Hjem Kommunikasjon Kommunikasjonsmodeller

Kommunikasjonsmodeller

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

De tegnorienterte kommunikasjonsmodellene

Mens den linære modellen ser på kommunikasjonen som en prosess, hvor målet er å overføre et budskap fra en sender til en mottaker, er den tegnorienterte modellen først og fremst opptatt av å vise på hvilken måte meningen oppstår og hvordan tegnene får et meningsfullt innhold.

Tilbakemelding i kommunikasjonsprosessen

Ingen kommunikasjonsprosesser er fullstendige uten en tilbakemelding fra mottakeren. Får ikke senderen en tilbakemelding fra mottakeren, er det ikke mulig å kontrollere om mottakeren har mottatt budskapet og tolket kodene på riktig måte.

Språket (koding og dekoding) i kommunikasjonsmodellen

Snakker ikke partene det samme språket, er det heller ikke mulig å kommunisere. Kommunikasjonsmodellen må derfor utvides med ytterligere to begreper: koding og dekoding.

Støy i kommunikasjonen

Forhold i omgivelsene som forstyrrer og påvirker kodene i kommunikasjonsprosessen slik at dekodingen av budskapet blir forvansket

Signal valg og bruk i kommunikasjonsmodellen

Siden kodene som utgjør budskapet kan være av mange forskjellige karakterer, alt ettersom hvilken kanal man velger, er det vanlig å operere med et begrep som vi kaller "signal".

Informasjonskilde

Bygger budskapet på uttalelser fra fornøyde kunder, anerkjente eksperter eller forskere på området vil budskapet sannsynligvis oppnå langt høyere troverdighet og tillit enn om dette bare er senderens egne personlige påstander.

Sender og mottaker i kommunikasjonsmodellen

For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi to parter; En "sender" og en "mottaker".

Kanal og medium i kommunikasjonsmodellen

Definisjon av begrepene medium, mediekanal og massemedium, samt viktige betraktninger omkring disse begrepene.
Close