Du må tillate JavaScript å kjøre på din enhet for å se denne siden.
Gå til Innstillinger for din nettleser og tillat bruk av JavaScript og informasjonskapsler.

Pris

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Monopolistisk konkurranse

Ved monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse kalles derfor ofte for merkevarekonkurranse,

Tidlig pre-klassisk økonomisk tenkning

Den tidlige pre-klassiske tenkningen tidfestes til oldtiden. Nærmere bestemt perioden fra 800 år f.Kr. til 1500 år eKr. Den pre-klassiske perioden består at to under perioder:

Hvordan kalkulere prisen?

I prinsippet er det kun to utgangspunkter for å sette prisen på et produkt: 1) Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ? og 2) Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?

Pre-klassisk tenkning

Den pre-klassiske perioden tidfestes til perioden 1500 - 1776 år e.Kr. og likhet med den tidlige pre-klassiske perioden, kan den pre-klassiske tenkningen deles i to under perioder:

Markedsorientert prissetting

Hva er markedsorientert prissetting, og hvordan sette en markedspris?

Den klassiske perioden

Den klassiske perioden strekker seg fra 1776 til 1890 år e.Kr., og de viktigste økonomene var denne tiden er Adam Smith, David Ricardo og Karl Marx

Etterspørsel & priselastisitet

Markedets etterspørsel etter en vare kan defineres som «den mengde alle husholdninger ønsker å kjøpe i en periode til de gitte markedsmessige forhold»

Konkurrentbasert prissetting

Konkurrentorientert prissetting vil med andre ord si at man tar hensyn til konkurrentenes priser.

Tilbud

Markedets tilbud av en vare er ofte definert som « summen av det alle bedrifter ønsker å tilby ved eksisterende pris- og kostnadsforhold»

Kostnadsorientert prissetting

Når det ikke finnes sammenlignbare substitutter i markedet, vil det være aktuelt å basere prisene på de kostnadene et produkt påfører deg.

Sammenligning av klassisk- og nyklassisk teori

Nyklassikerne var uenig med klassikernes verditeori. De mente at produksjons-kostnadene verken bestemte produktets verdi eller den relative pris. Prisen ble ikke bestemt av fortiden, men av fremtidig forventninger til nytten av produktet mente de.

Markedslikevekt

Markedslikevekt representerer krysningspunktet mellom selgerens og kjøperens verdioppfatning av en vare. Punktet for markedslikevekt vil alltid være der hvor etterspørsel- og tilbudskurven møtes.

Skift i tilbud og etterspørsel

Så lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.

Pris (konkurransevirkemiddel)

Pris er 1 av 6 konkurransevirkemidler. Prisen påvirker direkte salg og fortjeneste. Her går vi igjennom problemstillingen.

Vinnings optimal produksjonsmengde

Den kombinasjonen av pris og mengde som gir bedriften det største overskuddet kalles vinnings optimal produksjonsmengde.

Interne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften

En gjennomgang av hvilke interne forhold som vil påvirke prispolitikken i en virksomhet.

Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften

En gjennomgang av hvilke eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til enhver virksomhet.

Fullkommen konkurranse

I et marked med fullkommen konkurranse, vil både vil etterspørselssiden bestå av et stort antall forbrukere som kjøper varer og tjenester utfra de behov som skal dekkes, sin inntektssituasjon og formue.

Mål for prispolitikken

En gjennomgang av hva som er de vanligste målene for prispolitikken til et selskap.

Monopol

Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.

Priselastisitet

Hva er priselastisitet, hvordan beregne den og hva sier den meg?

Freemium som forretningsmodell

Freemium er en forretningmodell som går ut på å gi kunder en gratis «prøve» av virksomhetens teknologi – ofte med begrenset funksjonalitet, kapasitet eller reklame.

Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus

Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.

Rabatt og rabattpolitikk

Pris er mer enn produktet eller tjenestens basisprisene. Et viktig virkemiddel i prispolitikken er rabatter.

Pris i et historisk perspektiv

Helt fra Oldtiden har samfunnet prøvd å regulere prisen i et marked. De økonomiske teoretikerne slet lenge med å forstå hva som danner priser og verdi, En oppsummering av den historiske utviklingen finner du her.

Vinningsoptimal produksjonsmengde

Den produksjonsmengde som gir størst overskudd.

Ekvivalenskalkulasjon

En «avansert» variant av divisjonsalkulasjon. Benyttes i tilfeller hvor vi framstiller flere produkter basert på de samme innsatsfaktorene og produksjonsprosessen.

Aktivitetsbasert kalkulasjon (Activity Based Costing)

Aktivitetsbasert kalkulasjon, eller Activity Based Costing, ble utviklet på 1980-tallet fordi de tradisjonelle kalkylemetodene ikke var nøyaktige nok

Kalkulasjon i servicebedrifter

Antall tradisjonelle industribedrifter har blitt redusert i Norge gjennom mange år. Samtidig har antall servicebedrifter økt. Dette er bedrifter som tilbyr tjenester og kompetanse...

Kalkulasjon i handelsbedrifter

Handelsbedrifter, som f.eks. mat- , møbel- og klesforretninger, kjøper inn varer og selger dem videre uforandret. De tilfører altså ikke noe verdi til varene...

Kostnadoptimal produksjonsmengde

Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.
/div>
<