Resultat
Resultatet vil kunden vurdere ut i fra sin opplevelse av kjøpet og hvilke forventninger de hadde til sluttresultatet på forhånd.
Type kjøp: Nykjøp, gjenkjøp, merkjøp og tilleggskjøp
Enkelte kjøpsituasjoner er meget enkle og rutinepreget, mens andre er preget av stor kompleksitet. Vi må derfor skille mellom ulike typer kjøp: nykjøp, gjenkjøp, merkjøp og tilleggskjøp.
Kjøpsformer (strukturert-, ustrukturert- og impuls kjøp)
Vi skiller mellom tre ulike former for kjøp; strukturert kjøp, ustrukturert kjøp og impuls kjøp. Forskjellen mellom dem kan forklares slik:
Forhold som virker inn på kjøpsadferd
Kjøpsprosessen aldri bli lik. Dette fordi kundenes kjøpsprosess alltid vil bli påvirket av en rekke kulturelle, sosiale, personlige og psykologiske faktorer.
Beslutningsregler
Måten beslutningstakeren vurderer de ulike produktattributtene varierer i stor grad. Grovt sett kan vi snakke om kompetatoriske og ikke - kompetatoriske regler.
Beslutningmodeller
Det finnes utallige mange ulike beslutningmodeller, men de fire mest grunnleggende beslutningmodellene er disse fire modellene.
Intern- og ekstern søkeprosess
Informasjonen beslutningstakeren trenger før de treffer en beslutning om kjøp vil de skaffe seg gjennom en intern- og ekstern søkeprosess
Evaluering av alternativer
Hvordan vil beslutningstakeren evaluere de ulike alternativene som finnes når de skal treffe en beslutning?
Informasjonssøking
Hvordan skaffer kundene informasjonen de trenger for å foreta et kjøp av et produkt eller tjeneste?
Problemerkjennelse
Hvilken betydning har problemerkjennelsen for kjøp av produkter og tjenester?
Lav og høyinvolveringsprodukter
Læring skjer ved at informasjonsbiter som oppfattes å høre sammen, blir koblet sammen i hukommelsen vår til noder av assosiasjoner.
10 årsaker til at vi tar dårlige beslutninger
For mye informasjon, for lite informasjon, neglisjering av risiko og overdreven optimisme er blant årsakene til at vi tar dårlige avgjørelser.
Kjøpsprosessen på bedriftmarkedet
Kjøpsprosessen på bedriftsmarkedet er vesentlig forskjellig fra forbrukermarkedet. Denne prosessen kan deles inn i 8 faser.
Etterkjøpsdissonans og etterkjøpsrasjonalisering
En gjennomgang av disse to sentrale begrepene og hva man kan gjøre for å unngå at dem oppstår i egen virksomhet.
Superstitional learning
Vil si at forbrukerne tror at det var et spesielt tiltak, produkt eller hendelse som forårsaket at noe gikk bra eller dårlig, mens det i virkeligheten var noe helt annet.
Valg av alternativ (beslutning)
Hvordan velger beslutningstakeren hvilket alternativ de skal velg? Her går vi igjennom prosessen.
Luksuskjøp
Luksuskjøp er kjøp av dyre spesialvarer som kjøpes fordi de er dyre og gir sosial status. Prisen er mindre viktig
Salgsprosessen
De vanligste fasene i personlig salg kan skjematisk fremstilles slik: Kundeanalyse, kontakt kunden, salgsprosessen og oppfølging.