Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 7 av 30 artikler om Møteledelse

Hvis du går til et møte for å vinne det. Det vil si få møte til å ende med det resultatet du ønsker deg (møtemålsetningen), bør du se på møtet som en salgsprosess, hvor du er “selgeren” som går til møte for å selge inn ditt budskap (argumenter) til møtedeltakerne, slik at de til slutt treffer den beslutningen du ønsker deg.

Denne prosessen består av følgende steg:

  • Forberedelse – arbeidet du utfører før møtet starter
  • Åpningen – går ut på å skape et best mulig førsteinntrykk
  • Behovsanalyse – avdekke hva møtedeltakerne vet om ditt budskap på forhånd og hvilke behov som det er viktig for dem å få dekt
  • Presentasjon – presentere budskapet til møtedeltakerne slik at de forstår det og får dekt de behovene som er viktig for dem
  • Argumentering og innvendinger – behandle møtedeltakernes innvendinger underveis gjennom argumentering
  • Avslutning – få møtedeltakerne til å ta ønske beslutning
  • Oppfølging – følge opp beslutningene som ble tatt på møtet for å forsikre deg om at de blir gjennomført.

Til hvert av disse stegene finnes det ulike salgsteknikker vi kan benytte oss av for å komme til neste steg.

Siden vi har beskrevet denne salgsprosessen og disse salgsteknikkene i artikkelseriene:

..vil vi ikke komme nærmere inn på disse stegene og teknikkene her. Vi viser heller til ovennevnte artikkelserier og også finnes som en e-bok.

Ettersom disse salgsteknikkene utgjør verktøyene en møteleder har til rådighet for å påvirke møtedeltakerne til å treffe en ønsket beslutning er det avgjørende viktig at du leser ovennevnte artikkelserier før du går videre i denne artikkelserien. Først når du har lært deg disse verktøyene og teknikkene er du istand til å påvirke et møte i din retning på en effektiv måte.

Du leser nå artikkelserien: Møteledelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << MøteforløpetHvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Møteledelse
  • Formelt og uformelt møte
  • Møteroller (rollebesetningen på et møte)
  • Møtemotivasjon
  • Unødvendige møter
  • Møteforløpet
  • Møte som en salgsprosess
  • Hvordan lede møtet? (Huskeliste for møtelederen)
  • Møtemålsetning
  • Møteagenda
  • Møteforberedelser
  • Møteinnkallelse
  • Møtestedets atmosfære
  • Møte og scenen (bordplassering m.m.)
  • Møteregler, vaner og etikk
  • Hvordan bruke møter for å vinne din sak?
  • Åpningen (førsteinntrykket) avgjør resultatet
  • Møtets muligheter og farer
  • Fellestendenser i gruppehjernen under møter og presentasjoner
  • Begrens risikomomentene ved møtes gruppehjerne
  • Å bruke rollebesetningen i møte
  • Retorikk
  • Stemmebruk i møter
  • Språklige virkemidler
  • Kroppsspråk
  • Argumentasjon og argumentasjonsteori
  • Foredrag
  • Manus (Manuskript)
  • Møtereferat
  • Virtuelle møter