Motiv og sammenblanding av behov


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 6 av 6 artikler om Behov
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


fjellklatrerErfaring viser at mennesker har en tendens til å blande sammen behovene sine, og de foretar ofte handlinger for å kompensere et underskudd på et annet behov.

Forretningsreisende som er mye borte fra sine kjære kjøper ofte med dyre gaver fra sine utenlandsreiser for å kompensere at de er mye borte. Undersøkelser viser at overvektige mennesker har en tendens til å spise mer når de er seksuelt opphisset. Spisingen tilfredsstiller ikke deres seksuelle behov, men fungerer som en kompensasjon.

Mange påstår at det nettopp er forbrukernes uklarhet om sine egne behov, pluss følsomheten for ytre stimuli (incentiver) som er markedsførernes store mulighet.

Ved å vise bilder, spre lukter eller snakke folk inn i levende, fristende forestillingsverdener, er det relativt enkelt å få vedkommende til å tro han trenger det som presenteres. Eller i det minste gi vedkommende en uendelig lyst på det.

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Behov

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << ERG-teorien (behovsteori)
    Andre artikler i serien er: 
  • Behov
  • Behov og dissonans
  • Maslows behovshierarki
  • McClelands behovsteori
  • ERG-teorien (behovsteori)
  • Motiv og sammenblanding av behov