Distribusjon

Den svarte linjen over viser kategoriens underkategorier. Klikk på en av kategorinavnene for å se artiklene i kategorien.

Beskrivelse av den totale vareflyten i logistikksammenheng

For å effektivisere vareflyten må man først ha oversikt over hvilke aktiviteter bedriften utfører, og hvordan disse utføres.

Distribusjonsform (intensiv, selektiv, eksklusiv distribusjon)

Enhver produsent og grossist kan velge mellom følgende tre distribusjonsformer: 1) Intensiv 2) Selektiv 3) Eksklusiv distribusjon

Logistikk

Den totale styringen av operasjonelle nøkkelfunksjoner i forsyningskjeden, altså anskaffelse, produksjon og distribusjon. Disse funksjonene består av innkjøp, produktutvikling, produksjon og montering av produkter, lager transport og levering

Horisontalt og vertikalt kjedesamarbeid og integrasjon

Kjedesamarbeid skjer både horisontalt og vertikalt i distribusjonsleddet, og blant alle former for kjedesamarbeid.

Supply Chain Management (Forsyningskjedeledelse)

Forsyningskjeden, også kalt logistikk nettverk, inkluderer alle trinn, som direkte og indirekte er med på å oppfylle kundens forespørsel.

Kjedesamarbeid

Samarbeid skjer både horisontalt og vertikalt for å oppnå stordriftsfordeler. Vi ser her på de vanligste kjedeformene og fordelene.

Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko

Dropshipping er en forretningsmodell som gjør det mulig for deg å starte en nettbutikk uten å ha en eneste vare på lager. Du får dermed ingen lagerrisiko.

Logistikkostnader

En oversikt over de vanligste logistikkostnadertil en virksomhet.

Hylleplassering

Hvor i butikken, i hvilken hylle og hvor i hyllen en vare blir plassert har stor betydning for hvor godt dette produktet vil selge...

Distribusjonstrategi – skyve eller trekk prinsippet?

Bedriftens distribusjons mål og de øvrige faktorene vi har sett på danner noe av grunnlaget for bedriftens distribusjonstrategi.

Logistikk prognoser

Prognosene skal hjelpe bedriften med å foreta gode beslutninger, og er derfor gjerne det første man gjør under planleggingsfasen

Private merker (EMV)

En gjennomgang av hva et privat merke er, hvilke typer som finnes og hvilken strategi de ulike merkestrategiene bør velge.

Innkjøp

Fokus på innkjøp som fag har endret seg vesentlig de senere årene. Det er mange årsaker til dette, blant annet den sterke fokuseringen på kapital og lagerkostnader

Distribusjonssenter og Cross-Docking

En gjennomgang av forskjellen på et distribusjonsenter og cross-docking, inkl. fordeler og ulemper.

Mellomleddets funksjon

Hvilken funksjon har mellomleddene i distribusjonskanalene og hvilke fordeler og ulemper har disse mellomleddene for hverandre.

Bestillingsystemer

En bestilling kan initieres på ulike måter. Her skiller vi mellom to typer systemer: kontinuerlig eller periodisk oppfølging av lagerstatus

Lagringssystem

3 forskjellige lagringssystemer og hvordan de fungerer med FIFOprinsippet.

Distribusjonsmål

Bedriften kan ha mange forskjellige mål med sin distribusjonstrategi. Målene kan f.eks. være å oppmuntre og stimulere mellomleddene til å øke omsetningen av levrandørens varer til de endelige brukerne

Planleggingmodell for valg av distribusjonstrategien

En gjennomgang av en anbefalt planleggingmodell for distribusjonstrategien.

Reoler og hylleplassering

Reolene som finnes i en selvbetjeningsbutikker kan normalt kategoriseres i to grupper ordinære reoler og salgspunkter.

Hylleplassavgifter

En gunstig hylleplass bestemmes av hvilken hyllehøyde produktet er plassert i, og hvor store deler av hyllebredden et produkt opptar.

Hylleplassering og kunden

En gjennomgang av hva som er den beste hylleplasseringen for et produkt.

Tredjeparts logistikkpartner

En tredjeparts logistikkpartner (3PL) utfører en eller flere logistikk aktiviteter på vegne av bedriften

Maktforhold i forsyningkjeden

Med en skjev maktbalanse mellom leverandører og kunder, så vil man over tid utvikle dårligere relasjoner i forsyningskjeden.

Design av transportnettverk

Et velfungerende transportnettverk gjør at forsyningskjedens transportbehov kan dekkes til ønsket responsivitet og til en så lav kostnad som mulig.

Hylleplasselastisitet og varekategorisering

Hvor viktig hylleplasseringen er for et produkt avgjøres av hylleplasselastisiteten. Jo høyere den er (elastisk), jo viktigere er hylleplasseringen for salget av produktet.

Hyllenes adferdstyring

Hyllen fungerer som et startpunkt for kundene. Problemene vi som kunder identifiserer ved hyllene hjelper butikkene å sette seg mål for å styre kundens adferd når de handler