Organisasjonsutvikling

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Bedriftshelsetjeneste (BHT)

En godkjent tjeneste som skal bistå virksomheten med å forebygge  og følge opp helseplager, -yrkesskader og –sykdommer blant sine ansatte

Kjemikalier på arbeidsplassen

Virksomheten har ansvaret for å sørge for at de ansatte ikke jobber i et arbeidsmiljø med kjemikalier som kan true deres helse eller sikkerhet, og komme opp med tiltak som fjerner eller redusere risikoen til et forsvarlig nivå.

Varige forskjeller og begrensede ressurser vil skape konflikter

Kjøpslåing, forhandlinger, tvangsforestillinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er dessverre en naturlig del av organisasjonslivet av følgende årsaker:

Psykososialt arbeidsmiljø

En gjennomgang av hvordan du skal gå frem for å skape et best mulig psykososialt arbeidsmiljø, preget av trivsel, effektivitet og en vinnerkultur.

Ansettelse

Ansettelse er en lovregulert form for avtalemessig forhold mellom to parter om utførelse av arbeid- Her får vi igjennom regelverket.

Gründer / entreprenør

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Økologi – fremtidens konkurransefortrinn

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Styret

Hva er styrets oppgave, hvilke krav og plikter stilles til et styre?

Generalforsamling

En generalforsamling er den øverste myndighet i en organisasjon eller (allmenn-)aksjeselskap. Her går vi igjennom hvordan møte avholdes.

Ansvarskart

Et ansvarskart viser hvilken rolle de forskjellige involverte personene har i forhold til oppgavene i prosjektet

Prosjektfaser

Vi skiller normalt mellom tre ulike prosjektfaser, hvor de  to første tar for seg perioden før selve prosjektet starter

Prosjektdokumentasjon

Uansett prosjektstørrelse og kompleksitet skal imidlertid følgende administrative dokumentasjon være på plass

Arbeid ved dataskjerm

Virksomheten er ansvarlig for god tilrettelegging av dataarbeidsplassen, herunder valg av utstyr, pauser, synsundersøkelser og synshjelpemidler.

Prosjektets ressursplanlegging

Ressursplanlegging handler om å utarbeide en plan ut fra tilgjengelige ressurser slik at prosjektet får mest mulig igjen for ressursene

Prosjektets kostnadsplanlegging

Kostnadsestimering og budsjettering er nødvendig for å vite hva prosjektet vil koste og hvilke økonomiske rammer man skal forholde seg til.

Gantt-diagram

Diagrammet viser alle planlagte oppgaver i et prosjekt, når oppgavene etter planen skal utføres, og hvor lang tid man regner med at hver oppgave vil ta

Milepælmetoden

Milepælsplanlegging er en metode for tidsplanlegging på overordnet nivå som gir en oversikt over prosjektets retning

Prosjektteam og teambygging

En prosjektgruppe kan ses på som et team. Et godt sammensatt og fungerende team øker sjansene for at prosjektet blir en suksess.

Prosjektgjennomføring

Prosjektlederen er ansvarlig for å få godkjent prosjektets mandat, prosjektplanen, styringsdokumentet av styringsgruppen og prosjekteier og påse at prosjektet gjennomføres iht. til dette. Når prosjektet...

Prosjektmodell

Prosjekter har et livsløp; fra start, hvor ideen til prosjektet oppstår, til slutt, hvor prosjektet skal leveres, eller fjernes og destrueres (Rolstadås, 2001).  Tradisjonelle prosjektledelsesmodeller Tradisjonelle...

Prosjektstyring

Planlegging, oppfølging og styring av prosjektet for å realisere prosjektmål innen gitte rammer

Prosjektavslutning

Prosjektavslutningfasen tar sikte på å gjennomføre en god avslutning av prosjektet, og trekke lærdom av prosjektets utfall.

Roller i prosjektet (prosjektroller)

Et prosjekt består av mange ulike personer som innehar ulike roller i prosjektet. Siden ingen prosjekter er like finnes det heller ingen entydig modell...

Prosjektrapportering

Alle prosjekter trenger et oppfølgings- og rapporterings system. For at dette systemet skal gå overens med alle prosjektmedarbeiderne så må det godkjennes av prosjektleder.

Prosjektportefølje og porteføljestyring

For bedrifter som opererer med flere prosjekter er det også viktig å fokusere på porteføljestyring av prosjektene.

Menneskene som ressurs i prosjektet

Å kunne benytte personer med riktig kompetanse, på de riktige aktivitetene, på det riktige tidspunktet er en nøkkelfaktor for å få et best mulig resultat.

Critical Path Method

CPM bruker deterministiske (mest sannsynlige) tidsestimater for å estimere en fremdriftsplan.

Prosjekt

En gjennomgang av hvordan du går frem for å gjennomføre et prosjekt og styre dette prosjektet i ønsket retning.

Prosjektleder

Alle prosjekter trenger en prosjektleder som er ansvarlig for å lede prosjektgruppen. Prosjektlederen er med andre ord den personen som er ansvarlig for at prosjektmålet nås.

Prosjektorganisasjon (prosjektorganisering)

Som navnet tilsier, er en prosjektorganisasjon en organiseringsform som er laget for å løse et spesifikt prosjekt som skal gjennomføres

Kultur og endringsledelse

Hvilken betydning organisasjonskulturen har for endringsprosessen. Den bygger derfor videre på det vi gjennomgikk om organisasjonskulturen

Visjon

Visjonen forteller hva som er virksomhetens ”drøm”, og trekker dermed opp det overordnede målet og kursen for alt virksomheten gjør til daglig.

Tillit

Tillit kjennetegnes av at man må ha den for å få den. Tillit handler om å stole på hverandre. Tillit er alltid basert på verdier. Tillit er ikke noe man kan anskaffe seg på linje med en annen vare.

Varsling

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen og er lovregulert i arbeidsmiljøloven.

Endringsmodeller

En gjennomgang av hvilke endringsmodeller som finnes og hvilke som er mest egnet brukt i endringsledelse

Diagnose av nå-situasjonen

Med organisasjonsutvikling menes prosessen med å endre organisasjonen gjennom strukturering, opplæring eller optimalisering av arbeidsoppgavene

Endringsplan

Å endre noe tar tid. Gjerne flere år. Det er også ressurskrevende. Ikke bare er endringer ofte kostbart, men endringer krever også store menneskelige ressurser

Bedriftsdemokrati og medarbeiderdeltakelse

I det senere har deltakelse blitt sett på som en viktig faktor for å øke konkurranseevnen. Vi ser her på hvordan deltagelse gjør dette.

Endringsstrategi

Fremgangsmåten vi har valgt å bruke for å nå vårt endringsmål med avtalte ressurser

Lederens rolle i endringsprosessen

Endringsledelse krever oppmerksomme ledere, hvor ledelsesformen i stor grad avgjøres av hvilket perspektiv eller fortolkningsramme vi inntar i forhold til organisasjonen.

Menneskelige reaksjoner ved organisasjonsendringer

Hva skjer med deg når du vet at du er den som står overfor en endring som skal få dyptgripende betydning for deg personlig, for familien, for økonomien, for fremtiden og ikke minst for din selvfølelse med mer

Rekruttere selv eller sette bort jobben?

De to største utfordringene i rekruttering at det er ressurskrevende, og at rekruttering medfører en viss risiko

Medledelse

Medledelse kjennetegnes ved at begge parter, både den som ledes og den som leder er enige i at de begge er til i kraft av hverandre En leder kan ikke tvinge frem medledelse hos dem han leder, det må han få av de andre.

Handlingskompetanse

Ordet handlingskompetanse kan deles i ordene handling og kompetanse.

Konstruktivisme

Konstruktivismen er både en læringsteori og en kunnskapsteori, men primært er konstruktivismen en kunnskapsteori.

Krav til arbeidslokale

Arbeidslokalet og atkomsten til dem skal være utformet og innredet med sikte på den virksomhet og de arbeidsplasser som skal finnes i lokalet. I...

Arbeidsstilling

Lovverket sier at virksomheten skal du legge ergonomiske prinsipper til grunn når det gjelder arbeidsstillinger og arbeidsutstyrets tilpasning til arbeidsplassen.

Kollektiv kompetanse

Virksomhetens eller en gruppes samlede kompetanse om noe. Kollektiv kompetanse er dermed kompetanse på et meso- og maktronivå.

Nesten god nok er aldri godt nok!

Gå aldri – aldri – på akkord. Den dårlige ansettelsen – han eller hun som var et tredjevalg og som ble ansatt fordi eneren eller toeren ikke ble ansatt – er å gå på akkord

Epistemologi

Når vi snakker om kunnskap går et viktig skille mellom proposisjonal kunnskap (påstandskunnskap) og praktisk kunnskap (ferdighetskunnskap)

Skjønn

Skjønn ses som en uomgjengelig side ved en type praksis som anvender generell kunnskap, nedfelt i handlingsregler, på enkelttilfeller

Sosiale forklaringer i endringsledelse

Hva er sosial accounts og prosedyrerettferdighet, og hvilken betydning har dette for endringsprosessen i virksomheten?

Key Performance Indicator (KPI)

Key Performance Indicator er er en beskrivelse av de suksesskriteriene som er mest avgjørende (Key) for en virksomhetens suksess.

Retten til å stå i stillingen

Arbeidstakeren kan bestride gyldigheten og kreve å stå i stillingen til forhandlingene er ferdig eller dom foreligger

Suspensjon av arbeidstaker

En suspensjon innebærer at arbeidstaker øyeblikkelig må fratre sin stilling midlertidig. Hun eller han har ikke lenger arbeidsplikt, og nektes adgang til arbeidsplassen.

Attest

En attest er en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiveren til arbeidstakeren som slutter på arbeidsforholdet og er en beskrivelse av arbeidet arbeidstakeren har hatt

Opplæringsbudsjett

En tidsbestemt plan som angir hvor mye penger som kan brukes på opplæringsprogrammet og aktivitetene i opplæringsprogrammet

Opplæringskapasitet

Finne ut om virksomheten har tilstrekkelig kompetanse og hjelpemidler internt til å dekke sitt opplæringsbehovet og om kapasiteten er tilstrekkelig kapasitet til å dekke behovet

Behov- og prestasjonskartlegging 

Behov- og prestasjonskartlegging er de to første stegene i opplæringsplanleggingen. Noe som krever at vi vet hva behov- og prestasjonskartlegging er

Opplæringsplanlegging

En angivelse av hvilken opplæring medarbeiderne trenger og hvordan de skal få den for å bli et varig konkurransefortrinn.

Oppfølgingssamtaler under opplæringen

Den nyansatte må kontinuerlig følges opp på ulike måter slik for å sikre at den nyansatte raskest mulig kommer inn i jobben sin.

Guide for første arbeidsdag

Hvordan første arbeidsdag er lagt opp er helt avgjørende for hvordan ansettelseforholdet utvikler seg

Onboarding

Måten vi tar imot nye medarbeidere for å få dem til å trives og raskest mulig utføre sine arbeidsoppgaver på en tilfredsstillende måte

Opplæringsplan

Et dokument som viser hvilken kompetanse og ferdigheter den enkelte stilling og/eller funksjon i virksomheten krever, med klare læremål som forteller hvilken kompetanse- og/eller ferdigheter som skal overføres i grunn-, spesial- og videreopplæringen

Personalhåndbok

Et dokument som skal gi de ansatte en komplett oversikt over hvilke rettigheter og plikter virksomheten og de har i arbeidsforholdet

Taushetsplikt

Taushetsplikt er en plikt til å hindre andre å få adgang eller kjennskap til visse opplysninger. Taushetsplikt kan følge av lov, instruks eller avtale. De lovbestemte reglene om taushetsplikt finnes i...

Eksempel på Arbeidsavtale

Et eksempel på hva en ansettelseavtale minimum må inneholde av informasjon.

Arbeidsavtale

Arbeidsavtale er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som regulerer rettigheter og plikter i arbeidsforholdet.

Rekrutteringsstrategi

En langsiktig plan som forteller hvilket personalbehov virksomheten vil få i årene fremover og hvordan virksomheten skal gå frem for å bekle virksomhetens ledige stillinger med de beste kandidatene (jobbsøkerne)

Aa-registeret

Alle arbeidstakere skal registreres i Aa-registeret. Dette registeret skal inneholde en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge

Rekrutteringskanaler

De vanligste rekrutteringskanalene som benyttes for å rekruttere medarbeidere er disse:

Permisjon

Permisjon er en rett for arbeidstaker til å være borte fra arbeidet sitt i et begrenset tidsrom.

Sykepenger

Hvis arbeidsgiveren har vært ansatt i 4 uker og arbeidstakeren oppfyller folketrygdens generelle krav til sykepenger har de rett på sykepenger etter Lov om folketrygd, kapittel 8