Tidsplan

For at prosjektet skal holde seg innenfor den avsatte tidsrammen, er det påkrevd at det utarbeides en tidsplan.

Implementeringstrategi

Selv om forandringer er like naturlig som livet selv, vil organisasjonmedlemmene ofte kjempe i mot forandringene med nebb og klør.

Styring og kontroll av markedsplanen

For å avdekke forbedringsområdene og velge de riktige virkemidlene må alle ledd av strategien og planen kvalitetssikres kontinuerlig gjennom avviksanslyser.

Geriljamarkedsføring

Strategisk bruk av ukonvensjonelle og billige markedsføringsmetoder for å overraske konkurrentene og utnytte tilfeldige markedsmuligheter

Markedsstrategi

Markedsstrategiens oppgave er å angi hvordan man har tenkt å markedsføre markedtilbudet (produkter og tjenester) for å nå markedmålet.

Situasjonsanalyse av markedssystemet

Markedsplanen angir hvordan bedriften skal markedsføre seg i tiden fremover. Med markedsføring menes; ”Summen av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon”.

Markedsprogram (handlingsplan)

Et markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.

Markedskommunikasjon som konkurransevirkemiddel

Med kommunikasjonvirkemiddel menes de kommunikasjonskanalene en virksomhet benytter for å løse sine kommunikasjonsoppgaver

Kjøper- og selgerinitativ

Kjøperinitativet forteller hvor mange kunder som vil komme av seg selv, mens selgerinitativet angir hvor mange nye kunder du trenger for å nå markedsmålet.

Markedsplanlegging

Analyse- og planleggingsproseessen som leder frem til markedsplaneen som viser hvilke mål markedsføringen skal nå ovenfor hvem og hvordan disse målenee skal nås

Omdømme strategi

Virksomhetens omdømme er en betegnelse for virksomhetens image, profil, rykte og posisjon i målgruppens bevissthet og avgjør suksessen av følgende årsaker

Konkurrentstrategi

Forteller hvordan virksomheten har tenkt å møte konkurransen og konkurrentene innenfor sine forretningsområder og markeder for å oppnå varige konkurransefortrinn

Markedsføringsmiks og konkurransevirkemidler

Hvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier

Verditilbud

Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.

Målgruppe

Kunden vil alltid velge det tilbudet som gir dem størst kundeverdi i forhold til de behov og forventninger de har til sluttresultatet

Ekspansjonmatrisen

Når vekstmålet og vekststrategien skal velges vil ekspansjonsmatrisen kunne være et effektivt hjelpemiddel, da den klassifiserer hvilke vekstmuligheter virksomheten har på nåværende og nye markeder med nåværende og nye produkter.

4-planleggingsdimensjoner for markedsføringen

Kundeperspektivets fire dimensjoner er omdømme-, rekruttering-, service- og oppfølgingdimensjonen. Forskjellen mellom dem er ...

Oppgavediagnose

En situasjonsanalyse av målgruppen for å avdekke hvilke markeds- og kommunikasjonsoppgaver virksomheten må løse for å nå et spesifikk mål

Implementeringstrategi for markedsføringen

Forandring fryder ikke – i hvert fall ikke uten at vi er sikre på hva forandringene fører til. Vi vet hva vi har, men er usikre på hva forandringene vi vil føre til.

Tidsplan for markedsføringen

En plan for markedsføringen som forteller hva som skjer når av hvem.

Servicestrategi

Begrepet «sannhetens øyeblikk» beskriver samhandlingen som skjer mellom kunden og de ansatte i det øyeblikket de møtes ansikt til ansikt eller på telefonen.

Visuell profil

Den visuelle profilen er visuelle symboler som skal gi virksomheten en visuell identitet og personlighet i kundens øyne, samtidig som den visuelt skal skille virksomheten fra konkurrentene og gjøre det lettere for dem å huske virksomheten i ettertid.

Omdømmets betydning for rekruttering- og oppfølgingstrategien

Omdømmets betydning for rekruttering dimensjonenI rekrutterings dimensjonen hvor målet er å skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig er et godt...

Kundeverdianalyse

En sammenligning av virksomhetens og konkurrentenes veerditilbud, hvor vi ser på hvilke verdier på et fysiologisk-, psykologisk- og sosialt nivå verditilbudene gir kundene i forhold til ressursbruken (kostndene knyttet til å skape verditilbudet)

Segmenter markedet

Segmentere vil si dele totalmarkedet opp i mindre homogene enheter som innbyrdes er heterogene, for deretter prøve å skreddersy markedstilbudet og markedsføringen mot disse karakteristika.

Målkort (styringskort)

Målkort, også kalt styringskort, er et verktøy for å angi virksomhetens mål på. Verktøyet inngår som et av grunnverktøyene i teorien om balansert målstyring.

Markedsmål per segment / produkt?

Opererer virksomheten innenfor flere virksomhetsfelt eller flere produktkategorier kan det være en god ide å utvikle et markedsmål per produktkategori eller virksomhetsfelt.

Valg av salgskanal

Å bygge opp en effektiv salgsorganisasjon krever inngående kjennskap til såvel salgsprosessen som kjøpprosessen kundene følger.

Markedsmål pyramiden

Markedsmålet må omfatte 3 kundedimensjoner og for 2 av kundedimensjonene bør markedsmålet differensires i 4 ulike måleparametre

Serviceledelsesystemet

Serviceledelsesystemet er en måte å tenke og lede arbeide med å planlegge og utvikle en serviceorganisasjon.

Rekrutteringstrategien

Rekrutteringsfasen i kundeperspektivet har som mål å skaffe flest mulig nye kunder, her kalt kunderekruttering, til en lavest mulig kostnad.

Markedsførings-miks ->> Distribusjon

Hvordan skal virksomheten selge og distribuere sine produkter og tjenester til kunden?

Markedsførings-miks ->> Produkt

Produktet er det viktigste konkurransevirkemiddelet for alle virksomheter som produserer, distribuerer og/eller selger produkter, da det er produktene som gir virksomheten inntekter og som skal dekke kundens behov eller løse deres problemer.

Kundestrategi

Hvordan summen av virksomhetens konkurransevirkemidler (markedsførings-miks) skal brukes for å skape konkurransefortrinn og tilføre verditilbudet nye kundeverdier

Kundetilfredshet som markedsmål

Kundetilfredshet er et eksempel på et mykt markedsmål som ofte brukes som markedsmål for kundeoppfølgingen (back-end programmet).

Overskudd/lønnsomhet som markedsmål

Salgsvolum og markedsandel er som nevnt et sentralt resultatmål for de fleste bedrifter av strategiske og finansielle årsaker, selv om stadig flere argumenterer at dette blir en for snever måte å vurdere effektiviteten av markeds- og salgsorganisasjon på bakgrunn av inntektene alene.

Salgsvolum og markedsandel som markedsmål

Bruk av salgsvolum og markedsandeler som markedsmål for markedsføringen.

Integrasjon og synergi mellom kanalene

For å oppnå ønsket resultat må det virkemiddelplanleggingen starte med to virkemiddelstrategier som til sammen skal utgjøre kommunikasjonvirkemidlene i virksomhetens markedsførings miks og markedsstrategi.

Tidsplan

Når markedsprogrammet er lagt er siste steg å lage en tidsplan som viser hvilke virkemidler og aktiviteter som skal gjennomføres

Kothler`s 4 – markedsposisjon strategier

Virksomhetens markedsposisjon avgjøre hvilken markedsposisjon strategi virksomheten må velge for å tilpasse seg markedssituasjonen og oppnå konkurransekraft

Kundestrategi pyramiden

Markedsstrategien bør bygges opp på samme måte som markedsmål pyramiden for å skape samsvar mellom mål og strategi.

Markedsdefinisjon og markedsposisjon

Hvilken betydning har virksomhetens markedsposisjon og markedssituasjonen for virksomhetens valg av målgruppe?

Stadie i livssyklusen (Verditilbudets livssyklus)

Før det er mulig å velge målgruppe for markedsføringsinnsatsen og verditilbudet kreves det at du har det klart for deg hvor i produktets livssyklus verditilbudet befinner seg i.

Oppfølgingsdimensjonen

Formålet er å optimalisere kundens livstid verdi gjennom å sørge for at de får en opplevelse som overgår forventningene de hadde på forhånd

Markedsførings-miks ->> Markedskommunikasjon

En allment akseptert modell for virksomhetens strategiske kommunikasjonsoppgaver.
Close