Domene og webhotell fra OnNet.no

Et vesentlig skille mellom de digitale plattformene og flersidige markedene på den ene siden og de tradisjonelle økonomiske modellene og markedene på den andre, er nettverkseffektene som gjør at en digital plattform øker nærmest eksponensielt i verdi med antall brukere.

Hva er en nettverkseffekt og hvordan oppstår de?

Når 1 + 1 blir større enn 2 har vi en nettverkseffekt. Dette kan forklares slik:

Nettverkseksternaliteter, også kalt nettverkseffekter, oppstår når hver ny bruker av en vare eller tjeneste skaper verdi for eksisterende brukere av varen eller tjenesten. Disse nettverkseffektene skaper en positiv forsterkende spiral ved at antall forbindelser mellom deltakerne i nettverket vokser mye raskere enn antall deltakere. De som lykkes best kan her ende opp med det vi kan kalle naturlige monopoler. Noe Facebook er et eksempel på.

Nettverkseffektene kan litt forenklet forklares slik: – En virksomhet med få følgere i sosiale medier vil få begrenset effekt av å dele relevante blogginnlegg, sammenlignet med en virksomhet med atskillig flere følgere. Likeledes vil verdien av LinkedIn øker kraftig når nettverket vokser. Du skal ikke ha mange hundre kontakter før du kan nå mange millioner gjennom 2. og 3. leddskontakter.

For tradisjonelle produkter er det motsatt: Flommer markedet over av tilgjengelige produkter eller tjenester, vil prisene flate ut. Noe som gjør at vi kun får en marginal økonomisk verdi ved å utvikle et nytt prosjekt i dette markedet.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss