Skilting og uniformering av lokalene

En av de viktigste elementene i den visuelle profilen er retningslinjene for skiltingen og uniformeringen av lokalene.

Kommunikasjonsoppgaver

Hva er en kommunikasjonsoppgave og hvilke finnes? Hvordan avgjøre hvilke vi har og hvordan løse dem? Her går jeg igjennom disse spørsmålene.

Kommunikasjonsprosessen

Prosessen med å overføre et budskap (f.eks. et tilbud) fra en sender til en mottaker (potensiell kunde) på en måte som gjør at budskapet blir forstått og skaper en ønsket handling, f.eks. en henvendelse eller kjøp

Interessentkart

Skal gi svar på: Hva gjør virksomheten, hvilke interessenter blir berørt av virksomheten, hvilken relasjoner finnes mellom dem og hvilken form for kommunikasjon krever dette?

Kontrast (komposisjon)

Alle komposisjoner må ha kontraster for å skape liv. Bruk av kontraster er kanskje det viktigste virkemiddel innen grafisk/visuell design og layout, da riktig bruk av kontraster gjør det lettere å oppfatte budskapet og skille de ulike elementene fra hverandre.

Hvilken skrifttype skal jeg velge?

Å velge en skrift som passer til budskapet du skal formidle er ikke lett, men av den grunn desto viktigere.

Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.

Budskap og løfte

Budskapene i massemedia kan deles inn i to hovedgrupper; «faktastoff» og «fiksjon». Ved å kombinere fakta og fiksjon får vi «faksjon».

“De maktesløse mediene” (medias påvirkningskraft)

En gjennomgang av hva som legges i begrepet "De maktesløse mediene" og tostegs hypotesen.

“De mektige mediene” (medias påvirkningskraft)

En gjennomgang av hva som legges i begrepet "De mektige mediene"

Balanse (komposisjonen)

Balanse betyr likevekt i et bilde, og er noe øye og hjernen automatisk vil lete etter når de ser en komposisjon (bilde).

Argumentasjon og argumentasjonsteori

Råd og tips om hvordan du skal bygge opp argumentasjonen i et skriftlig budskap.

Massekommunikasjon vs. personlig kommunikasjon

Et grunnleggende innenfor kommunikasjons er skille går mellom personlig kommunikasjon og massekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Medias plass i samfunnet

De fleste er enige i at måten samfunnet er organisert på, i stor grad påvirker hvordan mediene er organisert. Til tross dette faktum er det en klar tendens i medieforskningen å legge vekt på hvordan media påvirker hele samfunnet.

Konsensus- og konflikt teori

En kort gjennomgang av forskjellen mellom konsensus- og konflikt teori innenfor kommunikasjonsforskning.

Merkeverdi: Merkekjennskap og kjennskapspyramiden

Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.

En dyktig manipulator og manipulatorens taktikker

Det kan være svært vanskelig å avsløre maktspillet til en manipulator. De er ofte svært dyktig og benytter ulike strategier for å fange sitt offer.

Kommunikasjonsplan

Hva er en kommunikasjonsplan og hvordan gå frem for å utforme en? Her får du oppskriften.

“De allmektige mediene” (medias påvirkningskraft)

En gjennomgang av hva som ligger i begrepet "de allmektige mediene"

Media – Den fjerde statsmakt

Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?

Den lineære kommunikasjonsmodellen

Hva består den lineære kommunikasjonsmodellen av, og hvordan fungerer den?

Språklige virkemidler

Virkemidler du kan bruke for å gjøre språket i teksten rikere og bedre. De vanligste virkemidlene er disse.

Kroppsspråk

Kroppsspråk er måter vi kommunisere et budskap på ved hjelp av kroppsuttrykk uten bruk av tale- eller skriftspråk.

Spørreteknikk

Definisjon: Kunsten å stille spørsmål slik at du får et svar, der konsekvensen overensstemmelse med målsetningen med spørsmålet.

Kommunikasjon

Definisjon av begrepet "kommunikasjon" og de sentrale begrepene i definisjonen, sammen med hvilke kommunikasjonmodeller som finnes

Hva er god typografi?

Det er umulig å sette opp faste regler for hva som er god og dårlig typografi. Da ethvert skriftvalg må tilpasses formålet, emnet og innholdet.

Proposisjon (komposisjon)

En proporsjon er et forhold mellom to eller flere størrelser. Det er ikke likegyldig hvordan dette forholdet er. Når to størrelser er like eller nesten like - som 1:1 - kan de virke kjedelige.

Antall elementer i en komposisjon

Mennesket er ikke i stand til å motta altfor mange impulser på en gang. James Mayers og William Reynold mener at mennesker ikke er i stand til å motta mer enn åtte elementer på en gang.

Verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)

Hva er verbal og ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk), og hva er forskjellen mellom disse to kommunikasjonsformene?

Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)

Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.

Språk

Språk er det viktigste kjennetegnet som skiller mennesket fra andre vesener. Språket er helt sentralt i menneskelig tenkning og samhandling

Massemedias påvirkningskraft

En gjennomgang av hvilken påvirkningskraft massemediene har på oss og hvordan dette synet har blitt endret opp gjennom årene.

Skriftstørrelser

Gjennomgang av skriftstørrelsene sin rolle, hvordan de beregnes og brukes i typografien for å få til en god kommunikasjonsprosess.

Kommunikasjonsvirkemiddelstrategi (promotion-mix, også kalt virkemiddel-miks)

Mens oppgavestrategien forteller hvilke kommunikasjonsoppgaver kommunikasjonplanen skal løse, angir virkemiddelstrategien hvilke kommunikasjonvirkemidler som skal benyttes for å løse disse oppgavene/målene.

Tostegs hypotesen – “jungeltelegrafen” (Word Of Mouth)

Teorien forklarer hvordan et budskap som blir spredt gjennom massemedia blir spredd videre til andre og hvordan det opprinnelige budskapet blir endret til et sosialt akseptert budskap (norm).

Anbefalt arbeidsmodell for kommunikasjonplanen

En anbefalt arbeidsmodell for å utarbeide en kommunikasjonsplan som er integrert med virksomhetens øvrige planer er denne modellen

Innholdsstrategi

Det virkemiddelstrategien ikke forteller noe om, er hva innholdet i disse virkemidlene skal være. Innholdsstrategiens oppgave er å gi virkemidlene ett innhold gjennom å fortelle oss hva budskapet skal være.

Utformingstrategi

Er å trekke opp strategiske retningslinjer for valg av symboler slik at kommunikasjonsinnholdet blir formidlet til de ulik målgruppene i overensstemmelse med forutsetningene.

Kommunikasjonstrategi

Kommunikasjonstrategiens formål er å tegne opp et kart som viser hvordan kommunikasjonmålene i kommunikasjonplanen skal nål.

Oppgavediagnose

En analyse av hvilke kommunikasjonsoppgaver virksomheten står ovenfor og som markeds- og kommunikasjonsinnsatsen må løse for å nå markedsmålet

Kommunikasjonsmål

Angivelse av hvilke mål markedskommunikasjonen til virksomheten skal jobbe mot for å hjelpe virksomheten til å nå sitt markedsmål.

Retorikk

Retorikk betyr talekunst og handler om hvordan man skal overbevise lytterne.

Implementeringstrategi

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.

Uniform og kleskode

Klær skaper folk og viser hvem du er, hva du står for og om du er en man kan stole på. Men klær kan også skape avstand mellom partene.

Visuell profil

En visuell profil handler om helhetstenkning. Den skal binde sammen all kommunikasjon, eksternt og internt, til en helhetlig profil.

Markedskommunikasjon

En definisjon av begrepet og en gjennomgang av nøkkelkomponentene i definisjonen.

Påvirkning

Påvirkning kan defineres som øve innflytelse på noe eller noen. Jeg ser her nærmere på hva dette egentlig betyr.

Målgruppe – hvem skriver du til?

For å kunne snakke direkte til målgruppen på en måte de forstår, kjenner seg igjen i og tror på, må du kjenne dem.

6 grunnprinsipper for påvirkning

I Påvirkning, teori og praksis beskriver Cialdini 6 ulike teknikker for påvirkning som etter lanseringen ble umiddelbart akseptert av "allmenheten"

Kreativ strategi

En angivelse av hvordan en enkelt aktivitet/kampanje skal legges opp med hensyn til innhold og utforming.

Idè & tekst: – Hvordan skrive en selgende tekst?

Det viktigste er at du tenke helhetlig. Teksten (overskriften og brødteksten) må for eksempel passe sammen med (bygge opp under) layouten for at budskapet skal fremstå så klart som mulig.

Angrepsvinkel for budskapet

Du kan lage en bra nettside, annonse eller et annet budskap uten å ha den helt store ideen. Ofte rekker det å finne den beste måten å angripe problemet på.

Overskriften er halve jobben!

Overskriften skal trekke til seg målgruppens oppmerksomhet og avgjør om mottakeren finner det verdt å brukt tid på å lese, høre eller se resten av budskapet.

Brødteksten

Det er brødteksten som må overbevise og selge produktet - ikke overskriften. I denne artikkelen ser vi litt nærmere på hvordan du skal skrive en slik brødtelst.

Modeller for å skrive en selgende tekst

Overskriften skal vekke interessen, men det er brødteksten som må overbevise leseren. Brødteksten formål er å fortelle grunnen til at de skal kjøpe produktet eller tjenesten.

Bruk av pene mennesker og omgivelser

Det er en kjennsgjerning at stimuliets fysiske utseende har stor betydning for hvordan det kommer til å bli tolket.

Typografi

Typografi er en samlebetegnelse for skrifttyper. Selv om det finnes mange forskjellige skrifttyper. Finnes det mange likhetstrekk.

Bruk av stereotypier

For å gjøre en komplisert verden enklere har vi en tendens til å stereotypisere omgivelsene våre. Vi liker å putter ting i ulike kategorier som vi setter merkelapper på.

Bryt ikke radikalt med målgruppens forventningsbilde

Hold deg til bransjens sjanger. Hvorfor ? Jo, fordi de har blitt dannet over tid i målgruppens bevissthet, vil derfor avgjøre hvilke forventninger de vil ha til budskapet.

Budskapet må ta hensyn til kulturen og kulturelle forskjeller

Måten vi kommuniserer på henger nøye sammen med kulturen vi tilhører og er dermed noe vi alltid må ta hensyn til når et buskap skal utformes.

Ordvalg

Ordvalget forteller hvilke språklige virkemidler avsenderen benytter seg av. Ordvalget kan gi teksten troverdighet, inntrykk av autoritet eller plassere avsenderen sosialt

Faktastoff og nyheter (budskaptyper)

Hva er forskjellen mellom faktastoff og nyheter, og hvilke former for faktastoff og nyheter finnes?

Behandling av innvendinger i salg, kommunikasjon og forhandlinger

Av forskjellige grunner vil en selger alltid oppleve å få innvendinger fra kunden. Innvendinger, motstand og hindringer mot kjøp er derfor en del av enhver salgsamtale og hverdag for en selger.

Komposisjon

Når vi setter flere deler eller elementer sammen til en helhet sier vi at vi komponerer. Komposisjon betyr m.a.o. sammensetting (flere ulike elementer som settes sammen til en enhet).

Fra trykte medier til Internett (Medienes historiske utvikling)

Internett er en kommunikasjonskanal på lik linje som aviser, radio og tv. Men sammenligner vi Internett med disse kommunikasjonskanalene, er det ikke vanskelig å se at Internett skiller seg ut fra dem på mange måter.

Layout

Layout (eller uttegning/skissering) kalles utnytting av en bestemt flate med riktig fordeling av sidens elementer.

Tilbakemelding i kommunikasjonsprosessen

Ingen kommunikasjonsprosesser er fullstendige uten en tilbakemelding fra mottakeren. Får ikke senderen en tilbakemelding fra mottakeren, er det ikke mulig å kontrollere om mottakeren har mottatt budskapet og tolket kodene på riktig måte.

Språket (koding og dekoding) i kommunikasjonsmodellen

Snakker ikke partene det samme språket, er det heller ikke mulig å kommunisere. Kommunikasjonsmodellen må derfor utvides med ytterligere to begreper: koding og dekoding.

Støy i kommunikasjonen

Forhold i omgivelsene som forstyrrer og påvirker kodene i kommunikasjonsprosessen slik at dekodingen av budskapet blir forvansket

Signal valg og bruk i kommunikasjonsmodellen

Siden kodene som utgjør budskapet kan være av mange forskjellige karakterer, alt ettersom hvilken kanal man velger, er det vanlig å operere med et begrep som vi kaller "signal".

Informasjonskilde

Bygger budskapet på uttalelser fra fornøyde kunder, anerkjente eksperter eller forskere på området vil budskapet sannsynligvis oppnå langt høyere troverdighet og tillit enn om dette bare er senderens egne personlige påstander.

Sender og mottaker i kommunikasjonsmodellen

For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi to parter; En "sender" og en "mottaker".

Kommunikasjonvirkemiddel

Kommunikasjonstiltakene en virksomhet setter i verk for å løse sine kommunikasjonsoppgaver

Styring og kontroll av markedsplanen

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.

Nye medievaner skaper nye handlemønstre

De nye medievanene jeg har skissere har resultert i en rekke nye handlemønstre de siste 10-20 årene og det forventes at utviklingen kommer til å fortsette stadig hurtigere.