Hjem Pris Pris som konkurransevirkemiddel

Pris som konkurransevirkemiddel

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Produktmiks og bundling prising

Pris logikken må normalt endres når produktet er en del av en produktmiks. Når prisen brukes som et virkemiddel i en produktmiks er målet med pristaktikken å maksimere profitten på den totale blandingen

Pristyper

Det finnes mange ulike typer priser, avhengig av hvor et produkt eller tjeneste befinner seg i verdikjeden. De viktigste pristypene er disse.

Interne faktorer som påvirker prispolitikken

En gjennomgang av hvilke interne forhold som vil påvirke prispolitikken i en virksomhet.

Prisnivå og prisprofil

Selv om det ikke er noen klar sammenheng mellom pris og kvalitet har allikevel folk flest den oppfatningen at det er en slik sammenheng.

Mål for prispolitikken

En gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.

Tidlig kjøp prising

Det finnes flere prising teknikker virksomheten kan benytte seg av i sine markedsføring kampanjer for å stimulere tidlig kjøp.

Prisdifferensiering

Når en bedrift opererer på helt avskilte markeder, kan det være lønnsomt å selge produktet med forskjellig pris til ulike kjøpegrupper. Dette kalles prisdifferensiering eller prisdiskriminering.

Rabatt og rabattpolitikk

Pris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.

Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften

En gjennomgang av hvilke eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til enhver virksomhet.

Internprisingsmetoder

OECD deler grovt sett internprisingsmetodene inn i to hovedgrupper tradisjonelle transaksjonsmetoder og fortjenestebaserte metoder.