Med oppgaveintegrasjon menes å integrere oppgavene mellom oppkjøper og oppkjøpt enhet for å skape mer verdi fra oppkjøpet. Integrering av oppgaver handler om å skape operative eller produksjonsmessige gevinster, og er viktig i oppkjøpsprosessen for å muliggjøre de potensielle operasjonelle synergiene. Det som ofte understrekes er hvordan ledelsen knytter sammen og integrerer oppgaver for å nå målet med prosessen. Det er altså prosessen både med å transformere oppkjøpt selskap, men også å dele evner og ressurser til å skape verdi fra bedriftssammenslåinger (Colman et. al., 2011).
Hvis en ikke lykkes med oppgaveintegrasjon, vil det bli vanskelig for selskapet å lykkes med integrasjon på andre områder. Dette skyldes at det er her du kan hente ut det største verdipotensialet og realisere synergier. Ledelsen bør derfor fokusere på dette området i størst mulig grad, da ansatte kan føle seg truet og være uenige når stilt ovenfor risiko om å miste ansvar for oppgaver (Colman et. al., 2011).
Du leser nå artikkelserien: Fusjon og oppkjøp