Passiv målgruppe segmentering
Vi legger forholdene til rette for å bli funnet, foretrukket og forstått av en bestemt målgruppe.
Multikanalproblemet og multikanalkunder
En tradisjonell kunde som ofte besøker en bedrift i deres fysiske butikk, vil forvente samme atmosfære og service i bedriftens nettkanal
Kommunikasjonmiks
Med kommunikasjonvirkemiddel menes de kommunikasjonskanalene en virksomhet benytter for å løse sine kommunikasjonsoppgaver
Kothler`s 4 – markedsposisjon strategier
Virksomhetens markedsposisjon avgjøre hvilken markedsposisjon strategi virksomheten må velge for å tilpasse seg markedssituasjonen og oppnå konkurransekraft
Produktstrategi
Hva er en produktstrategi og hvilken strategi bør velges for å nå markedsmålet? En gjennomgang av begrepet og kravene.
Markedsplan modell
På denne siden finner du den mest vanlige planleggingsmodellen for å sette opp en markedsplan.
Ekspansjonmatrisen
Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.
Kjøper- og selgerinitativ
Kjøperinitativet forteller hvor mange kunder som vil komme av seg selv, mens selgerinitativet angir hvor mange nye kunder du trenger for å nå markedsmålet.
Markedsplanlegging
Analyse- og planleggingsproseessen som leder frem til markedsplaneen som viser hvilke mål markedsføringen skal nå ovenfor hvem og hvordan disse målenee skal nås
Omdømmestrategi
Virksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker
Markedsføringsmiks og konkurransevirkemidler
Hvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier
Implementeringstrategi
Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.
Verditilbud
Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.
Markedsplan
En gjennomgang av hva en markedsplan er, hvem som trenger en, hva den må inneholde og hvilke planperioder en må gå over. En intro til påfølgende artikler.
4-planleggingsdimensjoner for markedsføringen
Kundeperspektivets fire dimensjoner er omdømme-, rekruttering-, service- og oppfølgingdimensjonen. Forskjellen mellom dem er ...
Oppgavediagnose
En situasjonsanalyse av målgruppen for å avdekke hvilke markeds- og kommunikasjonsoppgaver virksomheten må løse for å nå et spesifikk mål
Implementeringstrategi for markedsføringen
Forandring fryder ikke – i hvert fall ikke uten at vi er sikre på hva forandringene fører til. Vi vet hva vi har, men er usikre på hva forandringene vi vil føre til.
Tidsplan for markedsføringen
En plan for markedsføringen som forteller hva som skjer når av hvem.
Servicestrategi
Begrepet «sannhetens øyeblikk» beskriver samhandlingen som skjer mellom kunden og de ansatte i det øyeblikket de møtes ansikt til ansikt eller på telefonen.
Visuell profil
Den visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.
Omdømmets betydning for rekruttering- og oppfølgingstrategien
Omdømmets betydning for rekruttering dimensjonenI rekrutterings dimensjonen hvor målet er å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er et godt...
Målkort (styringskort)
Målkort, også kalt styringskort, er et verktøy for å angi virksomhetens mål på. Verktøyet inngår som et av grunnverktøyene i teorien om balansert målstyring.
Markedsmål per segment / produkt?
Opererer virksomheten innenfor flere virksomhetsfelt eller flere produktkategorier kan det være en god ide å utvikle et markedsmål per produktkategori eller virksomhetsfelt.
Styring og kontroll av markedsplanen
For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.
Markedsmål pyramiden
Markedsmålet må omfatte 3 kundedimensjoner og for 2 av kundedimensjonene bør markedsmålet differensires i 4 ulike måleparametre
Distribusjonsstrategi
Hvilken distribusjonsstrategi satser selskapet på å følge? Her går jeg igjennom hva du bør tenke på.
Markedsføringsbudsjett – nivå for innsats
Hvor mye tid, penger og ressurser kan brukes på planen og satsingen? At du kartlegges prosjektets rammebetingelser så tidlig som mulig er essensielt i all planlegging
Serviceleveranse- og serviceledelsessystem
Serviceledelsesystemet er en måte å tenke og lede arbeide med å planlegge og utvikle en serviceorganisasjon.
Rekrutteringstrategi
Rekrutteringsfasen i kundeperspektivet har som mål å skaffe flest mulig nye kunder, her kalt kunderekruttering, til en lavest mulig kostnad.
Situasjonsanalyse av markedssystemet
Markedsplanen angir hvordan bedriften skal markedsføre seg i tiden fremover. Med markedsføring menes; ”Summen av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon”.
Markedsførings-miks ->> Distribusjon
Hvordan skal virksomheten selge og distribuere sine produkter og tjenester til kunden?
Markedsførings-miks ->> Produkt
Produktet er det viktigste konkurransevirkemiddelet for alle virksomheter som produserer, distribuerer og/eller selger produkter, da det er produktene som gir virksomheten inntekter og som skal dekke kundens behov eller løse deres problemer.
Kundetilfredshet som markedsmål
Kundetilfredshet er et eksempel på et mykt markedsmål som ofte brukes som markedsmål for kundeoppfølgingen (back-end programmet).
Overskudd/lønnsomhet som markedsmål
Salgsvolum og markedsandel er som nevnt et sentralt resultatmål for de fleste bedrifter av strategiske og finansielle årsaker, selv om stadig flere argumenterer at dette blir en for snever måte å vurdere effektiviteten av markeds- og salgsorganisasjon på bakgrunn av inntektene alene.
Salgsvolum og markedsandel som markedsmål
Bruk av salgsvolum og markedsandeler som markedsmål for markedsføringen.
Integrasjon og synergi mellom kanalene
For å oppnå ønsket resultat må det virkemiddelplanleggingen starte med to virkemiddelstrategier som til sammen skal utgjøre kommunikasjonvirkemidlene i virksomhetens markedsførings miks og markedsstrategi.
Tidsplan
Når markedsprogrammet er lagt er siste steg å lage en tidsplan som viser hvilke virkemidler og aktiviteter som skal gjennomføres
Markedsdefinisjon og markedsposisjon
Hvilken betydning har virksomhetens markedsposisjon og markedssituasjonen for virksomhetens valg av målgruppe?
Oppfølgingsdimensjonen
Formålet er å optimalisere kundens livstid verdi gjennom å sørge for at de får en opplevelse som overgår forventningene de hadde på forhånd
Markedsprogram (handlingsplan)
Et markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.
Geriljamarkedsføring
Strategisk bruk av ukonvensjonelle og billige markedsføringsmetoder for å overraske konkurrentene og utnytte tilfeldige markedsmuligheter
Markedsførings-miks ->> Markedskommunikasjon
En allment akseptert modell for virksomhetens strategiske kommunikasjonsoppgaver.
Tidsplan
For at prosjektet skal holde seg innenfor den avsatte tidsrammen, er det påkrevd at det utarbeides en tidsplan.
Markedskart (målgruppekart)
Markedskartet, også kalt målgruppekart, er et strategisk planleggingsverktøy for kommunikasjonsplanlegging, og kan benyttes på mange måter i en situasjonsanalyse for å kartlegge en markedsituasjon.
Salgskanal
Med salgskanal menes fysiske måter en virksomhet kan selge sine produkter og tjenester på til sine kunder
Målgruppekrav
For at en målgruppe definisjon skal kunne brukes i operativ markedsføring må målgruppen oppfylle alle de generelle kravene som stilles til et markedssegment.