Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 3 av 7 artikler om Intervjuguide

Teknikken går ut på at respondenten blir presentert for en serie med ord. Serien består av både nøytrale ord, f.eks. vann, tre, hus, og “kritiske ord”, som terrengbil og Mitsubishi.

Respondenten blir deretter bedt om å svare med det første ordet som faller en inn. Teknikken baserer seg på teorien at hjernen er organisert som et nettverk/kart.

Den lagrede informasjonen er lagret slik at vi knytter sammen ulike begreper for å huske dem; f.eks. hurtigmidag – pizza – Peppes, billig bil – Lada, ekslusiv bil – Rolls Royce.

Teknikken har vært svart nyttig for å oppnå reaksjoner til potensielle merkenavn og reklameslagord. Honda hadde f.eks. slagordet “Alltid først” koblet sammen med et bilde som viste en rekke biler som kjørte etter hverandre med Honda først. En hyppig assosiasjon var “Alltid først i køen”, hvilket er negativt og forbundet med sinker i trafikken (F.Selnes – 94).

For markedsførere er det viktig å knytte assosiasjoner mellom sitt produkt og de problemer kunden skal løse. Hvis kunden skal løse problemet “hurtigmiddag ute”, er det viktig for Peppes Pizza at de ligger nær i hukommelsen. Dvs. at de er en av de første utestedene kundene tenker på når de skal gå ut for å spise pizza.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Intervjuguide

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Projetive teknikker/spørsmålSetningsfullførelse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Intervjuguide
  • Projetive teknikker/spørsmål
  • Ordassosiasjoner
  • Setningsfullførelse
  • TAT – Thematic Apperception Test
  • Tredjepersontilnærming
  • Rollespill