Støy i kommunikasjonen

Forhold i omgivelsene som forstyrrer og påvirker kodene i kommunikasjonsprosessen slik at dekodingen av budskapet blir forvansket

Signal valg og bruk i kommunikasjonsmodellen

Siden kodene som utgjør budskapet kan være av mange forskjellige karakterer, alt ettersom hvilken kanal man velger, er det vanlig å operere med et begrep som vi kaller "signal".

Informasjonskilde

Bygger budskapet på uttalelser fra fornøyde kunder, anerkjente eksperter eller forskere på området vil budskapet sannsynligvis oppnå langt høyere troverdighet og tillit enn om dette bare er senderens egne personlige påstander.

Sender og mottaker i kommunikasjonsmodellen

For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi to parter; En "sender" og en "mottaker".

De tegnorienterte kommunikasjonsmodellene

Mens den linære modellen ser på kommunikasjonen som en prosess, hvor målet er å overføre et budskap fra en sender til en mottaker, er den tegnorienterte modellen først og fremst opptatt av å vise på hvilken måte meningen oppstår og hvordan tegnene får et meningsfullt innhold.

Kanal og medium i kommunikasjonsmodellen

Definisjon av begrepene medium, mediekanal og massemedium, samt viktige betraktninger omkring disse begrepene.

AIDA – og AIDAS – modellen

AIDAS - modelle er verdens eldste kommunikasjonsmodell og viser hvilke kommunikasjonseffekter som må overvinnes i all kommunikasjon for å nå et definert kommunikasjonsmål.

Hierarki av effekter

Denne markedskommunikasjon sier at det er seks trinn en person må gå igjennom fra de ser et påvirkningsforsøk til den ønskede handlingen.

S-O-R modellen (kommunikasjonseffekter)

Effekten av et budskap være alle de reaksjonene mottakeren viser i forbindelse med eller som en følge av, at han har mottatt et budskap.
Close