Et markedsprogram er en:
OVERSIKT OVER HVILKE MARKEDSAKTIVITETER EN BEDRIFT SKAL GJENNOMFØRE I ET GITT TIDSROM.
Mens markedsstrategien trekker opp retningslinjene for markedsføringen i planperioden, angir markedsprogrammet i detalj hvilke aktiviteter som skal gjennomføres, når, av hvem og hvordan disse aktivitetene skal koordineres til en helhetlig opplevelse i kundens øyne. Vi kan dermed si at “markedsprogrammet er markedsstrategien i praksis“.
Markedsprogrammet må gi svar på flere spørsmål:
- Hvilke markedsaktiviteter vil bli gjennomført i planperioden?
- Når skal de gjøres?
- Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
- Hva vil aktivitetene koste?
- Hvordan skal aktivitetene koordineres til en helhet?
- Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles?
Markedsprogrammet er med andre ord en detaljert handlingsplan for gjennomføringen av markedsstrategien. En handlingsplan med oversikt over alle markedsaktivitetene, med detaljert informasjon om:
- hva som skal gjøres
- når det skal gjøres
- mål for aktiviteten
- hvem som er ansvarlig for gjennomføringen
Et enkelt markedsprogram for en liten restaurant kan se slik ut:
Et markedsprogram er en:
OVERSIKT OVER HVILKE MARKEDSAKTIVITETER EN BEDRIFT SKAL GJENNOMFØRE I ET GITT TIDSROM.
Mens markedsstrategien trekker opp retningslinjene for markedsføringen i planperioden, angir markedsprogrammet i detalj hvilke aktiviteter som skal gjennomføres, når, av hvem og hvordan disse aktivitetene skal koordineres til en helhetlig opplevelse i kundens øyne. Vi kan dermed si at “markedsprogrammet er markedsstrategien i praksis“.
Markedsprogrammet må gi svar på flere spørsmål:
- Hvilke markedsaktiviteter vil bli gjennomført i planperioden?
- Når skal de gjøres?
- Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
- Hva vil aktivitetene koste?
- Hvordan skal aktivitetene koordineres til en helhet?
- Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles?
Markedsprogrammet er med andre ord en detaljert handlingsplan for gjennomføringen av markedsstrategien. En handlingsplan med oversikt over alle markedsaktivitetene, med detaljert informasjon om:
- hva som skal gjøres
- når det skal gjøres
- mål for aktiviteten
- hvem som er ansvarlig for gjennomføringen
Et enkelt markedsprogram for en liten restaurant kan se slik ut: