AIDA – og AIDAS – modellen

AIDAS - modelle er verdens eldste kommunikasjonsmodell og viser hvilke kommunikasjonseffekter som må overvinnes i all kommunikasjon for å nå et definert kommunikasjonsmål.

S-O-R modellen (kommunikasjonseffekter)

Effekten av et budskap være alle de reaksjonene mottakeren viser i forbindelse med eller som en følge av, at han har mottatt et budskap.

Den lineære kommunikasjonsmodellen

Hva består den lineære kommunikasjonsmodellen av, og hvordan fungerer den?

WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.

Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)

Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.

Merkekjennskap og kjennskappyramiden

Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.

Tilbakemelding i kommunikasjonsprosessen

Ingen kommunikasjonsprosesser er fullstendige uten en tilbakemelding fra mottakeren. Får ikke senderen en tilbakemelding fra mottakeren, er det ikke mulig å kontrollere om mottakeren har mottatt budskapet og tolket kodene på riktig måte.

Den tegnorienterte kommunikasjonsmodellen

Mens den linære modellen ser på kommunikasjonen som en prosess, hvor målet er å overføre et budskap fra en sender til en mottaker, er den tegnorienterte modellen først og fremst opptatt av å vise på hvilken måte meningen oppstår og hvordan tegnene får et meningsfullt innhold.

Sender og mottaker i kommunikasjonsmodellen

For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi to parter; En "sender" og en "mottaker".

Språket (koding og dekoding) i kommunikasjonsmodellen

Snakker ikke partene det samme språket, er det heller ikke mulig å kommunisere. Kommunikasjonsmodellen må derfor utvides med ytterligere to begreper: koding og dekoding.