Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 7 av 29 artikler om Møteledelse

Hvis du går til et møte for å vinne det. Det vil si få møte til å ende med det resultatet du ønsker deg (møtemålsetningen), bør du se på møtet som en salgsprosess, hvor du er “selgeren” som går til møte for å selge inn ditt budskap (argumenter) til møtedeltakerne, slik at de til slutt treffer den beslutningen du ønsker deg.

Denne prosessen består av følgende steg:

  • Forberedelse – arbeidet du utfører før møtet starter
  • Åpningen – går ut på å skape et best mulig førsteinntrykk
  • Behovsanalyse – avdekke hva møtedeltakerne vet om ditt budskap på forhånd og hvilke behov som det er viktig for dem å få dekt
  • Presentasjon – presentere budskapet til møtedeltakerne slik at de forstår det og får dekt de behovene som er viktig for dem
  • Argumentering og innvendinger – behandle møtedeltakernes innvendinger underveis gjennom argumentering
  • Avslutning – få møtedeltakerne til å ta ønske beslutning
  • Oppfølging – følge opp beslutningene som ble tatt på møtet for å forsikre deg om at de blir gjennomført.

Til hvert av disse stegene finnes det ulike salgsteknikker vi kan benytte oss av for å komme til neste steg.

Siden vi har beskrevet denne salgsprosessen og disse salgsteknikkene i artikkelseriene:

..vil vi ikke komme nærmere inn på disse stegene og teknikkene her. Vi viser heller til ovennevnte artikkelserier og også finnes som en e-bok.

Ettersom disse salgsteknikkene utgjør verktøyene en møteleder har til rådighet for å påvirke møtedeltakerne til å treffe en ønsket beslutning er det avgjørende viktig at du leser ovennevnte artikkelserier før du går videre i denne artikkelserien. Først når du har lært deg disse verktøyene og teknikkene er du istand til å påvirke et møte i din retning på en effektiv måte.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Møteledelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << MøteforløpetHvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Møteledelse
  • Formelt og uformelt møte
  • Møteroller (rollebesetningen på et møte)
  • Møtemotivasjon
  • Unødvendige møter
  • Møteforløpet
  • Møte som en salgsprosess
  • Hvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen)
  • Møtemålsetning
  • Møteagenda
  • Møteforberedelser
  • Møteinnkallelse
  • Møtestedets atmosfære
  • Møte og scenen (bordplassering m.m.)
  • Møteregler, vaner og etikk
  • Hvordan bruke møter for å vinne din sak?
  • Åpningen (førsteinntrykket) avgjør resultatet
  • Møtets muligheter og farer
  • Fellestendenser i gruppehjernen under møter og presentasjoner
  • Begrens risikomomentene ved møtes gruppehjerne
  • Å bruke rollebesetningen i møte
  • Retorikk
  • Stemmebruk i møter
  • Språklige virkemidler
  • Kroppsspråk
  • Argumentasjon og argumentasjonsteori
  • Foredrag
  • Manus (Manuskript)
  • Møtereferat