Distribusjon

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Horisontalt og vertikalt kjedesamarbeid og integrasjon

Kjedesamarbeid skjer både horisontalt og vertikalt i distribusjonsleddet, og blant alle former for kjedesamarbeid.

Kjedesamarbeid

Samarbeid skjer både horisontalt og vertikalt for å oppnå stordriftsfordeler. Vi ser her på de vanligste kjedeformene og fordelene.

Supply Chain Management (Forsyningskjedeledelse)

Forsyningskjeden, også kalt logistikk nettverk, inkluderer alle trinn, som direkte og indirekte er med på å oppfylle kundens forespørsel.

Reoler og hylleplassering

Reolene som finnes i en selvbetjeningsbutikker kan normalt kategoriseres i to grupper ordinære reoler og salgspunkter.

Push- og pull – strategier (trykk- og trekk kommunikasjon)

Hva er forskjellen mellom trykk- og trekk-prinsippet, eller push- og pull-strategier som det også kalles. Her går jeg gjennom begrepene.

Hylleplassering

Hvor i butikken, i hvilken hylle og hvor i hyllen en vare blir plassert har stor betydning for hvor godt dette produktet vil selge...

Design av transportnettverk

Et velfungerende transportnettverk gjør at forsyningskjedens transportbehov kan dekkes til ønsket responsivitet og til en så lav kostnad som mulig.

Bestillingsystemer

En bestilling kan initieres på ulike måter. Her skiller vi mellom to typer systemer: kontinuerlig eller periodisk oppfølging av lagerstatus

Logistikk

Den totale styringen av operasjonelle nøkkelfunksjoner i forsyningskjeden, altså anskaffelse, produksjon og distribusjon. Disse funksjonene består av innkjøp, produktutvikling, produksjon og montering av produkter, lager transport og levering

Sentralisering og desentralisering

For en bedrift som skal anskaffe og distribuere råvarer, produkter og tjenester så er det i all hovedsak to ulike måter å gjennomføre det på.

Distribusjonstrategi – skyve eller trekk prinsippet?

Bedriftens distribusjons mål og de øvrige faktorene vi har sett på danner noe av grunnlaget for bedriftens distribusjonstrategi.

Lagringssystem

3 forskjellige lagringssystemer og hvordan de fungerer med FIFOprinsippet.

Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko

Dropshipping er en forretningsmodell som gjør det mulig for deg å starte en nettbutikk uten å ha en eneste vare på lager. Du får dermed ingen lagerrisiko.

Logistikk prognoser

Prognosene skal hjelpe bedriften med å foreta gode beslutninger, og er derfor gjerne det første man gjør under planleggingsfasen

Distribusjonssenter og Cross-Docking

En gjennomgang av forskjellen på et distribusjonsenter og cross-docking, inkl. fordeler og ulemper.

Planleggingmodell for valg av distribusjonstrategien

En gjennomgang av en anbefalt planleggingmodell for distribusjonstrategien.

Just in time – som forretningsmodell og produksjonsstrategi

JUST IN TIME - filosofien, heretter omtalt som JIT, kommer opprinnelig fra Japan, hvor Toyota Motors Company rundt 1970 utviklet en del nye tanker innenfor material- og produksjonsstyring.

Logistikkostnader

En oversikt over de vanligste logistikkostnadertil en virksomhet.

FIFO og LIFO prinsippet

FIFO betyr "First in-first out (FIFO)". I klartekst betyr dette at det som har vært lengst på lager, også skal bli tatt først ut.

Beskrivelse av den totale vareflyten i logistikksammenheng

For å effektivisere vareflyten må man først ha oversikt over hvilke aktiviteter bedriften utfører, og hvordan disse utføres.

Private merker (EMV)

En gjennomgang av hva et privat merke er, hvilke typer som finnes og hvilken strategi de ulike merkestrategiene bør velge.

Maktforhold i forsyningkjeden

Med en skjev maktbalanse mellom leverandører og kunder, så vil man over tid utvikle dårligere relasjoner i forsyningskjeden.

Hylleplassavgifter

En gunstig hylleplass bestemmes av hvilken hyllehøyde produktet er plassert i, og hvor store deler av hyllebredden et produkt opptar.

Hylleplasselastisitet og varekategorisering

Hvor viktig hylleplasseringen er for et produkt avgjøres av hylleplasselastisiteten. Jo høyere den er (elastisk), jo viktigere er hylleplasseringen for salget av produktet.

Tredjeparts logistikkpartner

En tredjeparts logistikkpartner (3PL) utfører en eller flere logistikk aktiviteter på vegne av bedriften

Hyllenes adferdstyring

Hyllen fungerer som et startpunkt for kundene. Problemene vi som kunder identifiserer ved hyllene hjelper butikkene å sette seg mål for å styre kundens adferd når de handler

Hylleplassering og kunden

En gjennomgang av hva som er den beste hylleplasseringen for et produkt.