Måling av kundelojalitet

Noen velger å måle kundens holdning til merke for å predikere kundelojaliteten, mens andre mener det er mer rett å måle kundelojaliteten ut ifra atferdsvariabler

Loyalty Model Groupings – en kundelojalitet modell

Percy og Elliott har i boka "Strategic advertising management (2009, 114)" skissert en kundelojalitet modell som bygger på å krysse lengden på kundeforholdet med ett annet parameter.

The Service Profit Chain Model

The Service Profit Chain Model er en modell som viser hvordan de interne faktorene i en bedrift har innvirkning på de eksterne i serviceleveransesystemet og systemkvaliteten.

Nettverk og relasjon

Selve ordet ”nettverk” er en metafor, hvor ordet ”nett” gir oss et bilde av de usynlige bånd som eksisterer mellom mennesker

Konseptualiseringer innen kundelojalitet

Kundelojalitet er et så sammensatt begrep at det derfor ikke finnes noen universell definisjon på det

Relasjonskvalitet, relasjonsverdi og relasjonstyrke

Relasjonsbygging går ikke bare ut på å skape varige relasjoner, men også høyest mulig relasjonskvalitet, relasjonsverdi og relasjonsstryke.

Nettverksbygging

Nettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt enn vi makter alene.

GAP modellen (GAP analyse)

Modellen består av fire gap, i tillegg til kundegapet, som alle representerer en trussel for bedriftens totale leveransekvalitet.

Ventetid og kundetilfredshet

Hvilken innflytelse har ventetiden på kundens kundetilfredshet? Her går jeg igjennom spørsmålet

Relasjonsmarkedsføring

Relasjonmarkedsføring er tiltak av gjensidig verdi økende karakter satt i verk mellom personer for å etablere, fastholde og utvikle positive holdninger til et produkt, et merke, en organisasjon eller en organisasjons representanter for å utvikle lojalitet

Nettverkssamfunn

Et samfunn hvor den sosiale strukturen består av nettverk som er drevet av mikroelektroniskbaserte informasjons- og kommunikasjons teknologier

Hvordan måle kundetilfredshet?

Det finnes mange metoder og design når det gjelder hvordan man kan utføre målinger, og valg av metode vil bl.a. påvirkes av forskerens ontologiske og epistemologiske posisjon.

Relasjonsbygging

Tillit er den viktigste grunnverdien for ethvert menneske og en forutsetning for å kunne lede eller påvirke noen. Mangler tilliten vil ethvert forsøk på å lede og påvirke noen til å treffe en beslutning mislykkes.

Kundelønnsomhet

Kundelønnsomhet er et uttrykk for hvor lønnsomme kundemassen er, og hvordan kundelønnsomheten varierer mellom kundegrupper og enkeltkunder

Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er en persons følelser av glede og skuffelse som et resultat av en forventning til en situasjon eller en begivenhet.

Ansattes innsats og kundetilfredshet

Hvordan interaksjonen foregår mellom den ansatte og kunden er svært viktig for kundetilfredsheten.

Kunderelasjon

Å bygge best mulig kunderelasjoner, helst varige relasjoner, er viktig enten vi snakker om forretningsutvikling, markedsføring eller valg av forretningsmodell.

Hvorfor måle kundetilfredshet?

En gjennomgang av viktigheten av å måle kundetilfredsheten for å kunne måle hvilke fremgang virksomheten gjør på området.

Hvorfor er kundelojalitet viktig?

Det finnes mange grunner for hvorfor høyst mulig kundelojalitet er selve "limet" som holder en bedrift sammen og gjør den lønnsom, med mulighet for å oppnå vekst

Er en tilfreds kunde lojal?

Tilfredshet fremstår som en av faktorene som fremmer lojalitet. Men vi kan ikke slutte at tilfredshet er den eneste faktoren