For at virksomheten skal oppnå vekst trenger de nye kunder eller å få eksisterende kunder til å handle mer. Som regel ønsker virksomheten å oppnå begge deler.
Ettersom lønnsomheten til de nye kundene er avhengig av hvilke kostnader virksomheten har knyttet til å skaffe dem, er det overordnede målet til rekrutteringsdimensjonen som tar for seg hvordan virksomheten skal gå frem for å skaffe seg nye kunder:
”Å SKAFFE NYE KUNDER TIL EN SÅ LAV KOSTNAD SOM MULIG”
Dette kan en nettbutikk normalt gjøre langt rimeligere enn et fysisk utsalgssted, da nettbutikken når en langt større kundegruppe, samtidig som de ikke har dyre lokaler, ansatte og lignende fordyrende kostnader. Ved at all ekspedisjon av ordrene kan skje fra en felles sentralisert lager mer eller mindre automatiskert er det åpenbart at en nettbutikk gir langt høyere fortjeneste per ny kunde enn det som er mulig å oppnå gjennom et fysisk utsalgssted.
En nettbutikk kan også meget effektivt brukes for å gjøre ulønnsomme C-kunder til lønnsomme kunder gjennom målrettet bruk av rimelig direkte- og viral markedsføring mot dem. Å sende ut 100.000 epostmeldinger til prospekt virksomheten har epostadressen til koster svært lite og ved å angi en link i et tilbud som sendes ut som en e-postmelding til virksomhetens nettbutikk hvor de kan bestille og betale virksomhetens tilbud skal det svært lite til for at dette skal bli en svært lønnsom markedsføringskapasje. Selv med en konverteringsrate på under 0,1% kan dette fort være en svært lønnsom kampanje, avhengig av hva virksomheten selger. Den samme effekten kan man oppnå ved bruk av sosiale medier, f.eks. Facebook, og viral markedsføring generelt.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.