beskrivelse av og begrunnelse for hvorfor prosjektet gjennomføres og hva vi ønsker å oppnå.

Prosjektavslutning (avslutningsfasen)

Prosjektavslutningfasen tar sikte på å gjennomføre en god avslutning av prosjektet, og trekke lærdom av prosjektets utfall.

Planleggingsfasen i prosjektets livssyklus

En gjennomgang av hvordan vi planlegger et prosjekt før vi starter gjennomføringen av prosjektet.

Oppstartsfase i prosjektets livssyklus

En utredningsprosess for å få klarhet i hva prosjektet skal oppnå og hvordan prosjektet skal utføres.

Prosjektbegrensninger : Prosjekttrekanten (Jerntrekanten)

Jerntrekanten, også kjent som prosjekttrekanten, er en modell som prøver å vise hva som begrenser et prosjekt

Prosjektets livssyklus

Prosjektets livssyklus er en modell som viser hvordan prosjektarbeidet foregår fra start til slutt.

Prosjektplan

En prosjektplan er et styringsdokument som gir retning for prosjektet på et overordnet plan. Planen angir prosjektets målsetting og begrunnelse

Prosjektmandat

Et prosjektmandat er et skriftlig dokument som forteller hvilke rammebetingelser som må følges og hvilket mandat et prosjekt har

Prosjektmodell

Prosjekter har et livsløp; fra start, hvor ideen til prosjektet oppstår, til slutt, hvor prosjektet skal leveres, eller fjernes og destrueres

Opplæring av medarbeidere

Arbeidsgiverne har plikt til å gi sine ansatte så god opplæring at de uten problemer kan utføre jobben de er ansatt til.

Milepælmetoden (Milepælsplanlegging)

Milepælsplanlegging er en metode for tidsplanlegging på overordnet nivå som gir en oversikt over prosjektets retning

Incentiv og incitamenter

De stimuli/drivkrefter som får oss motivert til å handle på en bestemt måte. De finnes fire grunnformer for incitamenter. De er ...

Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell

Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.

Tvang og negative tilbakemeldinger som incitament

Tvang refererer til det å tvinge noen ved vold, trusler eller andre utilbørlige midler til å påvirke noen på en slik måte at han eller hun handler under tvang.

Selvledelse (empowerment) og positivt lederskap

Med selvledelse menes metoder, ferdigheter og strategier som en kan benytte seg av for å styre egne aktiviteter og målsettinger.

Systemanalytisk Verdiledelse

En helhetlig ledelseteori som ser på virksomheten som et system som konstant jobber for å beholde en likevekttilstand.

Systemteori i ledelse

Systemteori ser på organisasjonen fra et fugleperspektiv og forteller oss hvordan den fungerer som en helhet og hvordan den bør fungere

Læringsarena

Arbeidsplassen som læringsarena har også fått betydelig oppmerksomhet. En undersøkelse foretatt av Fafo viser at to av tre ansatte mener at den mest nyttige kilden til kunnskap er det daglige arbeidet

Sosiale incitamenter

Sosiale incitamenter bygger på ønsket om å tilhøre en gruppe, om å få øket anseelse eller om å gjøre som forbildet.

Ressurs og ressursforvaltning

Ressurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier

Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)

En gjennomgang av hva risikoanalyse er, hvordan den gjennomføres og brukes i forbindelse med risikostyring og kriseberedskap.

Referanseintervju

Hvorfor og hvordan gjennomføre et referanseintervju før du ansetter noen? Her får vi igjennom prinsippene.

Mellomleder

En mellomleder er en samlebetegnelse for alle ledere som rapporterer til topplederen, dvs. til administrerende direktør (daglig leder).

Førstegangsintervjuet

Hvordan gjennomføre førstegangsintervjuet ved nyansettelser (rekruttering av ansatte)?

Organisering av grupper og team

Praktiske råd og tips om hvordan du skal organisere grupper og team i organisasjonen.

Språk

Språk er det viktigste kjennetegnet som skiller mennesket fra andre vesener. Språket er helt sentralt i menneskelig tenkning og samhandling

Skilting og uniformering av lokale

En av de viktigste elementene i den visuelle profilen er retningslinjene for skiltingen og uniformeringen av lokalene.

Moral og etikk

Hva er moral og etikk? Hvilke moralske og etiske retningslinjer bør man følge i livet og konflikter som innbefatter kjøpslåing og forhandlinger?

Risikoformer

En gjennomgang av de viktigste risikoformene vi må vurdere når vi gjennomfører en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS).

Kreativitet

En gjennomgang av begrepet kreativitet. Hva er kreativitet, hva kjennetegner kreative personer, hva skaper den og hvordan kan den trenes?

Informasjonsdeling

Hvordan informasjon deles internt og eksternt med andre interessenter

Endringskapasitet

Bedriftens evne (kapasitet) til å endre seg kontinuerlig uten massiv endringsmotstand mot endringsmålet

Bruk av konsulenter i endringsledelse

For å kompensere for manglende endringskompetanse velger mange selskaper å leie inn konsulenter for å bistå dem i endringsprosessen.

Endringsstrategi tilnærming

Hvordan vi bør tilnærme oss endringsprosessen når endringsstrategien skal velges vil være avhengig av mange forhold

Strategi O / ”bottom-up”

Strategi O har en ”bottom –up” tilnærming som bygger på dette med involvering og innovasjon nedenfra i organisasjons systemet.

Strategi E / ”top-down”

Strategi E blir sett på som en rasjonell prosess, hvor den formelle toppledelsen identifiserer et behov for endring og utarbeider en løsning som de videre implementerer

Endringsstrategi

Fremgangsmåten vi har valgt å bruke for å nå vårt endringsmål med avtalte ressurser

Organisasjonsengasjement (organizational Commitment)

En følelse av forpliktende engasjement for organisasjoner en arbeider for. En holdning som gjenspeiler ansattes lojalitet til organisasjonen

Medarbeidersamtale

Alle tilsatte bør ha rett til en årlig medarbeidersamtale. Og alle HMS-ledere bør ha plikt til å gjennomføre den for tilsatte som ønsker det.

Guide for første arbeidsdag

Hvordan første arbeidsdag er lagt opp er helt avgjørende for hvordan ansettelseforholdet utvikler seg

Prosessforbedring

En gjennomgang av hvordan du bør gå frem for å forbedre virksomhetens prosess system, såkalt prosessforbedring.

Sjekkliste for “Forberedelser før oppstart”

For å unngå at viktige ting ikke blir glemt og sørge for at alle får en første arbeidsdag som oppfyller virksomheten standard, anbefales det...

Herzbergs to-faktorteori

De aspektene av arbeidet som skapte tilfredshet i jobben, for motiveringsfaktorer, og de aspektene som skapte utilfredshet, for hygiene-faktorer.

Bedriften som et teater

Å se på virksomheten som et teater, med lederen som regissør av forestillingen er derfor ofte en god analogi når vi skal vurdere om scenen til virksomheten passer til skuespillet som virksomheten prøver å fremføre.

Forretningsmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Systemanalytisk endringsledelse

De ulike delene i organisasjonen og markedssystemet er ikke bare uløselig knyttet til hverandre, de er også i konstant endring