Hjem Metode & analyse Datainnsamlingsmetoder

Datainnsamlingsmetoder

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Kvantitative intervjumetoder (undersøkelser)

De kvantitative intervjumetodene er de mest brukte datainnhentingmetodene for å hente inn kvantitative primærdata i form av verbale utsagn gjennom bruk av spørreteknikker.

Kvalitative intervjumetoder for datainnsamling

En datainnsamlingmetode for å hente inn kvalitative primærdata. Benyttes når problemstillingen berører motivasjonsmønstret eller er spesielt komplisert.

Dokumentanalyse / Innholdsanalyse

Analyse av sekundærdata,  hvor vi prøver å besvare forskningsspørsmålet gjennom å samle inn og analyse andres ord, setninger og fortellinger om et tema

Postale- og elektroniske utsendelser (survey)

Slike undersøkelser kan benyttes på to måter for å samle inn data. Enten ved å sende ut spørreskjema til respondenten i posten eller e-post eller ved selvseleksjon.

Telefonintervju som datainnsamlingmetode

Telefonintervju er en datainnsamlingsmetode og er i dag blitt den mest anvendte intervjumetoden.

Sanne eksperimenter

Forskjellen mellom kvasi- og sanne eksperimenter er at sanne eksperimenter bygger på randomisering. Dvs. en tilfeldig fordeling av testenheter i gruppene som inngår i eksperimentet.

Observasjoner (Observasjonsmetoden)

Observasjonsmetoden blir som regel brukt når man ønsker å kartlegge atferd. Metoden er fleksibel og er egnet til å skaffe en helhetsforståelse av fenomenet.

Fokusgruppe

Fokusgruppe er en metode som går ut på å samle sammen en gruppe mennesker til en diskusjon om et tema eller problemfelt man ønsker å studere.

Aksjonsforskning

En tverrfaglig forskningsprosess hvor noe studeres med det mål å bruke forskningsresultatet til å påvirke organisasjonens videre utvikling

Eksperimenter og eksperimentmetoden

En undersøkelse hvor en forsker manipulerer og kontrollerer en eller flere uavhengige variabler og observerer den avhengige variabel

Personlig intervju som datainnsamlingmetode

Personlig intervju er en datainnsamlingmetode som går ut på at en person intervjuer respondenten ansikt til ansikt. Selve datainnhentingen kan skje på tre måter