Styring og kontroll av markedsplanen

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.

Reklame

Reklame er enhver form for kommunikasjon via et massemedium, som er betalt av en identifiserbar sender og foretatt i den hensikt å fremme salget av varer og tjenester eller øke tilslutningen til bestemte ideer.

Etterkjøpsdissonans og etterkjøpsrasjonalisering

En gjennomgang av disse to sentrale begrepene og hva man kan gjøre for å unngå at dem oppstår i egen virksomhet.

Kundelojalitet

Kundelojalitet kan defineres som en forpliktelse til å fortsette å gjøre forretninger/handle med et spesifikt selskap på et løpende basis

Den gode eksportsirkel

Den gode eksportsirkel beskriver internasjonalisering som en prosess, hvor den internasjonale bedriftskulturen i den enkelte bedrift blir utviklet steg for steg, gjennom utvikling av holdninger, kompetanse og en stadig dypere forankring av disse i organisasjonen

Sales Promotion (SP)

Et annet ord for sales promotion er salgfremmede tiltak, som både omfatter personlig og upersonlige tiltak.

Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)

Med publiseringsplan menes en plan som angir hva, hvorfor, når og hvor noe skal publiseres ovenfor hvem, med hvilket resultat?

Kostnadsleder strategi

Å være kostnadsleder betyr ikke at virksomheten er de som selger de rimeligste produktene, men at man etablerer seg som den tilbyderen med de laveste totalkostnadene i bransjen – i forhold til størrelsen.

Monopol

Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.

Markedskommunikasjon

En definisjon av begrepet og en gjennomgang av nøkkelkomponentene i definisjonen.

Tidssegmentering

Tidssegmentering vil si at vi segmenter (deler opp) markedet basert på ulik tidskriterier som sesong, måned, uke, dag og tid på døgnet.

Hva bør et kundeorientert nyhetsbrev inneholde?

Råd og tips om hva du bør ha med i et kundeorientert nyhetsbrev for å få suksess med dine utsendelser.

Drift og vedlikehold

Hvem skal ha ansvaret for drift og vedlikehold av nettbutikken, og hvordan skal driften og vedlikeholdet skje?

Evaluering av alternativer

Hvordan vil beslutningstakeren evaluere de ulike alternativene som finnes når de skal treffe en beslutning?

Passiv målgruppe segmentering

Vi legger forholdene til rette for å bli funnet, foretrukket og forstått av en bestemt målgruppe.

Statsforvaltningen

Forvaltningens mål er å iverksette de mål og vedtak som de folkevalgte stiller opp gjennom Stortinget

Markedsstrukturer i tosidige markeder

Det finnes ulike typer tosidige markeder. Man kan i hovedsak dele plattformmarkeder inn i tre typer (Armstrong, 2006; Song, 2010):Monopolplattform Konkurrerende plattformer, der brukerne eksklusivt...

Blogg

Hva er en blogg, og hva bør en blogg inneholde? Vi går her igjennom disse spørsmålene.

Markedsføringsbudsjett

Hvor mye tid, penger og ressurser kan brukes på planen og satsingen ?

Nisjemarkedsføring

Foruten disse hovedretningene innenfor markedsføringen som jeg allerede har vært inne på finnes det en rekke nisjeretninger innenfor markedsføringsteorien som det er viktig å være klar over

Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring

Det finnes ingen lover eller reguleringer som gjelder spesielt for innholdmarkedsføring, så de generelle markedsføringslovens må derfor også brukes her.

Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken

For å sikre at alle kunder får de bestilte varene i rett kvantum, rett kvalitet, til rett tid, plass og pris, trenger virksomeheten også en kvalitetsikringsystem

Nettstedets målgruppe

Samtidig som vi velger nettstedets målsetninger, må vi avgjøre hvem vi ønsker å lage nettstedet for.

Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet

I denne artikkelen ser vi på fem essensielle formål sosiale medier kan ha for en virksomhet:

Nettsidens innhold avgjør rangeringen i Google

Følger du rådene i de fanene under er du sikret å ha en nettside som oppfyller alle kravene Google setter til nettsidens innhold.

Kontroll og evaluering av e-markedsføringsprogrammet

Hvordan skal du kontrollere at målene blir nådd? Og viktigere: Hvordan skal de ulike delene av planen evalueres? Når, hvordan og av hvem?

Nyklassisk økonomi

Rundt 1871 -72 fikk vi et paradigmeskifte innen økonomien. Dette paradigmeskifte har også fått navnet den marginalistiske revolusjon, og markerer fødselen for moderne microøkonomi.

Delinger dekker vårt behov for lett underholdning

Vi logger oss på Facebook og andre sosiale medier når vi ønsker å rømme bort fra hverdagens stress, krav, forpliktelser, forventninger, kjas og mas.

Konkurrentanalyse («5 forces»)

En analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.

Nettstedet kan øke både kundetilfredsheten og kundelojaliteten

Hvordan har du tenkt å gjøre dine kunder fornøyd og utvikle dem til lojale kunder som anbefaler deg til andre?

Produktklassifisering

Med produktklassifisering menes: "Måter å gruppere produktene i et marked inn på". Det finnes mange måter å klassifisere dem på.

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er den norske betegnelsen på "content marketing". Ett nytt kommunikasjonvirkemiddel alle virksomheter har til rådighet for å markedsføre sitt eget verditilbud og løse definerte kommunikasjonsoppgaver.

Hvorfor deler vi budskap med andre?

Folk deler budskap de kommer over fordi delingen tilfredsstiller ulike behov vi har. Av den grunn bør vi starte planleggingen av den virale kampanjen med å skaffe oss oversikt over

Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier

Summen av alle ovenstående forhold gjør at virksomheten må rekonfigurere hele sin verdikjede for å utnytte mulighetene som finnes.

Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken

En gjennomgang av hvordan man kan bruke nettbutikken som en forlengelse av virksomhetens fysiske utsalgssted.

Segmentering etter psykografi og livsstil

Hvordan segmentere et marked med bruk av psykografi og livsstil kriterier?

Unngå «Rapporter som spam» knappen når du sender ut epost

Se opp for "Rapporter som spam" funksjonen/knappen som Gmail og de andre store ISPène tilbyr sine kunder når du sender ut dine nyhetsbrev.

Lagerstyring

Lagerstyringen inkluderer styring av de totale lagerinvesteringene, modeller for å bestemme bestillingsmengder og sikkerhetslagre, valg av servicenivåer og utviklingen av en servicestrategi

Styring, kontroll, læring og vekst

Styring, kontroll, læring og vekst er fire viktige stikkord når vi snakker om merkevarebygging.

Konseptualiseringer innen kundelojalitet

Kundelojalitet er et så sammensatt begrep at det derfor ikke finnes noen universell definisjon på det

Nettstedets teknisk plattformstrategi

Nettstedets tekniske plattformstrategi gir oss svar på spørsmål som: Hvilken serverplattform skal nettstedet legges på? Hvilke teknologier må serverne støtte?

Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering

En gjennomgang av hvordan vi får dekt vårt statusbehov og behov for selvrealisering gjennom å dele innhold i sosiale medier.

Produktplassering

Produktplassering er enhver form for audiovisuell kommersiell kommunikasjon som viser referanse av et gitt produkt, service eller merkevare. Kommunikasjonen vises i et ikke-kommersielt program mot betaling eller annen form for gjenytelse

Navigasjon

En navigasjonsmeny skal gjenkjennes som en navigasjonsmeny. Her skal det ikke være noen tvil for brukeren hva som er meny eller ikke.

Resultat

Resultatet vil kunden vurdere ut i fra sin opplevelse av kjøpet og hvilke forventninger de hadde til sluttresultatet på forhånd.

Demografi & demografisk segmentering

På hvilken måte påvirker demografi folks atferd og utviklingen, og hvordan kan vi segmentere et marked med bruk av demografiske kriterier?

Distributører og andre mellomledd

En distributør er et mellomledd som tar inn varer som videreselges til et sisteledd (detaljistledd) i en distribusjonskjede

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO («Search Engine Optimization»), eller søkemotoroptimalisering på norsk, er teknikker for å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorene

Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler

Med tradisjonelle kommunikasjonvirkemiddel menes de tradisjonelle kommunikasjonskanalene virksomheten benytter for å løse sine kommunikasjonsoppgaver

Clarity og fit (samsvar) – måleparametre for å måle sponsor effekten

Effekten av sponsorvirksomheten er avhengig av at publikum har en klar forståelse av en bedrifts budskap, og at de forstår hvorfor A sponser B

Hvordan måle kundetilfredshet?

Det finnes mange metoder og design når det gjelder hvordan man kan utføre målinger, og valg av metode vil bl.a. påvirkes av forskerens ontologiske og epistemologiske posisjon.

Belønn og oppfordr til deling

Det er imidlertid ikke nok å gjøre det så enkelt som mulig å dele budskapet. Du bør også oppfordre leserne til å dele budskapet....

Prisnivå og prisprofil

Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.

På/avmeldingsskjema i nettsidene dine

Sett inn et påmeldingskjema til ditt nyhetsbrev i nettsidene dine. Her finner du rådene du trenger i denne sammenheng.

Hva er Web 2.0?

Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?

Grunnlaget for valg av konkurransefortrinn og konkurrentstrategi

Hvilke forhold ved konkurrentene er det viktig å kartlegge i en analyse av virksomhetens eksterne arbeidsbetingelser, og hvorfor er det viktig å inkludere disse forholdene i enhver konkurrentanalyse?

Etter kjøpet: Følge opp kunden

Skal gjøre alle førstegangskunder om til lønnsomme gjenkjøpere som blir ambassadører som anbefaler virksomhetens verditilbud til andre.

Mediekanal og medium

Definisjon av begrepene medium, mediekanal og massemedium, samt viktige betraktninger omkring disse begrepene.

Title- og Meta Description Tag

Title taggen til nettsiden er den viktigste enkeltfaktoren for sidens rangering i søkemotorene.

eStudie`s markedsføringskole

Kunnskapssenteret`s markedsføringskolen er skrevet for deg som ønsker å lære helhetlig markedsføring.

Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse

Viral markedsføring bør alltid starte med en grundig situasjonsanalyse av aktørene og samhørighetsforholdene mellom dem i markedssystemet.

Markedsorientert prissetting

Markedsorientert prising inkluderer alle tilfeller hvor pris blir bestemt av faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende.

Tidsplan

For at prosjektet skal holde seg innenfor den avsatte tidsrammen, er det påkrevd at det utarbeides en tidsplan.

Er den tilfredse kunden lojal?

Tilfredshet fremstår som en av faktorene som fremmer lojalitet. Men vi kan ikke slutte at tilfredshet er den eneste faktoren

.htaccess tips alle webmastere bør vite om

  Apache's .htaccess (hypertext access) konfigurasjonsfil er et kraftig verktøy som bør utnyttes for å optimalisere søkemotoroptimaliseringen. Før jeg går videre må jeg bare presisere at...

Kundeperspektivet

Tar for seg alt virksomheten gjør for å markedsføre, selge, levere og følge opp leveransen av markedstilbudet til sine kunder

Produktkart

Produktkartet er et effektivt strategisk analyseverktøy for å skaffe seg oversikt over viktige produktparametre, sett med kundens øyne.

Distribusjonssenter og Cross-Docking

En gjennomgang av forskjellen på et distribusjonsenter og cross-docking, inkl. fordeler og ulemper.

Markedsform (markedsstruktur)

Markedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:

Aakers elements of a corporate brand

Aakers elementer knyttet til et corporate brand er følgende elementer som må settes sammen på en unik måte for å skape et verdifullt omdømme

Design av transportnettverk

Et velfungerende transportnettverk gjør at forsyningskjedens transportbehov kan dekkes til ønsket responsivitet og til en så lav kostnad som mulig.

Salgs- og distribusjonsapparat

Virksomheten må ha et salgs- og distribusjonsapparat som har kapasiteten som kreves for at det skal være mulig å nå virksomhetens overordnede markedsmål.

Distribusjonstrategi – skyve eller trekk prinsippet?

Bedriftens distribusjons mål og de øvrige faktorene vi har sett på danner noe av grunnlaget for bedriftens distribusjonstrategi.

Merkekjennskap og kjennskappyramiden

Kjennskapspyramiden er en kommunikasjonsmodell som måler kjennskapen til en virksomhet, merke eller produkt.

Arbeidsmodell for segmentering

Hvordan gå frem for å segmentere et marked på en hensiktsmessig måte i forhold til bedriftens markedsførings- og kommunikasjonsoppgaver?