Lovfestede HMS krav

Alle norske virksomheter må tilfredsstille lovfestede og forskriftsmessige krav om helse, miljø og sikkerhet for de tilsatte. Det gjelder i første rekke arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften

Hva er intern kontroll?

Omfatter alt hva bedriften gjør for å sikre sine verdier, samt hva de gjør for å tilrettelegge en forsvarlig drift for å nå de planlagte mål

Headhunting – systematisk søking etter kandidater

Begrepet kan defineres som en systematisk planlagt og gjennomført prosess for å finne frem til og vinne interesse hos – spesielt egnede personer til en stilling som skal besettes

Krisekommunikasjon

Krisekommunikasjon kan deles inn i de to kategoriene - risikokommunikasjon og krisekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Identifiser beslutningssituasjonen og beslutningalternativene

Foreligger det en beslutningssituasjon og hvilke beslutningalternativer finnes?

Hva er en krise?

[…] en situasjon som truer viktige verdier og/eller svekker ens evne til å utføre viktige funksjoner"

Slik gjør IT-gigantene sine ansatte mer kreative og motiverte

IT-selskapene kommer med stadig nye triks for å heve både kreativitet, motivasjon og trivsel. Her går jeg igjennom de kjente tiltakene.

Hva er forskjellene på å lede én avdeling og hele virksomheten?

Mange starter en lederkarrière som team- eller avdelingsleder, mens noen få går videre og ender etter hvert opp som daglig leder.

Viktige lederoppgaver: Skape en god “lagånd”

Moderne ledere er opptatt av å skape en "lagånd"- dvs. bygge opp en stab som er entusiastiske og som arbeider sammen mot et felles avtalt mål.

Naturalytelser

Verdsettelsen av naturalytelsene kan skjer på tre måter: etter sats, arbeidsgivers fastsettelse eller likningskontorets verdsettelse.

Arbeid som utføres i arbeidstakers hjem

I juli 2002 ble det vedtatt en forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakerens hjem. Den regulerer arbeidsforhold hvor hjemmearbeid benyttes som en fast ordning.

Permittering

Permittering kan benyttes når bedriften av ulike årsaker tidvis har problemer med å beskjeftige alle ansatte. Her finner du reglene for dette

Sykdom, sykepenger og permisjon

Når ansatte blir syke, må arbeidsgiver dekke sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet (den såkalte "arbeidsgiverperioden"). Etter dette overtar folketrygden kostnadene.

Hvorfor trenger vi ledere?

En gjennomgang av de viktigste grunnene for hvorfor vi trenger ledere.

Hvorfor trenger vi en organisasjonsstruktur?

Alle virksomheter trenger en organisasjonsstruktur for å g i medarbeiderne den forutsigbarheten de trenger for å kunne gjøre jobben sin.

Hva skyldes problemene i en organisasjon og hvordan løse dem?

De finnes tre standard diagnoser for hva problemene i organisasjonen skyldes og hvordan disse problemene løses.

Organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign

En organisasjonsstruktur er summen av de måter bedriften deler opp arbeidet i klare oppgaver og oppnår koordinering mellom dem

Valg av organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign

Et grovskille går mellom tradisjonelle og virtuelle organisasjonsstrukturer som er tilpasset de nye digitale og hybride-verdikjedene

Hva er en organisasjon og hvorfor trenger vi dem?

En organisasjon er en gruppe mennesker som forsøker å nå bestemte mål gjennom samarbeid og samhandling.

Ledelseteorienes historiske utvikling

En gjennomgang av den historiske utviklingen til ledelseteoriene. Fra den klassiske læren til dagens verdibaserte ledelse.

Teorier om endring

Det finnes en mengde teorier som prøver å forklare hva som skaper endringer i en organisasjon. De fleste teorier om endringer kombinerer to eller...

Hjemmekontor guide

Hjemmekontor ble i 2020 noe vi alle måtte bli vant til, og vi regner med at denne muligheten til å jobbe hjemmenfra er kommet for å bli

Virtuell samhandling avgjør resultatet i virtuelle miljøer

Hvilke resultater et virtuelt team eller en virtuell organisasjon er istand til å skape er avhengig av hvor god den virtuelle samhandlingen i teamet...

Kommunikasjon i virtuelle team

God kommunikasjon i avklaringen av oppgave- og ansvarsfordelingen, samt status på teamets arbeid og fremdrift, er viktig for teamets effektivitet og resultater

Drivkrefter i endringsprosessen

Styrkeforholdet mellom drivkrefter og motkrefter avgjør om det skjer en endring. Kreftene manifesterer seg gjennom de som er for og mot endring

Hva gjør organisering av virtuelle team og organisasjoner så vanskelig?

Årsaken til at det alltid er vanskelig å organisere en organisasjon skyldes fire forhold som alltid vil være til stede i en organisasjon.

Anbefalt organisasjonsstruktur for virtuelle organisasjoner og team

Struktur for å sørge for at alle i virksomheten arbeider mot samme mål og koordinere enkeltinnsats til en større helhet

Virtuelle team

En oppgavefokusert gruppe som befinner seg adskilt fra hverandre i rom og tid for å løse en felles oppgave via IKT.

Deltakerstyring

Hva er deltakerstyring og kvalitetsirkler, og hvordan bruke dem i praktisk ledelse?

Selvstyrte arbeidsgrupper i organisasjonen

Hva er en selvstyrt arbeidsgruppe og hvilken funksjon har slike grupper?

Organisasjonskultur ( bedriftskultur )

De mønstrene av meninger, verdier, normer, roller, skikker o.l. som forteller medlemmene hvem de er, og hvordan de gjør saker og ting.

Team og grupper

Mennesker som er gjensidig avhengige av hverandre med hensyn til informasjon, ressurser og evner, og som forsøker å kombinere sin innsats for å nå et felles mål

Bruk av IKT-teknologi i virtuelle organisasjoner og team

Virtuelle organisasjoner og team er en gruppe mennesker som løser felles oppgaver og kommuniserer med hverandre ved bruk av IKT-teknologi.

Belysning av servicemiljø og arbeidslokaler

Belysningen på arbeidsplassen må planlegges nøye for å sikre ideelle forhold for øyne. Vi går her igjennom hva vi må tenke på.

Business Prosess Reengineering

Reengineering innebærer radikal redesign av arbeidsprosesser for å oppnå dramatisk resultatforbedringer.

Virtuelle møter

Et virtuelt møte er når tre eller flere personer møtes fra forskjellige lokasjoner for å gjennomføre et møte med bruk av teknologi

Tariffavtale, tariffoppgjør og lønnsoppgjør

En tariffavtale er en lønnsavtale mellom arbeidstakere og arbeidsgiver(e) om lønns- og arbeidsvilkår eller andre arbeidsforhold.

Ønskede egenskaper hos nettverksmedlemene i virtuelle organisasjoner

En liste med ønskede egenskaper hos nettverkmedlemmene i Statoil sine virtuelle team.

Virtuell ledelse – Ledelse av virtuell organisasjon og virtuelle team

I et virtuelt miljø kreves det for eksempel andre ting enn mår man kun kommuniserer ansikt til ansikt. Her ser jeg nærmere på dette,

Ulemper med virtuelle organisasjoner og team

For å få et realistisk bilde av bruken av virtuelle organisasjoner og team må vi se disse fordelene opp mot ulempene

Organisering av grupper og team

Praktiske råd og tips om hvordan du skal organisere grupper og team i organisasjonen.

Endringskapasitet

Bedriftens evne (kapasitet) til å endre seg kontinuerlig uten massiv endringsmotstand mot endringsmålet

Prosjektorganisasjon og prosjektorganisering

Som navnet tilsier, er en prosjektorganisasjon en organiseringsform som er laget for å løse et spesifikt prosjekt som skal gjennomføres

Endringskompetanse

Innsikt i endringsprosesser og forståelse for den aktuelle situasjonen, samtidig som man har evne og vilje til å gjennomføre endringen.

Internkommunikasjon (Organisasjonskommunikasjon)

Informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere, og kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer

Mellomleder

En mellomleder er en samlebetegnelse for alle ledere som rapporterer til topplederen, dvs. til administrerende direktør (daglig leder).

Bedriftsdemokrati og medarbeider deltakelse (medvirkning)

I det senere har deltakelse blitt sett på som en viktig faktor for å øke konkurranseevnen. Vi ser her på hvordan deltagelse gjør dette.

Kotters åtte faser for organisatoriske endringer

Åtte faser for gjennomføring av organisatoriske endringer basert på Kotters egne erfaringer og oppfatninger fra næringslivet.

Hvordan motivere ansatte til å gjøre endring?

En gjennomgang av hvordan man kan motivere ansatte til å ta del i en endringsprosess, basert på dagens motivasjonteorier.

Digital organisasjon

En bedrift som har gjennomgått en digitalisering og digital transformering for å kunne utnytte mulighetene digital teknologi gir organisasjonen

Lean Thinking – en prosessfilosofi

LEAN er en prosessfilosofi som ligner mye på TQM. Prosessfilosofien startet med Lean Production for produksjonsbedrifter

Digital modenhet

Formålet med å måle organisasjonens digitale modenhet er å avgjøre hvor endringene må starte. Her går vi igjennom hva digital modenhet er

Varsling

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen og er lovregulert i arbeidsmiljøloven.

Digital kompetanse

Digitale ferdigheter er definert som en av fem grunnleggende ferdigheter for barn og unge. I EU som en av åtte kompetanser for livslang læring

Heuristikker og Biaser

Hva er heuristikk? Erfaring viser at når vi mennesker skal angi vår grad av tro ved hjelp av sannsynligheter, gjøres vi normalt ikke grundige kalkulasjoner...

Ontologi

Læren om hva som eksisterer, spørsmål om det værende, det som finnes, dvs. hvordan virkeligheten faktisk er.

Konflikthåndtering

Konflikthåndtering innebærer i tillegg til konfliktløsning alle andre handlinger som partene eller andre iverksetter, men som ikke nødvendigvis endrer på selve innholdet eller bakgrunnen for konflikten.

Virtuell organisasjon

En gruppe mennesker som befinner seg adskilt fra hverandre i rom/tid og som samarbeider med hverandre for å løse en felles oppgave

Fordeler med virtuelle organisasjoner og team

En rask gjennomgang av fordelene ved å velge en virtuell organisasjon eller team fremfor en tradisjonell.

Tillit i virtuelle team

Tilliten er limet er som holder et team sammen, enten vi snakker om tradisjonelle eller vi snakker om virtuelle team.

Oppfattet nærhet i virtuelle team

Oppfattet nærhet er et begrep brukt om en persons inntrykk eller opplevelse av avstanden til en annen person.

Varme og kalde konflikter

Forskjellen mellom varme og kalde konflikter er hvilke emosjonelle kilder som er involvert i konflikten.

LØFT – Løsningsfokusert tilnærming til konflikter

LØFT står for ”Løsningsfokusert Tilnærming til konflikter”, og er en strategi for å skape ønskede endringer og bygge konstruktive løsninger

Å gi og ta imot kritikk

For å kunne løse en uenighet må begge parter være villig til å ta imot kritikk og håndtere kritikken på en konstruktiv måte

Universell metode for konfliktløsning

Den universelle metoden kan benyttes som utgangspunkt for de fleste typer konflikter

Aktiv lytting

Målet med aktiv lytting er å sette seg inn i motpartens sko for å forstå dem, istedenfor å bare være opptatt av å presentere egne synspunkter

Konflikthåndtering system

Et formelt system som angir hvordan konflikten skal håndteres.

Konfliktatferdstiler

Hvilken av disse konfliktatferd stilene vi bør velge styres til syvende og sist av hvilken konflikthåndteringsstrategi vi har valgt.

Konflikter på arbeidsplassen

På en arbeidsplass er ikke konflikter nødvendigvis et problem, eller et tegn på at noe er galt i organisasjonen. Konflikter er en naturlig del av hverdagen

Destruktive forhold som vanskeliggjør konfliktløsning

For at det skal være mulig å løse en konflikt må vi bli kvitt alle destruktive forhold som gjør det vanskelig å løse konflikten.

Konfliktløsning

Konfliktløsningen må ses i sammenheng med årsaken til konflikten. Kun da kan årsaken til konflikten bli eliminert med løsningen som velges

Konfliktårsaker – hvorfor oppstår konflikter på en arbeidsplass?

Kjøpslåing, forhandlinger og kompromisser om varige forskjeller og begrensede ressurser er en naturlig del av organisasjonslivet

Konfliktforebygging – den beste måten å unngå konflikter på

Den beste måten å unngå konflikter på er å unngå at de oppstår. Dette krever forebygging.

Konflikt

En kollisjon mellom mål, interesser, verdier, handlinger eller retninger som skaper en spenning mellom to eller flere involverte parter

Konfliktstadier

Alle konflikter er en prosess som starter med uenighet om noe. Om uenigheten får utvikle seg til en konflikt er avhengig av hvordan uenigheten håndteres

Konflikthåndteringsstrategier

Hvordan vi løser en konflikt er et spørsmål om hvilken konflikthåndteringsstrategi vi velger å benytte og hvordan vi følger den opp.

Konflikttrappen

Det fleste konflikter følger konflikttrappen. Et verktøy som viser konfliktenes følelsesmessige dynamikk. Det vil si hvordan de fleste konflikter oppstår og utvikler seg følelsesmessig.

Konflikttyper (konfliktens årsak og innhold)

Mens konfliktformen angir konfliktens omfang og retning, angir konflikttypen hva årsaken til konflikten er og konfliktens innhold.

Konfliktformer (konfliktens omfang og retning)

En konflikt kan ta mange former. Konfliktformen angir konfliktens retning og omfang. Vi skiller her mellom følgende konfliktformer:

Ledelse

Ledelse som fag er ca. hundre år gammelt og handler om søken etter klarere svar på hva som skal til for å designe og styre en organisasjon i en retning eller mot noen mål

Lovverket om konflikter

Det finnes ingen lover som regulerer hvordan konflikter på arbeidsplassen skal håndteres, men de generelle reglene i arbeidsmiljøloven pålegger allikevel

Styrets samspill med eiere og ledelse

Det er viktig at det er et godt samspill mellom eiere, styret og ledelsen, samtidig som disse må ta hensyn til selskapets øvrige interessenter

Styrets erstatningsansvar

Styreansvaret er kollektivt og solidarisk. Alle styremedlemmer hefter for det ansvar styret har i henhold til lover og regler.

Inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet

En gjennomgang av aksjelovens regler for inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet.

Artefakter og symboler

Artefakter er alle konkrete fysiske gjenstander, tekst, språk og atferd i en kultur. Artefaktene er kulturtelle symboler som formidler informasjon om hva som kjennetegner de underliggende kulturelementene

Stillingsanalyse (jobbanalyse)

Analyse av stillingen for å komme frem til hvilke oppgaver og ansvar stillingen skal ha, hvem som skal være nærmeste overordnede, hvilke mål stillingen må nå og hvilke krav stillingen ellers må oppfylle

Strukturelle problemer i organisasjonen

Hvilke strukturelle problemer og dilemmaer vil du kunne møte på når organisasjonsstrukturen skal utformes?

Benchmarking

En sammenligning av egen prosess ytelse mot tilsvarende prosess ytelse hos konkurrerende foretak for å avdekke avvik og eliminere dem.

Forretningside

Forretningsideen angir hvorfor bedriften ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge akkurat denne bedriften som leverandør.

Strategisk kjerne

Den strategiske kjernen tar for seg hvilke mål og strategier virksomheten skal nå og følge i en planperiode

Ekspertvurderinger

En ekspertvurdering er et utrykk for informert mening, basert på kunnskap og erfaring, som eksperter gjør relatert til problemer

Styringsformer

I litteraturen er det vanlige å skille mellom tre former for styring og kontroll: regel-, mål- og verdistyring.

Flerkulturelle team

Flerkulturelle team har de største forutsetningene for å være de mest effektive og produktive teamene i en organisasjon

Beslutning

En beslutning defineres som: "Et valg mellom to eller flere alternativer, og er et endelige utfallet av en beslutningsprosess".

Gründer / Entreprenør

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

Verdibasert ledelse

Ledelseteori hvor målet er å skape engasjement gjennom å utvikle og lede etter en verdibasert visjon.

Valg av prosjekter til porteføljen

Valg av prosjekter til porteføljen er en strategisk og dynamisk prosess, hvor prosjekter jevnlig fases inn og ut av porteføljen. Utfordringen for porteføljelederen er...

Konfigurasjon og infrastruktur – intra-bedriftsnettverk

Når vi skal konfigurere intra-bedriftsnettverket og sette opp nettverkets nødvendige infrastruktur er det mange ting å huske på.

Prosjektportefølje og porteføljestyring

For bedrifter som opererer med flere prosjekter er det også viktig å fokusere på porteføljestyring av prosjektene.

Prosjektets ressursplanlegging

Ressursplanlegging handler om å utarbeide en plan ut fra tilgjengelige ressurser slik at prosjektet får mest mulig igjen for ressursene